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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A svéd akkumulátorgyártó, a Northvolt vizsgálja olyan lignin akkumulátorok kifejlesztésének lehetőségét, amelyek a helyi forrásból származó fában található szenet hasznosítják, hogy ezzel is csökkentsék a környezetre gyakorolt lábnyomukat és költségeiket. A cég a finn Stora Enso erdészeti vállalattal együtt dolgozik a fa alapú anódtechnológia kifejlesztésén.

A fák 20-30% lignint tartalmaznak, amely erős, természetes kötőanyag (Fotó: Stora Enso)

A Northvolt számára létfontosságú a fenntartható növekedés, így az akkugyártás mellett akku újrahasznosító üzemet is létesítettek, melyet jól kiegészít, hogy 100%-ban újrahasznosított nikkel, mangán és kobalt felhasználásával készülő akkumulátorokat fejlesztenek. Legújabb projektjük, a fa alapú akkumulátorok fejlesztése, az északi erdőkhöz fordul alapanyagért.

A cél a világ első olyan akkumulátorának kifejlesztése és gyártásának felskálázása, amely teljes egészében európai nyersanyagokból származó anódot tartalmaz. Az eredmény egy olyan cella lenne, amelynek költsége és szénlábnyoma is alacsonyabb a jelenleginél.

Elindult Európa legnagyobb akku-újrahasznosító üzeme

A fa alapú akkumulátorok kulcsfontosságú összetevője a lignin, amely egy növényi eredetű polimer, ami a szárazföldi növények sejtfalában található. A fák 20-30% lignint tartalmaznak, amely erős, természetes kötőanyagként működik. Northvolt szerint a lignin az egyik legnagyobb megújuló szénforrás.

A fejlesztési megállapodás révén a Stora Enso biztosítja a fenntartható forrásból származó, lignin alapú „Lignode” elnevezésű anódanyagot, a Northvolt pedig a gigagyári infrastruktúrát adja a cellatervezésen kívül a gyártási folyamatok kifejlesztésére és a technológia kialakítására.

Lignode, a lignin alapú anód alapanyag (Fotó: Stora Enso)

A Northvolt környezetvédelmi igazgatója, Emma Nehrenheim elmondta, hogy az együttműködéssel a fenntartható nyersanyagok egy új forrását kutatják és bővítik az európai akkumulátor-értékláncot, miközben olcsóbb akkumulátor-kémiát is fejlesztenek. A projekt rámutat, hogy az akkumulátoripar működhet fenntartható módon, pozitív hatást gyakorolva a társadalomra, miközben a gyártás költséghatékonyabb is lesz.

Akku 100%-ban újrahasznosított kobaltból, nikkelből és mangánból

A Stora Enso 2015-től gyárt ipari mennyiségben lignint a finnországi üzemében. Jelenleg évi 50.000 tonna termelési kapacitással rendelkeznek, így a világ legnagyobb ligningyártója. Bár a fa alapú akkumulátor egyelőre csak kísérleti sorozatként létezik, a Stora Enso már megvalósíthatósági tanulmányt készít a Lignode technológia ipari mértékű előállításának kialakítására.

„A Northvolttal közös akkumulátorfejlesztés egy fontos lépés azon az utunkon, hogy a gyorsan növekvő akkumulátorpiacot fákból készült, megújuló anód alapanyagokkal szolgáljuk ki. A lignin alapú keményszénünk, a Stora Enso Lignode biztosítja az anód nyersanyag európai stratégiai ellátását, fenntartható módon kiszolgálva az akkumulátor-igényeket az elektromobilitástól a helyhez kötött energiatárolásig” – mondta Johanna Hagelberg, a Stora Enso bioanyagokért felelős ügyvezető alelnöke.

A Northvolt akkumulátorgyártót két korábbi Tesla-vezető alapította, akik a Panasonic mellett az első nevadai Gigafactory-ban is dolgoztak. A Northvolt célja kezdetekben az volt, hogy skandináviában újraalkotja a „gigagyár” koncepciót, hogy gigawattorás léptékben gyárthassanak akkumulátorokat az elektromos autó akkuk iránti növekvő kereslet kielégítésére.

Startupként gyorsan sikerült megoldani a finanszírozást, több autógyártóval, köztük a Volkswagennel, a BMW-vel és a Volvo-val együttműködve. 2021 végén a Northvolt megkezdte a cellagyártást az első gigagyárában, és 2025-ig egy második gyár indul Svédországban. 2022 márciusában jelentették be a harmadik gigagyárat, Németországban.

A Northvolt megkezdte az akkumulátor szállítást

Címlapkép: Stora Enso

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.