Itt az uniós klímacsomag, mely nyugdíjba küldi a hagyományos autókat
Az Európai Bizottság ma hivatalosan bemutatta azt a Fit for 55 névre keresztelt klímavédelmi javaslatcsomagot, melyben a 2030-ra kitűzött, az 1990-es nettó üvegházhatású-gázkibocsátási szinthez képest legalább 55%-os csökkentés eléréséhez szükséges javaslatokat fogalmazták meg a döntéshozók. A csomagban az EU klíma-, energia-, földhasználat-, közlekedés- és adóügyi szakpolitikáját érintő célkitűzések olvashatók, amelyek megvalósítása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy Európa a hosszú távú céloknak megfelelően 2050-re teljesen klímasemlegessé váljon, a kontinensek között elsőként.
A javaslatcsomag egyik legfontosabb, és leggyakrabban emlegetett eleme a hagyományos járművek értékesítésének kollektív, minden tagországra kiterjedő betiltása, amelynek dátumának kitűzéséért több európai ország is aktívan kampányolt az elmúlt hónapokban. A javaslat szerint 2030-ra az új személygépkocsik átlagos kibocsátásának 55%-kal, 2035-re pedig 100%-kal kell csökkennie a 2021-es szintekhez képest, ami nem jelent mást, mint hogy a 2035-től nyilvántartásba vett valamennyi új személygépkocsi kibocsátásmentes lesz. A haszongépjárművek esetében 50, és 100% ez az arány.
A jelenlegi, 2019-ben elfogadott szabály értelmében 2030-ra átlagosan 37,5%-kal kell csökkenteni az új személyautók CO2-kibocsátását, azaz a jelenleg javasolt érték egy igencsak kemény szigorításnak számít. Tekintve, hogy az autógyártókat mekkora kihívás elé állította már az is, hogy a tavalyi év végén elkerüljék a bírságokat, könnyen lehet, hogy a belsőégésű motoros járművek értékesítése már az évtized vége előtt leáll.
A Bizottság hozzáteszi továbbá, hogy annak érdekében, hogy az átállás a zéró kibocsátású járművekre problémamentesen megtörténhessen,
„az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló felülvizsgált rendelet elő fogja írni a tagállamok számára, hogy a kibocsátásmentes gépkocsik értékesítésével összhangban bővítsék a töltőkapacitásukat, valamint hogy elektromos és hidrogén-töltőállomásokat telepítsenek a főbb autópályákon, egymástól meghatározott távolságokra: elektromos töltés esetén 60 kilométerenként, hidrogénnel történő feltöltés esetén 150 kilométerenként.”
Köztudott, hogy az elektromossággal hajtott gépjárművek csak annyira lehetnek tiszták, amennyire a számukra megtermelt áram, ezért az elektromobilitás és az energiamix zöldítése kéz a kézben jár. A ma közzétett dokumentumok a megújuló energia termelésére vonatkozó célokat is feszesebbre húzzák, 2030-ra 40%-os részarányt írnak elő.

A Fit for 55 kitér az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerére (ETS) is, amely a Bizottság elmondása szerint az elmúlt 16 évben 42,8%-kal csökkentette a villamosenergia-termelésből és az energiaigényes iparágakból származó kibocsátásokat. A javaslat szerint a kibocsátási határértékek a jövőben tovább csökkennek, az éves csökkentési arányt pedig növelni fogják, míg a légi közlekedés ingyenes kibocsátási egységeit fokozatosan megszüntetik.
A javaslatcsomag egyéb szektorokra vonatkozó célkitűzéseinek magyar nyelvű összefoglalója itt olvasható. A meghatározott célok természetesen még nem véglegesek, a kötelező érvényű előírásokig még hosszas egyezkedésre és lobbizásra számíthatunk.