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
auto
2024. 11. 02. szombat

4680: jövő év elején indul a sorozatgyártás a Panasonicnál

elektromosautó-akkumulátor
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

Úgy néz ki, jól halad a Panasonic fejlesztése, már a sorozatgyártásra készülnek.

Olcsóbb aksi, nagyobb hatótáv

Amikor a Tesla 2020 szeptemberében az akkunap alkalmával bemutatta a 4680-as cellákat, elég ambiciózus célokat jelölt ki mind a hatótáv növekedése, mind a költségek csökkentése kapcsán. Ezek azonban nem a gyártás első napján, mind egyszerre realizálódnak majd, hanem fokozatosan rakódnak egymásra a részeredmények. Ennek fényében különösen figyelemreméltóak a számok, amelyeket a Panasonic osztott meg a saját céljairól.

A japán gyártó a Tesla partnere immár 10 éve, és amellett, hogy az amerikai autógyártó saját cellagyártásba kezd, továbbra is fontos szerepet játszik majd a két cég egymás életében. A Panasonic volt az egyik első vállalat, amelyik bejelentette, hogy az újfajta, 4680-as formátumú cellákkal is szívesen ellátnák a Teslát, és megkezdték a saját fejlesztési programjukat. Ahogy arról tavaly októberben beszámoltunk, a vállalt akkor úgy tervezte, hogy idén márciusig megkezdik a prototípusok gyártását.

Panasonic 4680-as cella. Forrás: iza.ne.jp

Most úgy néz ki, sikeresen haladnak előre a programmal, mivel a minap azt jelentették be, hogy mintegy 700 millió dolláros beruházást hajtanak végre wakayamai üzemükben, hogy ott évi 10 GWh 4680-as cellagyártási kapacitást építsenek ki a Tesla számára. Ez, akkumérettől függően, nagyjából 100-120 ezer autóhoz lehet elég. A cég úgy tervezi, hogy még idén megkezdődik a berendezések tesztelése és a gyártás finomhangolása, majd 2023-ban beindulhat a tömegtermelés. A cellák kapcsán a vállalat 15%-os hatótáv-növekedést és 10-20%-os költségcsökkenést prognosztizál.

Hogy a japán üzemben készülő cellákat melyik Tesla-gyár, és melyik modellhez fogja majd felhasználni, arról egyelőre még nincsenek információk. A Panasonic japán üzemeiben jelenleg a Model S-hez és X-hez használt 18650-es cellák készülnek, Nevadában pedig a Model 3/Y típusokhoz gyártják a 2170-eseket. Azt azonban elárulták, hogy mind az USA-ban, mind más országokban hasonló fejlesztésekre készülnek.

Megmutatta 4680-as celláját a Panasonic is

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.