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
auto
2024. 04. 19. péntek

Akku 100%-ban újrahasznosított kobaltból, nikkelből és mangánból

elektromosautó-akkumulátor

A villanyautó-ellenes lobbi rendszeresen felveti az elhasznált akkumulátorok tárolásának problémakörét, mit sem tudva arról, hogy ezek nem az atomerőművek elhasznált fűtőelemeihez hasonló, az idők végeztéig mélyen elásva tárolandó veszélyes hulladékok, hanem értékes nyersanyagok. Az autónként többszáz kilós akkumulátorok ugyanis különféle fémekből állnak, melyek közel teljes mértékben újrahasznosíthatók.

(fotó: Northvolt)

A minap a svéd Northvolt jelentette be, hogy a Revolt nevű újrahasznosítási programjuk elkészítette első olyan nikkel-mangán-kobalt (NMC) katódot tartalmazó lítium-ion akkumulátorcelláját, amelyet az akkumulátorhulladék újrahasznosításával visszanyert fémekből – 100%-ban újrahasznosított nikkelből, mangánból és kobaltból – állították elő. Elektrokémiai teljesítményteszt bizonyította, hogy az (ellenőrzött) újrahasznosított fémekből létrehozott cellák azonos teljesítményt mutatnak, mint a frissen bányászott fémekből gyártott cellák.

A megoldás érdekessége, hogy egyedülálló módon minden újrahasznosítási és gyártási folyamat egyetlen telephelyen, a svédországi Västeråsban található Northvolt Labs-ben valósult meg. A nikkel-, mangán- és kobaltfémeket alacsony energiájú hidrometallurgiai kezeléssel nyerték vissza az akkumulátor hulladékból, amely során vizes oldatot használtak a fémek izolálására és a szennyeződésektől való elkülönítésére.

A Volkswagen építi fel a Northvolt második akkugyárát

A vállalat áttörésként értékelte a fejlesztést az akkumulátoripar számára, valamint mérföldkőnek tartják a Northvolt küldetésében, hogy fenntartható akkumulátor-ellátást teremtsenek a társadalom széndioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.

Emma Nehrenheim, a Northvolt környezetvédelmi vezérigazgató-helyettese és a Revolt vezetője így nyilatkozott: „Egyértelmű utat mutattunk az akkumulátorok körforgásának bezárásához. Létezik egy fenntartható, környezetvédelmi szempontból előnyös alternatíva a hagyományos bányászat helyett az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagok beszerzésére. Az újrahasznosítási folyamat során az akkumulátorban lévő fémek akár 95%-a is visszanyerhető olyan mértékű tisztasággal, amely megegyezik a friss, szűz anyaggal. Amire most szükségünk van, az az újrahasznosítási kapacitás növelése, előretekintve az újrahasznosítást igénylő akkumulátorok jövőbeni mennyiségére.”

A Northvolt Ett akkumulátor gyár építkezése (forrás: Northvolt)

A Northvolt elkötelezett az akkumulátor-újrahasznosítás felgyorsítása iránt, így céljuk az újrahasznosító üzem kapacitásának bővítése, hogy évente 125.000 tonna akkumulátor legyen újrahasznosítható, amely körülbelül évi 30 GWh akkumulátortermeléshez biztosít majd alapanyagot. A svéd akkugyártó vállalat 2030-ra 50%-ban újrahasznosított anyagokat tartalmazó cellákat kíván előállítani.

A Northvolt Ett gigagyárának építése a svéd Skellefteåban 2022 első negyedévében kezdődik meg, és a tervek szerint 2023-ban már termelni is fog. Az újrahasznosító üzem közvetlenül az akkugyár mellett valósul majd meg, és az újrahasznosításra szánt alapanyagok nem csak az elektromos járművekben az élettartamuk végét elért akkumulátorokat fogja feldolgozni, hanem a Northvolt Ett gyártási hulladékát is.

A Northvolt Revolt Ett akkumulátor újrahasznosító üzem látványterve (forrás: Northvolt)

A Revolt Ett nem csak Európa legnagyobb akkumulátor-újrahasznosító üzeme lesz majd, de egyben az egyetlen olyan nagyüzem is Európában, amely a nikkel, mangán, kobalt mellett a rezet, az alumíniumot és a műanyagokat, illetve a lítiumot is képes újrahasznosítani.

Emma Nehrenheim elmondta, hogy a Northvolt nem kihívást és akadályt, hanem lehetőséget lát abban, hogy Európában 2030-ra mintegy 250.000 tonna akkumulátor éri el majd élettartama végét, hiszen a cég elkötelezett egy olyan körforgásos gyártás mellett, amely nemcsak az akkumulátoripar környezeti hatásait fogja jelentősen csökkenteni, de hozzájárul ahhoz is, hogy új mércét állíthassanak fel a gyártás fenntarthatóságának tekintetében.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.