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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, a kínai GWM autógyártó most ősszel megkezdi az Ora és Wey márkái európai forgalmazását. Erről részletes írásunk itt olvasható:

Folytatódik az invázió, jön a Nagy Fal Európába

Az európai premierre időzítve megérkeztek a hivatalos EuroNCAP töréstesztek is.

Nem az édesapád kínai autója

A kínai autók kapcsán gyakori félelem, hogy egy baleset esetén nem nyújtanak megfelelő védelmet. A vélekedés nem teljesen alaptalan, hiszen korábban, a kínai belső piacra tervezett szuperolcsó járművek valóban borzasztóan teljesítettek a törésteszteken.

Elemzők azonban régóta figyelmeztetnek arra, hogy a biztonságos autók gyártása nem egy megugorhatatlan akadály, meg lehet azt tanulni, ráadásul az ázsiai ország autómárkái előszeretettel importáltak európai és amerikai mérnököket az előző években. Úgy tűnik, a most sorozatban megjelenő kínai márkák belépője tényleg egy jól előkésztett folyamat, amelyre az európai biztonsági normáknak megfelelő autókkal készültek.

A GWM Ora márkája a Funky Cat nevű divatos városi kisautóval kezdi az európai életet, és a kocsi az EuroNCAP tesztjén kiváló eredménnyel szerepelt.

A Funky Cat 92%-ot kapott a felnőtt utasok, 83%-ot a gyermekek, 74%-ot pedig a gyalogosok és biciklisták védelmére. Vezetéstámogató rendszere igen jó, 93%-os eredményt ért el, ez pedig így együtt elég volt az öt csillaghoz.

Frontális ütközés esetén egyedül a sofőr és a hátsó utas mellkasnál mértek az optimálisnál valamivel magasabb értékeket, de még ez sem számított gyenge teljesítménynek.

Az autó jól védte a létfontosságú szerveket, a karosszéria nem roppant össze, stabil maradt, és gyakorlatilag az összes fontos paraméterben az élmezőnybe kvalifikálta magát a kocsi. Egyedül a 6 éves gyermeket szimuláló bábúnál mértek magasabb fejsérülési értéket, de ez is a közepes kategóriában volt, nem okozott súlyos sérülést.

A vészfék és vezetéstámogató rendszerek is igen jól szerepeltek, mindenhol megelőzték a bajt, vagy jelentősen csillapították az ütközés erejét.

Csak összehasonlításképpen, a Funky Cat 93%-os vezetéstámogató eredményéhez képest a szintén most tesztel VW Polo rendszere 70%-ot kapott, a C Merci 82%-ot ért el, a Volvo C40 Recharger pedig 89%-kal végzett.

Biztonságos luxus

A GWM luxusmárkája a Wey Coffee 01 nevű nagyméretű SUV-je is öt csillagot kapott a tesztelőktől, és a részletekben sincs semmilyen eb elásva.

A felnőtt utasok 91%-os védelmet élveznek, egyedül a sofőr és a hátsó utas mellkasán mértek valamivel nagyobb értékeket a kívánatosnál, de az ötfokozatú skálán még ez is egy négyesnek számít, ha iskolai osztályzatban fejeznénk ki. A gyermekek védelmét 87%-ra értékelték.

Az automata vészfékrendszerek és a motorháztető kialakítása 79%-osan védik a gyalogosokat és a biciklistákat, és a legtöbb esetben teljesen megállt a kocsi, vagy legalábbis jelentősen lelassult mire útja keresztezte ezek mozgását.

A vezetéstámogató rendszerek 94%-ot kaptak, amely a legjobbak közé sorolta a Wey autóját. Ez a 2022-s tesztek között a második legjobb eredmény a Tesla Model Y mögött és a konszerntárs Ora Funky Cat előtt.

A Coffee 01 kapcsán két negatívumot is meg kell azért említeni. Egyrészt a frontális ütközési teszt végén kinyílt az autó csomagtartója, amiért büntetőpontokat kapott – mondjuk még így is 91%-ot ért el. Másrészt, ahogy ezt egy ekkora SUV esetén sajnálatosan borítékolhatjuk, az ütközés másik résztvevője szempontjából – ahogy az EuroNCAP fogalmaz – „valamelyest agresszív” szereplő volt.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.