Ki lehet-e öt éven belül tiltani a szennyező autókat Budapestről?

Közel 45 ezren írták alá azt a 2019-ben indított petíciót, amelyben a Greenpeace arra kéri a budapesti városvezetést, hogy legkésőbb 2026. szeptember 1-jéig tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket a főváros területéről, vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozatosan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését Budapesten.

A környezetvédő szervezet múlt hét pénteken átadta a petíciót Karácsony Gergely főpolgármesternek, aki elmondta, hogy a választási programjában tett ígérete az „alacsony kibocsátású zónák” létrehozásáról továbbra is célja, és még az idén szeretné ezt az ügyet a Fővárosi Közgyűlés elé vinni. Mindazonáltal a szennyező járművek valamilyen mértékű korlátozását csupán 2030 környékére látja reálisnak, amit azzal indokolt, hogy egy olyan stratégiát kell kidolgozni, amely nem érinti hátrányosan az alacsony jövedelmű csoportokat, ehhez pedig mindenképpen szükséges lesz a kormány együttműködése is.

Forrás: Greenpeace Magyarország

Azt a Greenpeace is hangsúlyozza, hogy az egészséges levegőjű Budapest megteremtésének felelőssége nem kizárólag a főpolgármester vállát nyomja, hiszen külföldi példákkal ellentétben Magyarországon a kormány nem teszi lehetővé, hogy a városok saját hatáskörben útdíjat vezethessenek be a szennyező járművek korlátozására. Karácsony Gergely beszélt arról is, hogy egyre égetőbb probléma, hogy a Nyugat-Európában kitiltott öreg autókat a magyarok hazahozzák – ebben a kérdésben szintén a kormánynak lenne lehetősége a változtatásra a szennyező járművek importjának korlátozásával. Karácsony hozzáteszi, hogy a budapesti közlekedési viszonyokra a világjárvány is negatív hatással volt, hiszen a korábbiakhoz képest most többen választják az autót, mint a tömegközlekedést – ezen pedig, mint korábban többször is beszámoltunk róla, az ingyenes parkolás is rontott.

A Greenpeace Magyarország arra kéri a főpolgármestert, hogy mihamarabb hozza nyilvánosságra a szennyező járművek kitiltására vonatkozó ütemtervét, és ismertesse terveit, hogy mikor, és milyen lépéseket kíván tenni a fenntartható mobilitás fejlődéséért és terjedéséért Budapesten. A zöld szervezet továbbá azt is szeretné, ha Karácsony Gergely, mint a választáson induló miniszterelnök-jelölt, ismertetné levegőtisztasági terveit kormányra kerülése esetén.

A Transport&Environment nemzetközi környezetvédelmi és közlekedési civilszervezet által kezdeményezett 2021. év eleji kérdőívezés eredményei szerint a megkérdezett budapestiek közel háromnegyede nem látja szívesen a hagyományos meghajtású autókat lakóhelyén, és támogatja, hogy azok értékesítése 2030-ra tiltott legyen. Ez összefügg a Greenpeace 2018-as közvélemény-kutatásának eredményeivel, amely rávilágított, hogy a fővárosiak a légszennyezést tartják Budapest legjelentősebb környezeti problémájának, és a válaszadók kétharmada egyetértett azzal, hogy a régi dízelautókat ki kellene tiltani a városból.

A budapesti levegő tisztulásában fontos szerepük van a környezetkímélő járműveknek, amelyekből ez idáig Budapesten 14.589 darabot, országszerte összesen 33.221 példányt regisztráltak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.