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
auto
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

Egy óriási, „Tiszta levegőt!” felirattal ellátott plakátot eresztettek le a Greenpeace magyarországi aktivistái ma reggel a budapesti Váralagút bejáratánál, így üzenve a települési és országos szintű döntéshozóknak – kiemelve a kormányt –, hogy az emberéletek megóvása érdekében mielőbb vezessenek be levegőtisztasági intézkedéseket.

Forrás: Greenpeace Magyarország

A környezetvédő szervezet közleményében ismételten hangsúlyozza, hogy évente több mint 13 ezer magyar ember hal meg idő előtt a rossz levegőminőséghez köthető okokból, ráadásul a jelenlegi helyzet különösen aggályos, miután számos tudományos jelentés bizonyítja, hogy a szennyezett levegő nemcsak megkönnyíti a koronavírus terjedését, de még a betegség lefolyását is súlyosabbá teszi az emberi szervezetben.

A szennyezett levegőjű nagyvárosok lakóira veszélyesebb a COVID-19

Mint ahogy mi is beszámoltunk róla, orvosi szaklapok kutatásai szerint a koronavírus által okozott halálesetek negyede a szennyezett levegőre vezethető vissza, így ha rápillantunk a koronavirus.gov.hu weboldalon listázott elhunytak nyugtalanítóan magas sorszámára, könnyen kiszámolhatjuk, hogy 7504 honfitársunkat veszítettük el valamilyen légszennyezés okozta megbetegedés, és a COVID-19 vírus találkozása miatt.

Ráadásul a légszennyezésből fakadó kár nem csupán korai elhalálozásokban mérhető, hanem a GDP körülbelül 6%-ának megfelelő pénzösszegben is, amit a gazdaság kénytelen elszenvedni.

Forrás: Greenpeace Magyarország

A Greenpeace azt is kiemeli, hogy Magyarország az Európai Unió tagállamai között kiemelkedően rosszul teljesít a levegővédelmi intézkedések tekintetében, és még az Európai Bíróság is kimondta, hogy hazánk uniós jogot sértett azzal, hogy nem tette meg a szükséges intézkedéseket a PM₁₀-szennyezettség csökkentése érdekében. Hozzáteszi, hogy Magyarország ellen a nitrogén-dioxid éves határértékének túllépése miatt is kötelezettségszegési eljárás van folyamatban, amelynek a vége hasonló ítélet lehet.

A Bíróság kimondta: uniós jogot sértett Magyarország

A lakossági fűtés mellett a szilárd részecskék és nitrogén-oxidok fő kibocsátói a belsőégésű motorral hajtott gépjárművek. A Greenpeace múlt hét pénteken átadta Karácsony Gergely budapesti főpolgármesternek azt a petíciót, amelyben közel 45 ezer ember követeli a szennyező járművek Budapestről való kitiltását, legkésőbb 2026 szeptemberében. Karácsony megígérte, hogy ez a kérdés még az idén napirendi pont lesz a Fővárosi Közgyűlés előtt, ez azonban még semmi biztosat nem jelent, hiszen korábban Karácsony Gergely elődje, Tarlós István is tervezte a szennyező dízelautók kitiltását. Ő 2018-ban azt nyilatkozta, hogy ez legkorábban 2026-ra valósítható meg, míg Karácsony szerint 2030 környéke a reális.

Ki lehet-e öt éven belül tiltani a szennyező autókat Budapestről?

A Greenpeace a kormánytól azt kéri: ne halogassa tovább a roncsautók behozatalának korlátozását, ezzel párhuzamosan pedig tegye lehetővé, hogy a nagyvárosokból fokozatosan kitilthatóak legyenek a legszennyezőbb járművek. A szervezet továbbá felszólítja valamennyi, a választáson induló pártot és miniszterelnök-jelöltet, hogy tegyék nyilvánossá, milyen eszközökkel küzdenének a légszennyezés ellen 2022-től.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás