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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Az Európai Bizottság ma hivatalosan bemutatta azt a Fit for 55 névre keresztelt klímavédelmi javaslatcsomagot, melyben a 2030-ra kitűzött, az 1990-es nettó üvegházhatású-gázkibocsátási szinthez képest legalább 55%-os csökkentés eléréséhez szükséges javaslatokat fogalmazták meg a döntéshozók. A csomagban az EU klíma-, energia-, földhasználat-, közlekedés- és adóügyi szakpolitikáját érintő célkitűzések olvashatók, amelyek megvalósítása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy Európa a hosszú távú céloknak megfelelően 2050-re teljesen klímasemlegessé váljon, a kontinensek között elsőként.

Az IKEA, az Uber, és a Volvo is a belsőégésű járművek betiltását kéri az EU-tól

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

A javaslatcsomag egyik legfontosabb, és leggyakrabban emlegetett eleme a hagyományos járművek értékesítésének kollektív, minden tagországra kiterjedő betiltása, amelynek dátumának kitűzéséért több európai ország is aktívan kampányolt az elmúlt hónapokban. A javaslat szerint 2030-ra az új személygépkocsik átlagos kibocsátásának 55%-kal, 2035-re pedig 100%-kal kell csökkennie a 2021-es szintekhez képest, ami nem jelent mást, mint hogy a 2035-től nyilvántartásba vett valamennyi új személygépkocsi kibocsátásmentes lesz. A haszongépjárművek esetében 50, és 100% ez az arány.

A budapestiek is támogatják a hagyományos autók betiltását

A jelenlegi, 2019-ben elfogadott szabály értelmében 2030-ra átlagosan 37,5%-kal kell csökkenteni az új személyautók CO2-kibocsátását, azaz a jelenleg javasolt érték egy igencsak kemény szigorításnak számít. Tekintve, hogy az autógyártókat mekkora kihívás elé állította már az is, hogy a tavalyi év végén elkerüljék a bírságokat, könnyen lehet, hogy a belsőégésű motoros járművek értékesítése már az évtized vége előtt leáll.

A Bizottság hozzáteszi továbbá, hogy annak érdekében, hogy az átállás a zéró kibocsátású járművekre problémamentesen megtörténhessen,

„az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló felülvizsgált rendelet elő fogja írni a tagállamok számára, hogy a kibocsátásmentes gépkocsik értékesítésével összhangban bővítsék a töltőkapacitásukat, valamint hogy elektromos és hidrogén-töltőállomásokat telepítsenek a főbb autópályákon, egymástól meghatározott távolságokra: elektromos töltés esetén 60 kilométerenként, hidrogénnel történő feltöltés esetén 150 kilométerenként.”

Köztudott, hogy az elektromossággal hajtott gépjárművek csak annyira lehetnek tiszták, amennyire a számukra megtermelt áram, ezért az elektromobilitás és az energiamix zöldítése kéz a kézben jár. A ma közzétett dokumentumok a megújuló energia termelésére vonatkozó célokat is feszesebbre húzzák, 2030-ra 40%-os részarányt írnak elő.

Forrás: BP

A Fit for 55 kitér az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerére (ETS) is, amely a Bizottság elmondása szerint az elmúlt 16 évben 42,8%-kal csökkentette a villamosenergia-termelésből és az energiaigényes iparágakból származó kibocsátásokat. A javaslat szerint a kibocsátási határértékek a jövőben tovább csökkennek, az éves csökkentési arányt pedig növelni fogják, míg a légi közlekedés ingyenes kibocsátási egységeit fokozatosan megszüntetik.

A javaslatcsomag egyéb szektorokra vonatkozó célkitűzéseinek magyar nyelvű összefoglalója itt olvasható. A meghatározott célok természetesen még nem véglegesek, a kötelező érvényű előírásokig még hosszas egyezkedésre és lobbizásra számíthatunk.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.