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
auto
2024. 04. 16. kedd

Amikor a Tesla május végén úgy döntött, hogy radar nélkül folytatja tovább az önvezetés felé vezető utat, egyértelmű volt, hogy az átmenet nem lesz teljesen sima. Azonban nem csak az okozott némi felhördülést, hogy ideiglenesen korlátozták az új, radar nélküli autók egyes vezetéstámogató funkcióit, de az is kiderült, hogy a változás miatt, gyakorlatilag automatikusan, mind az amerikai hatóság (NHTSA), mind a biztosítók szövetségének szervezete (IIHS) nullázza az érintett típusok biztonsági rendszereinek teszteredményeit.

Most az egyik szervezetnél megtörtént az újratesztelés.

Hivatalos: itt a radar kivezetésének menetrendje a Teslánál

Jobb, vagy rosszabb?

Az IIHS töréstesztjeivel gyakran foglalkozunk, mivel ők végzik az egyik legkeményebb kísérletet, azt a bizonyos kis-átfedéses tesztet, ami azt hivatott szimulálni, amikor a két autó frontális ütközésekor csak a karosszériák egy kis – 25%-os – része találkozik egymással. Ez sokkal nagyobb igénybevételnek teszi ki a szerkezetet.

Azonban az amerikai biztosítók által működtetett szervezet teszteli a kocsik ütközésmegelőző rendszereit is. Ha egy autó minden kategóriában az élen végez – tehát a megelőzés is jól megy és az ütközés is viszonylag simán megúszható – akkor megkapja a Top Safety Pick+ jelölést, ami gyakorlatilag annyit tesz, hogy a kocsi a legbiztonságosabbak között van.

A Tesla Model 3 is ezzel a minősítéssel büszkélkedhetett május végéig (az Y-t még egyáltalán nem tesztelte a szervezet), de amikor kiderült, hogy a radar nélkül készülő autók gyakorlatilag egy új szoftvert kaptak, nullázták az eredményeket. Most elkészült az új teszt és az autó visszakapta a plecsnit.

Ha a részletes eredményeket nézzük, akkor nagyjából döntetlenre jön ki a meccs a radaros és radar nélküli változatok között.

Az autó-autó szcenáriókban a Tesla új rendszere is ugyanazt a legmagasabb Superior besorolást kapta, mint a radaros változat. A tesztautó minden vizsgált szituációban elkerülte az ütközést.

Forrás: IIHS

Ha azt autó-gyalogos teszteket nézzük, akkor, ahogy eddig, úgy most is az ennél eggyel alacsonyabb Advanced megjelölést kapták az autók, de vannak apró eltérések az eredményekben:

  • Az autó előtt átfutó gyermek esetében a rendszer jobban teljesít mint korábban. A gyalogos észlelésekor mért sebességtől (20, illetve 40 km/h) függően a radaros Teslák korábban 5-8 km/h-val csökkentették az ütközés erejét, az új változatok viszont 16-20 km/h-val mérsékelik a becsapódást, ami azt jelenti, hogy alacsony sebességnél gyakorlatilag szinte állóra fékez a rendszer mielőtt eléri a gyalogost.
  • Ha felnőtt lép ki a kocsi elé, akkor már vegyesebb a kép. Akárcsak a radaros Tesla, 20 km/h sebességnél teljesen elkerüli az ütközést az új rendszer is, de 40-nel haladva csak 20-ra tudja lefékezni az autót.
  • A harmadik teszt, amikor egy előttünk az út szélén kocogó gyalogost érünk utol, szintén felemás képet mutat. Ha csak 40-nel haladunk amikor észleli a kamera a járókelőt, akkor, ahogy korábban, úgy most is időben fékez a kocsi. Az eltérés leheletnyi, hiszen korábban teljesen megállt, most 1,6 km/h-val éri utol az embert – ennyi szórás valószínűleg a való életben is simán lenne. Ha viszont 60-nal haladunk amikor észlel a rendszer, akkor korábban 55, míg most csak 39 km/h-val mérséklődött a sebesség a becsapódás pillanatáig.

A fenti eltérések ellenére a biztonsági rendszer ugyanazt a minősítést érdemelte ki mint korábban, és a Lexus, illetve a Volvo autói közé került a legjobb eredményeknek járó Top Safety Pick+ megjelöléssel.

Forrás: IIHS

Kijött az új szoftver

Bár a fenti változás nem érinti az európai Model 3 tulajdonosokat, hiszen mi még mindig radaros autókat kapunk, érdekes lehet, hogy kijött a Tesla beígért új szoftverfrissítése a radar nélküli kocsikhoz.

Forrás: goatedboat5, Reddit

A 2021.4.18.10 visszakapcsolja a sávelhagyás figyelmeztetőt, a smart summont, amellyel a kocsi elénk jön a parkolóban, és 130 km/h-ra növel az Autopilot sebességi határát. Elon Musk egy tweetben erősítette meg a változásokat, és mint mondta, az adatok alapján kicsit felesleges volt az óvatoskodásuk a maximális megengedett sebességgel.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.