A német BASF a világ legnagyobb vegyipari vállalata, és mint ilyen, közvetlenül érdekelt az akkuk összetevőinek gyártásában. A szétszedésből sem akarnak kimaradni. Aranybánya Bár sokan aggódnak annak kapcsán, hogy mi lesz, amikor a szép, új, elektromos jövő árnyékában az autók és ipari energiatárolók akkumulátorai felett már eljárt az idő és leselejtezik ezeket, mindenkit megnyugtathatunk, nem csak a környezetvédelmi előírások szigora tartja majd a hulladéklerakókon kívül ezeket az alkatrészeket, hanem egy mindennél hatalmasabb erő, az üzleti haszon garantálja majd újrafeldolgozásukat. Ahogy J.B. Straubel, a Tesla egykori társalapítója és technikai igazgatója fogalmazott nemrég egy interjúban, egy kiszuperált akku igazi aranybánya. Ő már csak tudja, ugyanis jelenleg egy igen ambiciózus akku-újrahasznosítással foglalkozó cég alapítója, vezetője.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 A német vegyióriás BASF is hasonlóképpen gondolkodik, hiszen az akkumulátorok belsejében a szükséges alapanyagok már magas koncentrációjú, tisztított állapotban vannak jelen, ezeket nem kell újra kibányászni és finomítani. Ráadásul nagyjából 95%-uk teljesen újrahasznosítható, úgyhogy vétek lenne ezeket kidobni. A cég most azt jelentette be, hogy a német Schwarzheide városában épít egy évi 15.000 tonna akku feldolgozására alkalmas üzemet, ami 2024 elején már hozzá is kezd a termeléshez. Igen, termeléshez, hiszen ez tulajdonképpen egy alapanyaggyár lesz a vállalat saját katódgyártó üzemei részére. A cég azt is kiemeli, hogy a lokáció már csak azért is ideális, mert sok villanyautó-gyártó található Közép-Európában, ráadásul már eleve üzemel itt egy katód-újrahasznosító egységük. BASF Schwarzheide fekete massza üzem – látványterv. Forrás: BASF Az új üzem az ún. fekete massza előállítására fog szakosodni, ami gyakorlatilag az akkucellák összezúzott elegye, benne az összes fontos fém, így a lítium, a nikkel, a mangán, illetve kobalt darabkáival az egykori cellából. Ezek mechanikai tisztítása után hidrometallurgiai eljárásokkal nyerik vissza az eredeti alkotóelemeket, kulcsfontosságú fémeket, amelyhez egy újabb üzemet épít majd fel a vállalat az évtized közepére. A cég szerint ezzel körforgásossá válik az akkugyártáshoz szükséges alapanyagok előállítása, és csökken a bányászattól – illetve, tesszük hozzá, a rizikós országoktól – való függés is. Nem fogunk akkut cserélni a villanyautókban Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!