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
auto
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

A svéd akkumulátorgyártó, a Northvolt vizsgálja olyan lignin akkumulátorok kifejlesztésének lehetőségét, amelyek a helyi forrásból származó fában található szenet hasznosítják, hogy ezzel is csökkentsék a környezetre gyakorolt lábnyomukat és költségeiket. A cég a finn Stora Enso erdészeti vállalattal együtt dolgozik a fa alapú anódtechnológia kifejlesztésén.

A fák 20-30% lignint tartalmaznak, amely erős, természetes kötőanyag (Fotó: Stora Enso)

A Northvolt számára létfontosságú a fenntartható növekedés, így az akkugyártás mellett akku újrahasznosító üzemet is létesítettek, melyet jól kiegészít, hogy 100%-ban újrahasznosított nikkel, mangán és kobalt felhasználásával készülő akkumulátorokat fejlesztenek. Legújabb projektjük, a fa alapú akkumulátorok fejlesztése, az északi erdőkhöz fordul alapanyagért.

A cél a világ első olyan akkumulátorának kifejlesztése és gyártásának felskálázása, amely teljes egészében európai nyersanyagokból származó anódot tartalmaz. Az eredmény egy olyan cella lenne, amelynek költsége és szénlábnyoma is alacsonyabb a jelenleginél.

Elindult Európa legnagyobb akku-újrahasznosító üzeme

A fa alapú akkumulátorok kulcsfontosságú összetevője a lignin, amely egy növényi eredetű polimer, ami a szárazföldi növények sejtfalában található. A fák 20-30% lignint tartalmaznak, amely erős, természetes kötőanyagként működik. Northvolt szerint a lignin az egyik legnagyobb megújuló szénforrás.

A fejlesztési megállapodás révén a Stora Enso biztosítja a fenntartható forrásból származó, lignin alapú „Lignode” elnevezésű anódanyagot, a Northvolt pedig a gigagyári infrastruktúrát adja a cellatervezésen kívül a gyártási folyamatok kifejlesztésére és a technológia kialakítására.

Lignode, a lignin alapú anód alapanyag (Fotó: Stora Enso)

A Northvolt környezetvédelmi igazgatója, Emma Nehrenheim elmondta, hogy az együttműködéssel a fenntartható nyersanyagok egy új forrását kutatják és bővítik az európai akkumulátor-értékláncot, miközben olcsóbb akkumulátor-kémiát is fejlesztenek. A projekt rámutat, hogy az akkumulátoripar működhet fenntartható módon, pozitív hatást gyakorolva a társadalomra, miközben a gyártás költséghatékonyabb is lesz.

Akku 100%-ban újrahasznosított kobaltból, nikkelből és mangánból

A Stora Enso 2015-től gyárt ipari mennyiségben lignint a finnországi üzemében. Jelenleg évi 50.000 tonna termelési kapacitással rendelkeznek, így a világ legnagyobb ligningyártója. Bár a fa alapú akkumulátor egyelőre csak kísérleti sorozatként létezik, a Stora Enso már megvalósíthatósági tanulmányt készít a Lignode technológia ipari mértékű előállításának kialakítására.

„A Northvolttal közös akkumulátorfejlesztés egy fontos lépés azon az utunkon, hogy a gyorsan növekvő akkumulátorpiacot fákból készült, megújuló anód alapanyagokkal szolgáljuk ki. A lignin alapú keményszénünk, a Stora Enso Lignode biztosítja az anód nyersanyag európai stratégiai ellátását, fenntartható módon kiszolgálva az akkumulátor-igényeket az elektromobilitástól a helyhez kötött energiatárolásig” – mondta Johanna Hagelberg, a Stora Enso bioanyagokért felelős ügyvezető alelnöke.

A Northvolt akkumulátorgyártót két korábbi Tesla-vezető alapította, akik a Panasonic mellett az első nevadai Gigafactory-ban is dolgoztak. A Northvolt célja kezdetekben az volt, hogy skandináviában újraalkotja a „gigagyár” koncepciót, hogy gigawattorás léptékben gyárthassanak akkumulátorokat az elektromos autó akkuk iránti növekvő kereslet kielégítésére.

Startupként gyorsan sikerült megoldani a finanszírozást, több autógyártóval, köztük a Volkswagennel, a BMW-vel és a Volvo-val együttműködve. 2021 végén a Northvolt megkezdte a cellagyártást az első gigagyárában, és 2025-ig egy második gyár indul Svédországban. 2022 márciusában jelentették be a harmadik gigagyárat, Németországban.

A Northvolt megkezdte az akkumulátor szállítást

Címlapkép: Stora Enso

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.