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 A német BASF a világ legnagyobb vegyipari vállalata, és mint ilyen, közvetlenül érdekelt az akkuk összetevőinek gyártásában. A szétszedésből sem akarnak kimaradni. Aranybánya Bár sokan aggódnak annak kapcsán, hogy mi lesz, amikor a szép, új, elektromos jövő árnyékában az autók és ipari energiatárolók akkumulátorai felett már eljárt az idő és leselejtezik ezeket, mindenkit megnyugtathatunk, nem csak a környezetvédelmi előírások szigora tartja majd a hulladéklerakókon kívül ezeket az alkatrészeket, hanem egy mindennél hatalmasabb erő, az üzleti haszon garantálja majd újrafeldolgozásukat. Ahogy J.B. Straubel, a Tesla egykori társalapítója és technikai igazgatója fogalmazott nemrég egy interjúban, egy kiszuperált akku igazi aranybánya. Ő már csak tudja, ugyanis jelenleg egy igen ambiciózus akku-újrahasznosítással foglalkozó cég alapítója, vezetője. A német vegyióriás BASF is hasonlóképpen gondolkodik, hiszen az akkumulátorok belsejében a szükséges alapanyagok már magas koncentrációjú, tisztított állapotban vannak jelen, ezeket nem kell újra kibányászni és finomítani. Ráadásul nagyjából 95%-uk teljesen újrahasznosítható, úgyhogy vétek lenne ezeket kidobni. A cég most azt jelentette be, hogy a német Schwarzheide városában épít egy évi 15.000 tonna akku feldolgozására alkalmas üzemet, ami 2024 elején már hozzá is kezd a termeléshez. Igen, termeléshez, hiszen ez tulajdonképpen egy alapanyaggyár lesz a vállalat saját katódgyártó üzemei részére. A cég azt is kiemeli, hogy a lokáció már csak azért is ideális, mert sok villanyautó-gyártó található Közép-Európában, ráadásul már eleve üzemel itt egy katód-újrahasznosító egységük. BASF Schwarzheide fekete massza üzem – látványterv. Forrás: BASF Az új üzem az ún. fekete massza előállítására fog szakosodni, ami gyakorlatilag az akkucellák összezúzott elegye, benne az összes fontos fém, így a lítium, a nikkel, a mangán, illetve kobalt darabkáival az egykori cellából. Ezek mechanikai tisztítása után hidrometallurgiai eljárásokkal nyerik vissza az eredeti alkotóelemeket, kulcsfontosságú fémeket, amelyhez egy újabb üzemet épít majd fel a vállalat az évtized közepére. A cég szerint ezzel körforgásossá válik az akkugyártáshoz szükséges alapanyagok előállítása, és csökken a bányászattól – illetve, tesszük hozzá, a rizikós országoktól – való függés is. Nem fogunk akkut cserélni a villanyautókban Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!