A múlt héten megrendezett IAA Mobility 2021 kiállításon nem csak a nagy autógyártók mutatták be újdonságaikat, de néhány kisebb, kevésbé ismert vállalat is igyekezett magára vonni a látogatók figyelmét.
Az XEV start-up vállalkozás tisztán elektromos mopedautójáról még 2019-ben írtunk először, amikor bejelentették az európai értékesítési terveket – a Yoyo különlegessége, hogy az alvázon, szélvédőkön, és üléseken kívül minden, amit csak látni lehet a kétszemélyes járművön, 3D nyomtatással készült. A Yoyo piacra dobását már hosszú ideje ígérik a fejlesztők, a korábbi tervek szerint már 2020-ban sorozatgyártásba kellett volna mennie, de a cég végül nem tudta közösségi finanszírozásban összegyűjteni a kitűzött körülbelül 500 ezer eurós összeget.
A müncheni rendezvényen az XEV már a végleges változatot állított ki, de hogy mikor indulhat a négykerekű motorkerékpár forgalmazása, azt továbbra sem tudni biztosan. Az olasz árak egyébként már egy ideje ismertek, a Yoyo listaára 13.900 euró, ami állami támogatással 10.900 euróra csökkenthető. Ez lényegesen magasabb, mint az eredetileg bejelentett körülbelül 5000 euró. Összehasonlításképpen a Citroën Ami mopedautó 6000 euróba kerül Franciaországban.
A Yoyót egy 7,5 kW teljesítményű villanymotor mozgatja, mely a csúcson akár 15 kW-ot is elérhet. Akkumulátor nélkül 450 kilót nyom, végsebessége 80 km/h. A 10,4 kWh kapacitású aksival, mely LFP kémiát használ, 150 kilométert lehet megtenni egy töltéssel a városban. A két évvel ezelőtti terveket, miszerint az aksi cserélhető lesz, megerősítette az olasz-kínai gyártó, sőt konkrétumokat is elárult: megállapodást kötött az Enivel, melynek kiválasztott üzemanyagtöltő-állomásain 2022-ben elindul az Xchange akkucserélő szolgáltatás. Münchenben tesztvezetésre is fel lehetett iratkozni, aki erre vállalkozott, az az Eni Innsbrucker Ring állomásán kipróbálhatta ennek folyamatát.
Az akkucserét vélhetően néhányan előnyben részesítenék a hagyományos kábeles töltéssel szemben, hiszen ez leggyorsabban körülbelül 4 órát venne igénybe 30 és 100% között, míg a csere néhány perc alatt elvégezhető. A jármű akkumulátora három 25 kilós egységből áll, amelyek könnyen hozzáférhetők a hátuljában. A csere kézzel történik, de speciális személyzet által az Xchange szolgáltatás keretében, hogy ne az ügyfélnek kelljen emelgetni az akkut.
A 2530 mm hosszú, 1500 mm széles, és 1560 mm magas mopedautó a tervek szerint az Eni autómegosztó szolgáltatásának is tagja lesz a jövő évtől. A start-up elmondása szerint a Yoyo teljes mértékben megfelel az európai biztonsági előírásoknak, ennek ellenére hivatalos töréstesztet ez idáig nem láthattunk.