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
auto
2024. 04. 24. szerda

A múlt héten azokról a cégekről írtunk, amelyek kreatívan éltek a német villanyautó támogatás adta lehetőséggel – páran olvasóink közül fel is fedezték a kelet-európai szálakat, illetve az okosba’ gondolkodás nyomait a történeten.

De úgy néz ki a német lakosokat sem kell félteni, ha a rendszer kijátszásáról van szó.

Ami jár

A történet az egyik német Fiat kereskedésből származik, amely eladott egy 500e-t egy ügyfelének – az autót azonban öt hónappal később, műszakik okok miatt visszavásárolta a szalon. (Hogy ennek mi volt az oka, az a hírből nem derül ki, nyilván nem akarja nagy dobra verni a kereskedés, de visszavásárolni csak legvégső esetben szoktak).

Az autó eredeti átadója után a támogatást bonyolító BAFA névre hallgató hivatal ki is fizette az őt megillető összeget az új tulajdonosnak, azonban a kereskedés szerint, mivel az autót visszavásárolták, és már több mint hat hónapja náluk van, a támogatás a szabályok szerint őket illeti. Ha ugyanis hat hónapnál kevesebb ideig volt az eredeti vevő tulajdonában a kocsi, akkor azt használtként is megilleti a támogatás. Csakhogy az egykori ügyfelük úgy döntött, az öt hónap, amíg nála volt az autó, elég közel van a hat hónapos törvényi határhoz, amíg azt meg kellett volna tartania.

Ezért bár a kocsit visszaadta, a vételárat visszakapta, a papírmunkát elhúzta, késve adta be, kibekkelte a fordulónapot, a támogatást pedig megtartotta.

A kereskedés több ízben is levélben fordult a hivatalhoz, kérve, hogy cselekedjenek, de ők nem válaszoltak az írásos megkeresésekre, és nem álltak szóba velük, ezért most perelnek. Mégpedig nem is az eredeti vásárlót, hanem a hivatalt perlik, mivel szerintük mulasztást követnek el.

Az Automobilwoche német szaklap is megkérdezte a hivatalt, mi a véleményük az esetről, de a BAFA az adatvédelmi szabályokra hivatkozva megtagadta a konkrét választ, általánosságban azonban igen ritkának nevezte, hogy egy egyszer már támogatott autóval kapcsolatban ilyen kérdések merüljenek fel. A lap ugyanakkor emlékeztet egy tavalyi esetre, ahol egy hat hónapon belül továbbértékesített autó új tulajdonosa maradt hoppon, pedig akkor az eredeti vásárló visszafizette az összeget. Az állami támogatást azonban még ezután sem kapta meg a második tulajdonos – a BAFA akkor költségvetési technikai okokra és átmenetileg tisztázatlan körülményekre hivatkozott.

Komplett iparág épült a német villanyautós támogatás kijátszására

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.