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
auto
2024. 04. 26. péntek

Tegnap éjszaka volta Tesla részvényeseinek rendes éves közgyűlése, és Elon Musk évértékelője során azért szokás szerint megosztott pár érdekes információt a cég helyzetéről és terveiről.

Pár internetes találgatást lelőve Musk megismételte, hogy nem Model 2 lesz az új 25 ezer dolláros modell neve, egyelőre nem tervezik a részvények újabb felosztását (stock split), és a vállalat továbbra sem fizet osztalékot, hanem beruházásokra költi a megtermelt pénzt.

De voltak ennél érdekesebb témák is.

Elon Musk a Giga Texas rögtönzött színpadján.

Élőben, Austinból

Amikor Musk a az első Covid lezárásokat követő újranyitás körül összetűzésbe keveredett a fremonti városházával, már meglebegtette, hogy el fogja költöztetni a céget Kaliforniából. Végül félig be is tartotta amit igért, de az okok valószínűleg sokkal prózaibbak, mint a tavalyi vita.

A cég nemrég közzétett negyedéves eladási adatinak közleményén már feltűnt egy furcsaság, ugyanis a keltezés nem a szokásos Fremont, Kalifornia, hanem Austin Texas volt. Most az éves közgyűlés is az új amerikai gyárból volt közvetítve, és azt is tudjuk, hogy a SpaceX is a közelbe helyezte a Starship gyártóbázisát, valamint, hogy az autógyártó pénzügyi igazgatója nemrég házat vett Texas állam fővárosában.

Nos a kirakós darabjai most összeálltak, Musk ugyanis bejelentette, hogy Kaliforniából ide, Austinba költözik a cég központja.

Ez ugyanakkor nem jelenti a kaliforniai gyár bezárását, sőt, 50%-os kapacitásnövekedést terveznek Fremontban (és a Giga Nevadában is), hogy ki tudják elégíteni a keresletet.

Mindenből hiány van, de menedzselik

Musk megerősítette azt is, hogy bár rekord gyártást és értékesítést mutattak fel, és a következő években is 50%-os növekedést céloznak meg, azért ők is küzdenek a hiánnyal. Nemcsak a chipekből nincs elég ugyanis, de a teljes ellátási lánc gondokkal küzd. Sőt, a logisztika is problémákat okoz, az előző negyedévben például komoly gond volt elegendő hajót szerezni az autók kiszállításához. Saját számításaink szerint rekord mennyiségű, 18 autószállító hajó indult útnak a cég megbízásából az előző negyedévben, és körülbelül 70 ezer autót juttattak így célba.

A cég adatai szerint az előző negyedévben a Model 3 volt a világ legnagyobb darabszámban eladott prémium szegmensű autója, és ígérik, 2 éven belül a Model Y lesz a piacvezető típus az egész világon. Musk szerint ha lesz elég alkatrész és chip, akkor a négy autógyárban annyi kocsit gyártanak le amennyi csak kell.

A sanghaji gyár is újabb mérföldkövet ért el: Q3-ban több autó készült itt, mint Fremontban.

Új gyárak, új termékek – státuszjelentés

Konkrét kérdésekre válaszul Musk megerősítette, hogy elsősorban az általános alapanyaghiány miatt csúszik az új modellek gyártása, de jövőre elindul a Cybertruck Austinban, majd 2023-ban már nagyobb mennyiséget tudnak belőle gyártani, és megkezdődhet a Semi és a Roadster értékesítése is. Tervezés alatt van a kis elektromos quad is, de az egy eléggé veszélyes jármű kategória, ezért igyekeznek úgy megalkotni, hogy a lehető legbiztonságosabb legyen, és ne tudjon fejre állni vele az ember.

A cég vezetője magyarázatul elmondta, hogy ha még 5 modelljük lenne, akkor sem tudtak volna legyártani eggyel több autót sem az elmúlt negyedévben, így semmi értelme erőltetni az új modellek bevezetését, mert csak az elérhető alkatrész készleteket osztanák kisebb szeletekre. A Semihez például rengeteg cella és sok chip is kell, de nem akarják a tömegmodellektől elvenni az alkatrészeket.

Az alkatrészhiány egyébként a minap 1000-2000 dollár közötti áremelést eredményezett az amerikai Model 3 és Y típusoknál, mivel rendkívül megnövekedtek a szükséges darabok szállítási és beszerzési költségei. Így a Model 3 SR+ is 2000 dollárral drágább most már és 42 ezerről indul, de remélik, hogy ha elvonul a vihar ismét csökkenteni tudják majd az árakat.

Berlinről nem sok szó esett, de erre valószínűleg majd csak szombatig kell várnunk, de Austin kapcsán megerősítették, hogy

még idén megkezdődik a Model Y gyártása, és a kaliforniai pilot üzemből származó új 4680-as cellákkal kezdenek.

Musk szerint a sanghaji tapasztalatok azt mutatják, hogy 12 hónapba is beletelik, míg a gyártás kezdetétől az adott típus eléri a maximális heti darabszámot, így a kezdeti időszakban elég lesz a 10 GWh kapacitással üzemelő fremonti aksigyár termelése, mire pedig beindul az igazi nagyüzem Austinban, már működni fog a helyi akkumulátor üzem is.

Az akkumulátorok kapcsán egyébként ismét elhangzott, hogy a standard, kisebb hatótávú modellekben és az energiatárolókban az LFP lesz az uralkodó formátum, a nagyobb hatótávú járművek pedig nikkelben gazdag kémiát kapnak. Ennek kapcsán megosztották, hogy az épülő kaliforniai Megapack üzem éves kapacitása 40 GWh lesz – de itt úgy tudjuk cellák nem készülnek, azok Kínából a CATL-től jönnek. Musk megerősítette, hogy azt kéri beszállítóiktól, gyártsanak annyi cellát amennyit csak tudnak, ha dupláznak az is rendben van, mert ha véletlenül túl sok lenne, akkor azok mind elmennek a Tesla Energy aksijaiba, amiket még mindig az autógyártás miatt éheztetnek.

Solar Roof

Kérdésre válaszolva Musk elmondta, hogy a Solar Roof lassú fejlesztésének legfőbb oka, hogy 2017-2018-ban mindenkit a Model 3 gyártási problémáinak megoldására állítottak rá, és a napelemes üzletágat elhanyagolták. Mostanra viszont már a megfelelő mederben folyik a munka, nő a termelés, és már együtt dolgoznak építési vállalkozókkal is, hogy újépítésű házakba kerüljön a termék. Musk azt várja, hogy a következő években jelentősen megnő majd a napelemes cserép népszerűsége.

Ezzel kapcsolatban azt is elmondta, hogy a rendszerhez kapcsolt Powerwall otthoni aksi segít a termelés-fogyasztás eltérésnek tüskéit kisimítani, de szükség van az áramszolgáltatók oldaláról is a nagy akkuprojektekre, hogy eltárolják a megújulók energiáját. Ha a közlekedés teljesen elektromos lesz, kétszer annyi áram kell majd mint ma, ha pedig a fűtést is villanyra kapcsoljuk, háromszoros lesz a szám – tette hozzá Musk.

FSD

Az FSD program kapcsán Musk megerősítette, hogy most pénteken éjfélkor megjelenik a Beta 10.2, és ezzel párhuzamosan nagyjából 1000 olyan felhasználóval bővül a kör, akiket az autójuk számítógépe 100%-osan biztonságos sofőrnek minősített az elmúlt héten. A továbbiakban majd folyamatosan mennek lefelé a listán, és egyre gyengébb eredmény is elég lesz, de azért majd valahol meghúzzák a határt. A vállalat egyébként továbbra is úgy gondolja, hogy az önvezetés életmentő technológia lesz, ezért kész arra, hogy később majd licenszelje ezt más autógyártóknak is, ha igénylik.

 

A következő nagy Tesla eseményre nem kell már sokat várni – a szombati berlini gyárlátogatásra 9000 embert várnak, és igyekszünk majd mi is beszámolni róla.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.