Rétegelt SPAD szenzor segíti majd az önvezetést

Ma már nem kérdéses, hogy egy személyautó sok esetben olyan mennyiségű elektronikát tartalmaz, amelyet egy átlag ember el sem tud képzelni. A villanyautók esetében sincs ez másként, ráadásul itt nem csak az akkumulátorok cellamenedzsmentjét, töltés optimalizálását és a gépjármű alap funkcióinak vezérlését végzi elektronika, de a legmodernebb típusoknál a vezetéstámogató rendszerek elképesztő számításigényű, mesterséges intelligenciát is felhasználó szoftvereken alapulnak, amelyek futtatásához komoly célszámítógépekre van szükség.

Akár egyes szintű, akár kettes szintű vezetéstámogató rendszerről beszélünk, a működéshez mindenképpen szükség van forrásadatokra, ezek származhatnak kamera képből, radar távolságmérésből, de akár a komolyabb képességű típusoknál LiDAR szkenner háromdimenziós képéből is.

A Sony már egy ideje dolgozik az egy-foton lavinadiódán alapuló SPAD szenzorain, amelyek sokkal jobban „látnak” sötétben, mint a hagyományos képérzékelők, így éjszaka is lehetőséget kínálnak a tereptárgyak hatékony felismerésére. A gépjárművek esetében azonban kiemelten fontos, hogy a képi adatok lehetőség szerint a legrövidebb késleltetéssel kerüljenek feldolgozásra, ezért a japán gyártó most olyan rétegelt SPAD chipet fejleszt, amely egyrészt tartalmazza a képalkotáshoz szükséges lavinadiódás szenzort, másrészt – ez alatt – tartalmazza az adatok kiértékeléséhez szükséges, távolságmérést végrehajtó elektronikát is. A teljes folyamat válaszideje 6 ns (nanoszekundum) lesz. Mindezt tehát egyetlen chipbe helyezi, amelyet szabványos tokozással lát el, így az autógyártók könnyen cserélhetik a korábbi modellekben használt képérzékelőket a modernebb rétegelt SPAD szenzorral, amely kisebb késleltetésű feldolgozást kínál – állítja a Sony.

A LiDAR háromdimenziós feltérképezésnél használható, 100 kilopixel felbontású, 15 cm pontosságú távolságmérést lehetővé tevő rétegelt SPAD szenzor működéséről és előnyeiről a gyártó egy YouTube videóban számolt be:

Egy másik gyártó, a Canon szintén egy-foton lavina diódás SPAD szenzort fejleszt, ők elsősorban a nagy felbontást tűzték ki célul. Erről a szenzorról, illetve magáról a SPAD működéséről testvérlapunkon, a Pixinfo hasábjain írtunk.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?