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
auto
2024. 04. 26. péntek

A mai napon egy online eseményen mutatkozott be Európában a Ford E-Transit Custom, amely az 1 tonna teherbírású kisteherautók kategóriájában a világ egyik legnépszerűbb modellje. A bemutató nem csak egy autóról szólt, hanem a folyamatosan fejlődő Ford Pro ökoszisztémáról is, amelyben a Pro nem a Professional, hanem a Productivity rövidítése.

A Transit Európa első számú kisteherautója, amely a több mint 50 éves története során a Ford szerint 786 milliárd euróval járult hozzá a kontinens gazdaságához. A Transit nem csak áruszállító, de ezt a modellt használja számos kisvállalkozó, a tetőfedőtől a vízvezeték-szerelőn keresztül a virágárusig. Különösen az elektromos hajtással most bemutatkozott, kisebb, 1 tonnás teherbírással rendelkező Custom változat népszerű a szakemberek körében.

Eddig a Ford Mustang Mach-E személyautó mellett a nagy, akár 2 tonnával terhelhető E-Transit jelentette a Ford elektromos kínálatát, és nem véletlenül került a színpadra a Mustang Mach-E is:  az E-Transit Custom vezetőfülkéje egy modern személyautót idéz. Kezdjük azzal, hogy az egypedálos vezetés nem megszokott ebben a kategóriában. A tervezéskor különös gondot fordítottak a felhasználók kényelmére, így olyan fontos apróságokra is gondoltak, mint a teljesen vízszintesre dönthető kormánykerék, amely így kis asztalnak is használható, akár egy gyors ebédhez, akár egy laptop alá.

Az előrébb tolt első tengely a járművezető számára is kényelmesebb beszállást biztosít. A tágas utastér érdekében az irányváltó karja a kormányoszlopra, az elektronikus kézifék kapcsolója a középkonzolra került, így a padló teljesen sík. Egyszerre három eszköz tölthető USB csatlakozóról, a csomagtérből pedig maximum 2,3 kW-os teljesítményt igénylő elektromos berendezések is megtáplálhatók.

A jövő év őszétől Törökországban gyártott Ford E-Transit Custom WLTP hatótávja 380 km, így nem csak városi, utolsó mérföldes kiszállításra alkalmas, hosszabb járatok esetén is képes felvenni a versenyt a dízelmotoros kisáruszállítókkal. A hatótáv növelése érdekében tovább csiszolták az aerodinamikát és modern hőszivattyús fűtési rendszert alkalmaznak. Az AC töltésről 11 kW-os fedélzeti töltő gondoskodik, a DC töltésről pedig annyit tudtunk meg, hogy a 15-80% tartomány visszatöltéséhez 41 perc szükséges, de már 5 perc alatt akár 38 kilométer hatótávot kaphatunk.

A tervezésnél alapkövetelmény volt az alacsony padlószint, amely a mélyre helyezett akku miatt a stabilitáshoz, az alacsony tömegközépponthoz is hozzájárul. A saját tömeg csökkentése nem csak a hatótávra hat jótékonyan, de az autó terhelhetőségére is: 1 tonna a maximális teherbírás, amely számos ügyfél számára hatalmas előny. Az 1030 mm-es nyílást felfedő oldalsó tolóajtó is megkönnyíti a rakodást.

A mai járművek már nem egyszerű autók, sokkal inkább kerekeken guruló mobiltelefonok. A connected car funkcionalitás már nem csak a prémium személyautók privilégiuma, a technológia megérkezett a haszongépjárművek világába is. A technológia itt már nem csak a komfortot növeli, például az előkondicionált utastérrel, de jelentős munkaidő és költségmegtakarítást is eredményez egy nagyobb flottát üzemeltető vállalat számára.

Magánautósként aligha tűnik fontosnak, hogy a kulcsnélküli rendszernek köszönhetően ajtónyitásonként 20 másodpercet meg lehet takarítani azzal, hogy nem kell elővenni és megnyomni a kulcs ajtónyitó gombját. Ha azonban megszámolnánk, hogy egy futár hányszor nyitja ki naponta az ajtót, akkor máris számítanak a másodpercek, fél percek.

A flottamenedzser számára hatalmas előnyt és munkaidő-megtakarítást jelent, hogy akár távolról is képes az alkalmazottak kártyáit egyes autókhoz rendelni. A telephelyi és út közbeni töltés mellett az alkalmazottak otthoni töltése is a rendszerbe integrálható, távolról ellenőrizhető a járművek töltöttségi szintje, így nem a járművezetőnek kell a töltéstervezésre koncentrálni.

A szoftver nem csak abban segít, hogy az autó töltöttsége mindig a megfelelő szinten legyen, hanem azt is támogatja, hogy lehetőség szerint akkor töltődjön az autó, amikor az energia ára a legkedvezőbb.

A Ford Pro azzal is növeli a termelékenységet, hogy egy kézbe fogja össze a járművekkel a szervizelést, a szoftvert, a töltést és a finanszírozást, ezáltal 10-20%-kal képes csökkenteni a járművek teljes birtoklási költségét.

A flottamenedzser nem csak a járművezető jogosultságokat kezelheti távolról, hanem időzítheti a szervizelést vagy optimalizálhatja egyes járművek töltését, sőt olyan funkciókat is biztosít a rendszer, amelyek segítségével kielemezhető a járművezetők viselkedése, és ezek az információk felhasználhatók például a továbbképzésekhez.

Európába is megérkezett a Ford Pro és az E-Transit

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.