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
auto
2024. 04. 19. péntek

Közel kétmilliós kapacitással bír a Tesla

üzlet

A Tesla pénzügyi jelentését követő szokásos konferenciahíváson a cég vezetősége válaszolta meg a kisbefektetők és a pénzügyi elemzők kérdéseit.

Összefoglaljuk az érdekesebb információkat

Új gyárak

A negyedév végén a Tesla nyeresége 2,2 milliárd dollárt ért el, az autógyártáson pedig közel 28 százalékot kerestek. Ez valamivel alacsonyabb volt, mint a korábbi negyedév eredménye, főként a sanghaji leállás és az új üzemek felfuttatása miatt. A cég tájékoztatása szerint azonban az időszak végére Berlin már nyereségesen gyártott, miután átlépte a heti 1000 autós ütemet. A texasi gyár a következő hetekben, hónapokban követheti ezen az úton. Ahogy az új üzemek beindultak, az ezekkel kapcsolatos költségek most már a működési költségekben kerülnek megjelenítésre, így kicsit változtak a pénzügyi jelentésben a különböző tételek arányai, de ez normális.

A Tesla most osztott meg először információt a két új üzem gyártási kapacitásáról, amelyeket évi 250 ezer darab fölé tesznek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy már most is ennyi autó készül Austinban és Berlinben, de a telepített gépsorok jelenleg ennyit bírnak és év végre elérik a heti 5000-es tempót, azaz a kapacitás maximumát. Jövőre a terv a duplázás, a heti 10 ezer, évi félmillió autó.

A berlini üzem.

A termelés felfuttatása kapcsán elmondták, hogy egyik üzem sem Sanghaj fénymásolata, mindkét helyszínen továbbfejleszették, tovább integrálták a gyártósorokat, ami ugyan kezdeti nehézségeket okoz, de később gyorsítja majd a gyártást. Ebben a két üzemben például a présöntvényeknek köszönhetően a karosszériaüzem 70%-kal kevesebb robotot használ, mint Fremont, vagy Sanghaj.

A sikeres sanghaji bővítés után a gyártási kapacitás 450 ezerről 750 ezerre nőtt a kínai üzemben, míg Fremont 10%-kal, 550 ezerre növelte tempót.

A Giga Sanghajban is elkészült az új épület (bal alsó sarok).

Júniusban Fremont és Sanghaj is megdöntötte a korábbi gyártási rekordját és ha minden jól megy az év második felében, a cég egésze új csúcsokat hódít meg, és elérhetik a kitűzött 50%-os növekedési célt. Az év végére heti 40 ezer autót termelhet a vállalat, ami szerintük egy abszolút reális cél, mivel már mostanában is volt több harmincezer feletti hetük. Ez évi kétmilliós gyártási tempót jelentene.

Lesz mindenből elég?

Az elemzők kérdéseire válaszul a cég vezetése azt mondta, hogy egyelőre nem lassult mérhetően a kereslet üteme, de ha lenne is ilyen, akkor is bőven több a megrendelésük, mint amit le tudnak gyártani. A gyárépítések és bővítések egyik célja, hogy csökkentsék a mostani 6-12 hónapos várakozási időket, tehát ha ezek elkezdenek lefelé mozogni a webshopban, akkor nem kell rögtön csökkenő keresletre gondolni, csak annyi történik, hogy sikeresen növelték a kapacitást. Emlékeztettek rá, hogy már sokszor megkapták a kérdést, hogy nem aggódnak-e a kereslet miatt, és mindig igazuk lett, hogy csak a gyártási kapacitásuk szab határt az eladásoknak.

A növekvő áraik kapcsán elismerték, hogy azok rendkívül, Musk szerint kínosan magas szintre emelkedtek, de mint mondták, nekik azt kell megtippelniük, hogy 6-12 hónap múlva, amikor azt a kocsit legyártják, mekkora lesz már az infláció és hogyan alakul a nyersanyagok ára. Jó hír, hogy úgy látják év vége felé tetőzhet az – amerikai – infláció és már egyes fémek világpiaci ára meg is indult lefelé.

A Giga Texas gyártósora.

Felmerült a kérdés, hogy lesz-e a Teslának alapanyaga a tervek megvalósításához, amire azt felelték, hogy megvannak a szerződéseik a forrásokra. Továbbra is úgy látják a lítium finomításának növelése kulcskérdés ahhoz, hogy a világ minél gyorsabban tudjon átváltani a megújulókon alapuló energiaforrásokra. A lítiumból bőven van elég szerintük, de a finomítói kapacitás szűkös. Musk szerint az akkumulátorok kétharmada LFP kémiát használ majd a jövőben, és csak a maradékhoz kellenek a nikkeles megoldások, ezeket pedig elsősorban a nagy hatótávolságú autókban és a repülőkben használják majd.

Szintén az ellátási láncokhoz kapcsolódott több kérdés a chiphiány kapcsán. A Tesla úgy látja, a modernebb vezérlőáramkörök terén már nincsenek gondok, de a régebbi technológiáknál még vannak szűk keresztmetszetek. Folyamatosan csökkentik a kocsikhoz szükséges vezérlők számát, és a beszállítóikkal jó az együttműködés, folyamatosan növelik nekik a termelést. Az autógyártó ugyanakkor nem tervezi, hogy saját chipgyártásba kezdjen.

Akkumulátorok

A Tesla idei terveihez abszolút nem szűk keresztmetszet a 4680-as cellák gyártásának felfuttatása, mivel bőven van elég 2170-esük.

Az új aksik kapcsán elmondták, hogy az első generáció prioritása a megbízhatóság és a gyors gyártás beindítása, ezért még nem dobtak be minden, az akkunap alkalmával megszellőztetett technológiát, ezek a következő generációkban érkeznek majd. A megszerzett tudást megosztják majd akkugyártó partnereikkel is, hogy azok is a lehető legjobban tudják biztosítani az ellátást.

Berlini fényezőüzem,

Austinban most telepítették a második generációs 4680-as gyártósort, és a terv az, hogy hamarosan heti ezer autóhoz elég cella készül majd itt, aztán az év végére felülmúlják a Kato Road gyártási volumenét is. Jelenleg tucatnyi apró problémán dolgoznak, és az előző negyedévben például a fremonti csapat nagy előrelépést tett a szárazelektródás gyártásban. A következő években természetesen növelni fogják a cellák energiasűrűségét is, és lesznek nagyobb hatótávú akkupakkok is ezekkel.

Önvezetés

Az FSD Betát jelenleg 100 ezer észak-amerikai felhasználó számára tették elérhetővé, és eddig összesen 56 millió kilométert vezettek a szoftverrel. Úgy gondolják, ez több mint amennyit az összes többi önvezetést fejlesztő cég együtt képes felmutatni. Év végéig az a terv, hogy az összes észak-amerikai tulajdonos hozzáférjen a Betához, ha kifizette az FSD csomag árát, vagy előfizet. Ha meg tudják győzni a hatóságokat, jöhet Európa és Kína is.

A fejlesztés egyik iránya, hogy folyamatosan törlik a régi kódot, egyre hatékonyabb algoritmusokat alkalmaznak és a terv az, hogy kameránként 36 képkocka per másodpercig növeljék a feldolgozási teljesítményt.

Andrej Karpathy egy remek ember Musk szerint, akit nagyon tisztel, de elfogadja, hogy úgy döntött az oktatás segítségével szeretné előre vinni a mesterséges intelligencia fejlesztését. Andrej nem egyedül írta a kódot, így nem állt le a munka, nagyon tehetséges fejlesztőcsapatunk van – fogalmazott Musk.

Kiderült mekkorát bukott a Tesla az előző negyedéven

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.