PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Május 15-én Norvégiában megkezdte a termelést a Hydrovolt, amely a Northvolt akkumulátorgyártó és a Hydro alumíniumgyártó vegyes vállalata. Az új üzem jelenleg Európa legnagyobb elektromosautó-akkumulátor újrahasznosító létesítménye.

A Fredrikstadban lévő üzemben az első fázisban évente 12.000 tonnányi akkupakkot dolgoznak fel, amely kb. 25.000 elektromos autó akkumulátorának felel meg, de 2025-re 70.000 tonnára, 2030-ra pedig 300.000 tonnára növelnék az éves kapacitást, amely már 150.000 akkupakk feldolgozását jelenti.

A Northvolt szerint a teljesen automatizált újrahasznosítási folyamat lehetővé teszi az anyagok akár 95%-ának visszanyerését az akkumulátorokból, beleértve a műanyagokat, a rezet, az alumíniumot, valamint a nikkelt, mangánt, kobaltot és lítiumot.

A visszanyert anyagok közül az alumíniumot a Hydro használja fel kereskedelmi minőségű alumíniumtermékek gyártásához. Az újrahasznosításhoz a primer alumínium előállításához viszonyítva mindössze 5% az energiaszükséglet.

A Northvolt jelentős mértékben újrahasznosított alapanyagokra támaszkodna az új akkumulátorok gyártásában, ezért folyamatban van egy hasonló létesítmény építése Svédországban is. A Revolt Ett 2023-ban kezdené meg a termelést, éves kapacitása pedig elérné a 125.000 tonnát, amely akár 30 GWh új akkumulátor számára biztosíthatja a fémeket.

Akku 100%-ban újrahasznosított kobaltból, nikkelből és mangánból

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.