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
auto
2024. 04. 26. péntek

10 éves a villanyautó, ami forradalmat csinált

elektromos autó

2012. június 23-án gördült ki egy piros szőnyegre a kaliforniai Fremontban az első Tesla Model S 85 Signature Edition. Ez nem az első villanyautó, de még csak nem is az első sorozatgyártású elektromos kocsi volt a világ történetében.

Mégis, valószínűleg az egyik legfontosabb.

Signature

Egy 5+2 személyes nagy, vonzó szedán, 416 lóerővel, 4,4-es gyorsulással és 210 km/h végsebességgel, mindez egy 85 kWh-s akkumulátor segítségével, amely 426 kilométeres hatótávra képes, és fél óra villámtöltés után több mint 200 kilométert tehetünk meg vele.

Az igazat megvallva, ezek a specifikációk még ma sem lennének vállalhatatlanok, de 2012-ben szinte elképzelhetetlenek voltak.

A kor villanyautózásának legismertebb és legnagyobb darabszámban eladott példánya a Nissan Leaf, aminek emlékét és eredményeit természetesen nem szeretnénk meggyalázni, de tény, hogy mindössze 117 km (EPA) hatótávot tudott kisajtolni 24 kWh-s aksijából, 10 másodperc alatt gyorsult százra, és 150-nél már vége is volt a száguldásnak. A villámtöltésnél több mint 30 percre volt szükség, hogy 100 kilométer hatótávot pumpáljunk az aksiba, az autó külseje pedig fura, különc volt, de akkoriban ez volt A Villanyautó imázsa.

A gyártók, a szaklapok és a közvélemény is úgy gondolta, az elektromos közlekedés a liberális zöldek, a treehuggerek hóbortja, akik – nyugati – középosztálybeliként elég jól keresnek ahhoz, hogy egy a gyakorlatban erősen kompromisszumos járművel ideológiai deklarációt tegyenek. A Model S ezt változtatta meg.

Na persze népautó ez sem volt, még a legolcsóbb, végül elkaszált S40 is másfélszer annyiba került, mint a Leaf. De örökre megváltoztatta, mit gondolunk a villanyautóról, és ami ennél is fontosabb, a típus sikerének hátán mindössze 5 évvel később sorozatgyártásba került a kis testvér Model 3, ami újabb árkategóriával hozta lejjebb a belsőégésűekkel versenyképes elektromos járművek belépési küszöbét.

Az első Tesla Model S. Forrás: Tesla

Az eredeti Model S-ben még csak egy motor volt, nem rendelkezett Autopilottal, 250 kW-os villámtöltéssel, vagy 600 kilométeres hatótávval, de ez a kocsi számtalan tinédzser szobájának falán helyet kapott és valószínűleg az első igazán méretes szög volt a belsőégésű motorok koporsójában.

Elon Musk természetesen egy megosztó személyiség, akit sokan istenítenek és talán még többen szenvedélyesen gyűlölnek, de tagadhatatlan, hogy a Model S-sel a Tesla egy hatalmas fityiszt mutatott az egész autóiparnak.

Évekig azt hallgattuk, hogy az ötlet nagyon szép és nemes, de még évtizedekig nem tart ott a technika, hogy igazi nagy hatótávú, vonzó, gyors és gyorsan tölthető villanyautók legyenek, sőt, valószínűleg ez soha nem is valósul meg a hidrogén nélkül.

Aztán jött a Tesla, és ahogy mondani szokták, a többi már történelem.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.