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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ford: van elég akkunk évente 600.000 villanyautóhoz

elektromos autó

A Ford bejelentette, hogy biztosított az éves 60 GWh akkumulátor kapacitásuk ahhoz, hogy 2023 végére elérjék a 600.000 villanyautó/év gyártási ütemet. A jövőben LFP akkut is használnak majd melyeket a CATL szállít, és azt is közzétették, hogy mely modellekből és milyen arányban tevődik majd össze a hatszázezres volumen.

A Ford 2026-os célkitűzése kétmillió elektromos autó gyártása, amelyhez szükséges akkumulátorcellák mintegy 70 százalékának beszerzésére már érvényes szerződéssel rendelkeznek. Az akku beszállító partnerek az NCM kémia esetén az LG Energy Solution, valamint az SK ON. A CATL LFP cellái a jövő évtől Észak-Amerikában piacra kerülő Mustang Mach-E, 2024-től pedig az F-150 Lightning modellekbe kerülnek.

A 2023 végére gyártani tervezett 600.000 autó közel fele, 270.000 példány Mustang Mach-E lesz, az észak-amerikai, európai és kínai piacra. 150.000 F-150 jut Észak-Amerikába, és ugyanennyi elektromos Transit készül majd az európai és észak-amerikai vásárlóknak. Ezen kívül 30.000 autóval terveznek Európa számára a Volkswagen MEB platformján. Az egyelőre meg nem nevezett modellt 2023-tól Kölnben gyártják majd. Utóbbi modell példányszámát a következő években éves százezerre kívánják növelni, így hat év alatt összesen 600.000 darab készül majd belőle, valamint további 600.000 példánnyal terveznek egy másik MEB platformos típusból is, amely egy tisztán elektromos crossover lesz.

A Ford számára azért szimpatikus az LFP kémia, mivel csökkenti a kritikus nyersanyagoktól, például nikkeltől való függőséget, és az anyagköltségek 10-15%-kal alacsonyabbak lesznek. Arról egyelőre nincs információ, hogy ez a vásárlók számára is megjelenik-e egy kedvezőbb ár tekintetében az LFP akkus Mustang és F-150 típusoknál.

A CATL 160 Wh/kg energiasűrűséget ígér a harmadik generációs prizmatikus LFP celláinak, melyeket 2023-tól terveznek gyártani, így a Ford már vélhetően ebből a típusból kap majd. A Ford és a CATL egy későbbi együttműködésre vonatkozó szándéknyilatkozatot is aláírt, amely alapján 2026-tól 40 GWh LFP cellát gyártanak majd Észak-Amerikában.

Az NCM cellákat biztosító LG ES megduplázta gyártási kapacitását Lengyelországban, Wroclawban, amely a Mustang Mach-e és az E-Transit modellek számára szállít akkumulátor cellákat. Az SK On szintén növelte a gyártási kapacitását Atlantában és Magyarországon egyaránt. Ezek a cellák az F-150 Lightning és az E-Transit modellek akkumulátor ellátását biztosítják majd 2023-tól.

Életeket menthet a Ford programja

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.