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
auto
2024. 04. 20. szombat

Így tűnhet el a dízel még a bányákból is

Koránt sem új keletű jelenség, hogy a bányászati tevékenységet űző vállalatok tehergépjárművei a dízelhajtás mellett egyre nagyobb arányban használnak elektromos áramot a működéshez, hiszen az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás által csökkennek a költségek, a jármű sebességnövekedése, és a műszaki hiba kockázatának csökkentése révén pedig a produktivitás is növekszik. Az alábbi videóban például a Hitachi dömperjeit láthatjuk munka közben Afrika legnagyobb rézbányájában – itt egy bizonyos szakaszon, a fölfelé vezető úton az alapvetően dízeles szörnyetegek rácsatlakoznak a felettük kifeszített áramszedőre, és elektromossággal táplálkozva cipelik fel a nyersanyagot, vagy a meddőt.

Az elektromos meghajtás előnyei már az ilyen hatalmas munkagépeknél is megmutatkoztak, ezért a bányászatban érintett cégek is szeretnének mihamarabb felszabadulni a belsőégésű motor kötöttségei alól. A Hitachi Construction Machinery és az ABB 2021 márciusában szándéknyilatkozatot írt alá azzal a céllal, hogy a bányászati szektorban a karbonsemleges jövő érdekében felgyorsítsák az energetikai átállást. Ennek az együttműködésnek az első projektje az az elektromos meghajtású dömper, amely a fentebb látható felsővezetékes megoldást ötvözi az ABB nagy teljesítményű akkumulátor-technológiájával.

Forrás: ABB

A jármű töltése működés közben történik, ezért nincs szükség töltési célú leállásokra, ami növeli a jármű üzemi hatásfokát és a termelékenység szintjét. Az akkumulátor töltése légvezeték nélkül is lehetséges, mégpedig a lejtőn lefelé haladva, amikor is a jármű mechanikai energiáját elektromos energiává alakító rekuperációs fékezés bekapcsol.

Forrás: Hitachi

„Nagy örömünkre szolgál, hogy a Hitachi Construction Machinery-vel folytatott együttműködés keretében a két fél széles körű iparági szaktudásának és innovatív technológiáinak ötvözésével javíthatjuk a termelés hatékonyságát, és felgyorsíthatjuk a teljes körűen villamosított bányászati műveletekre történő átállás folyamatát. A megoldások közös fejlesztésével elősegíthetjük, hogy a bányaüzemeltetők teljesíteni tudják a termelési és fenntarthatósági céljaikat” – nyilatkozta Edgar Keller, az ABB Hajtások üzletágához tartozó Vontatási Divízió vezetője.

Könnyedén megoldható, és gazdaságilag is kedvező a munkagépek elektromosítása

Elektromos bányadömperről egyébként már 2019-ben is írtunk, amikor egy egyszeri átalakításból született svájci munkagépet mutattunk be – annak a bestiának az az érdekessége, hogy minden munkanapját körülbelül 200 kWh energiatúltermeléssel zárja. Hogy ez hogyan lehetséges, az kiderül a cikkből.

A világ legnagyobb villanyautója

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.