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
auto
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

Az idei az utolsó év, hogy kizárólag hagyományos meghajtású járművek közül lehet választani a Lamborghini kínálatában, ezt követően életbe lép a Volkswagen csoporthoz tartozó sportautómárka stratégiájának második szakasza, amelynek a kínálat elektromosítása a fő fókusza. Ezt a stratégiát már tavaly májusban bejelentette a Lambo, ám most Stephan Winkelmann, a vállalat vezérigazgatója több interjúban is kitért néhány részletre azzal kapcsolatban, hogy mely modelleket hogyan érinti majd a villamosítás.

Bejelentette villanyautós terveit a Lamborghini

2023-ban megjelenik a márka legelső, sorozatban gyártott hibridje, amely a mostani Aventador plug-in hibrid meghajtású, V12 motoros utódjaként érkezik a piacra. Ez lesz az első megvásárolható Lamborghini, amelyen a tervezők elrejtenek töltőcsatlakozót. 2024-től aztán a jelenlegi kínálat másik két tagját, az Urus sportterepjárót, 2025-től pedig a Huracán hiperautót is kizárólag hibrid hajtásrendszerrel lehet majd megvásárolni. 2024 végére ezzel minden hagyományos meghajtású modell kifut a kínálatból, ami a márka számításai szerint legalább 50%-os CO2-kibocsátáscsökkentést eredményez.

Mindazonáltal az évtized nagyobbik részében a Lamborghini elektromosítása megragad a hibridek szintjén, és csak 2028-ra jut el a márka oda, hogy piacra dobja legelső tisztán elektromos modelljét. Ez egy új, 2+2 üléselrendezésű, a szedánokénál és a GT-knél nagyobb hasmagasságú villanyautó lesz, mely egy olyan szegmens képviselőjeként érkezik, amelyet a márka évtizedekkel ezelőtt hátrahagyott. A modell jellemzőiről az idei évben születik meg a végleges döntés. A vezérigazgató az elektromos modellek kapcsán elárulta, hogy az Urus SUV második generációja is tisztán elektromos hajtásra vált át. Ez azonban még messze van, a tervek szerint 2029-ben jelenik meg, és az első nemzedéktől radikálisan eltérő autó lesz.

Lamborghini Urus

A Lamborghini lassú átállása az elektromos autókra nem meglepő a korábbi nyilatkozatok alapján. 2018-ban például a cég műszaki igazgatója azt hangoztatta, hogy a szupersportautók az energiáról és teljesítményről szólnak, ami nem összeegyeztethető az akkumulátorral. Ezt persze azóta már számtalan autógyártó megcáfolta, de a villany-Lamborghinik bevezetését ennek ellenére nem hozták előrébb.

Arra a kérdésre egyébként, hogy a Lamborghini vásárlói készen állnak-e a hibridizációra, Winkelmann azt felelte: „Biztos, hogy készen állnak a hibridizációra, mert mindig azt mondtuk, hogy nem nekünk kell az elsőnek lennünk, de amikor belevágunk, akkor a legjobbnak kell lennünk, és erősen hiszünk abban, hogy ez meg fog történni.”

A Lambo valóban nem lesz már az első a hagyományos szupersportautó-gyártók között konnektoros modellel, hiszen a Ferrari már a piacra dobta a sajátját, valamint a Koenigsegg Regera is tölthető a hálózatról.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.