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
auto
2024. 03. 19. kedd

Esztergom a zöldbusz program következő megállója

elektromos busz

Magyarország 25 ezer főnél népesebb városaiban 2022-től kizárólag elektromos buszok állíthatók forgalomba. Az átállást a kormány 36 milliárd forinttal támogatja, amelyből 1290 buszt cserélnek környezetbarátra. A Zöldbusz program demonstrációs szakasza már 2020 őszén megkezdődött. Debrecenben egy Mercedes-Benz e-Citarot, Békéscsabán egy Solaris Urbino 12 típust, Nyíregyházán az Ebusco 2.2 elektromos autóbusztSzékesfehérváron az Ikarus tisztán elektromos buszát próbálhatták ki, Zalaegerszegen pedig jelenleg is fut egy Mercedes-Benz e-Citaro, amit még április 18-ig ingyenesen tesztelhet az utazóközönség.

Hétfőtől Esztergomban is elindul a zöldbusz program. A városban szintén egy Mercedes-Benz e-Citaro autóbusz közlekedik április 12. és május 8. között, amit ingyenesen kipróbálhatnak a városlakók. A város honlapján megtekinthető a busz menetrendje.

Fotó: Hernádi Ákos Esztergom polgármesterének Facebook oldala

Mercedes-Benz eCitaro elektromos buszokba a hagyományos motor és a kipufogórendszer helyére 4 db, egyenként nettó 24,3 kWh kapacitású akkumulátor csomag épül be. Az akkucsomagok száma az első tengely felett a busz tetején maximum 10 darabig növelhető. Egy akkumulátor csomag tömege körülbelül 250 kg, feszültsége 486-756 V, mérete 1753 × 740 × 150 mm.

A maximális 10 akkucsomaggal az összkapacitás 243 kWh, melyet teljesen feltöltve a debreceni teszt során körülbelül 250 km hatótávot értek el, amely több, mint a magyar városokban jellemző napi futás. A gyártó szerint az akku élettartama kb. 5-6 év (5000 teljes ciklus), amely természetesen függ a beállított kisütési mélységtől és az üzemi hőmérséklettől is. A busz a következő generációs (NMC-2) akkumulátoraival 10 csomag esetén a kapacitás már 330 kWh, amely kb. 30%-os hatótáv-növekedést jelent, a csuklós változat pedig a BlueSolutions LMP szilárdtest akkujával is választható.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.