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
auto
2024. 07. 27. szombat

14 ezer euróért kínál 3D-nyomtatott mopedautót egy start-up

A múlt héten megrendezett IAA Mobility 2021 kiállításon nem csak a nagy autógyártók mutatták be újdonságaikat, de néhány kisebb, kevésbé ismert vállalat is igyekezett magára vonni a látogatók figyelmét.

Az XEV start-up vállalkozás tisztán elektromos mopedautójáról még 2019-ben írtunk először, amikor bejelentették az európai értékesítési terveket – a Yoyo különlegessége, hogy az alvázon, szélvédőkön, és üléseken kívül minden, amit csak látni lehet a kétszemélyes járművön, 3D nyomtatással készült. A Yoyo piacra dobását már hosszú ideje ígérik a fejlesztők, a korábbi tervek szerint már 2020-ban sorozatgyártásba kellett volna mennie, de a cég végül nem tudta közösségi finanszírozásban összegyűjteni a kitűzött körülbelül 500 ezer eurós összeget.

3D-nyomtatott villanyautó 2 millióért?

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

A müncheni rendezvényen az XEV már a végleges változatot állított ki, de hogy mikor indulhat a négykerekű motorkerékpár forgalmazása, azt továbbra sem tudni biztosan. Az olasz árak egyébként már egy ideje ismertek, a Yoyo listaára 13.900 euró, ami állami támogatással 10.900 euróra csökkenthető. Ez lényegesen magasabb, mint az eredetileg bejelentett körülbelül 5000 euró. Összehasonlításképpen a Citroën Ami mopedautó 6000 euróba kerül Franciaországban.

A Yoyót egy 7,5 kW teljesítményű villanymotor mozgatja, mely a csúcson akár 15 kW-ot is elérhet. Akkumulátor nélkül 450 kilót nyom, végsebessége 80 km/h. A 10,4 kWh kapacitású aksival, mely LFP kémiát használ, 150 kilométert lehet megtenni egy töltéssel a városban. A két évvel ezelőtti terveket, miszerint az aksi cserélhető lesz, megerősítette az olasz-kínai gyártó, sőt konkrétumokat is elárult: megállapodást kötött az Enivel, melynek kiválasztott üzemanyagtöltő-állomásain 2022-ben elindul az Xchange akkucserélő szolgáltatás. Münchenben tesztvezetésre is fel lehetett iratkozni, aki erre vállalkozott, az az Eni Innsbrucker Ring állomásán kipróbálhatta ennek folyamatát.

Az akkucserét vélhetően néhányan előnyben részesítenék a hagyományos kábeles töltéssel szemben, hiszen ez leggyorsabban körülbelül 4 órát venne igénybe 30 és 100% között, míg a csere néhány perc alatt elvégezhető. A jármű akkumulátora három 25 kilós egységből áll, amelyek könnyen hozzáférhetők a hátuljában. A csere kézzel történik, de speciális személyzet által az Xchange szolgáltatás keretében, hogy ne az ügyfélnek kelljen emelgetni az akkut.

A 2530 mm hosszú, 1500 mm széles, és 1560 mm magas mopedautó a tervek szerint az Eni autómegosztó szolgáltatásának is tagja lesz a jövő évtől. A start-up elmondása szerint a Yoyo teljes mértékben megfelel az európai biztonsági előírásoknak, ennek ellenére hivatalos töréstesztet ez idáig nem láthattunk.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.