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
auto
2024. 04. 23. kedd

Tényleg halálos fegyver a radar nélküli Tesla?

egyéb

Először járt német gyártású Tesla Model Y az EuroNCAP töréstesztjén. A kísérlet nem csak azért volt fontos, mert az új gyár első termékével végezték, hanem azért is, mert Berlinben már radar nélkül, a Tesla Vision rendszerével készülnek az autók.

Hogyan vizsgáztak az aktív és passzív biztonsági rendszerek?

Rekord

Az EuroNCAP tesztlaborjában egy berlini gyártású Tesla Model Y Long Range vizsgázott, mégpedig kiemelkedő eredménnyel.

 

Azt eddig is tudtuk, hogy az autógyártó biztonságos autókat tervez, mégis érdekes lehet, hogy az új német gyár terméke hogyan vizsgázik az európai törésteszten. A frontális ütközés kapcsán a maximális 16 pontból 15-öt, oldalirányú becsapódásnál 15,8-at, hátulról érkező ütésnél pedig maximális pontszámot kapott az autó.

Felnőttek esetén 97, gyermekeknél pedig 87%-os védelmet biztosított az autó. A 97%-os érték a legmagasabb amit autó kapott a tesztsorozat 2020-as szigorítása óta.

A szöveges értékelés kiemeli, hogy a tesztek során a létfontosságú szerveket megfelelően védi a Model Y, és egy potenciális ütközés másik résztvevőjére sem jelent veszélyt, ahogy fogalmaztak, jóindulatúan viselkedik.

Az autó olyan vészfék rendszerrel is fel van szerelve, amely egy ütközés után automatikusan aktivizálja magát ezzel csökkentve annak az esélyét, hogy a már sérült jármú a forgalom újabb résztvevőibe csapódjon.

A teszt során megfelelő védelmet mértek a két első utas egymásra gyakorolt hatása kapcsán is, a videón pedig látszik, hogy ez a kocsi már fel volt szerelve az új, a két utas közé felfúvódó légzsákkal is.

Az eredmények kapcsán az EuroNCAP főtitkára külön gratulált a Teslának az új, rekord pontszám eléréséhez. Michel van Ratingen úgy fogalmazott, hogy az autógyártó megmutatta, hogy csak a legjobb eredmények elfogadhatóak a számukra, és reméli, hogy folytatják a munkát ezen az úton.

Radar nélkül

A törésteszt sajtóközleménye kiemelte, hogy az autó már a radar nélküli, Tesla Vision rendszerrel volt szerelve, ami rendkívül érdekessé teszi a vezetéstámogatóval mért eredményeket. A gyártó kritikusai gyakran arra figyelmeztetnek, hogy a kamerákon alapuló rendszer kevésbé biztonságos, mint a radart, vagy LiDAR-t használó megoldások, és hogy a Tesla spórolásának veszélyes következményei lehetnek. Az autógyártó ugyanakkor a Vision rendszert a fejlesztéseik következő lépcsőjének tartja, és úgy gondolja, a radar pont, hogy rontana az eredményeken, többet árt, mint segít.

Az EuroNCAP vezetéstámogató rendszereket vizsgáló tesztjén a Tesla Vision 98%-os eredményt ért el, ami új rekord.

A Tesla 2019-ben tesztelt radaros rendszere egyébként 94%-ot ért el, ami akkor szintén rekordnak számított, 12 százalékponttal megelőzve a második helyezettet. Azóta már több autó elérte ezt az eredményt, így a Nissan és a Subaru 2021-es rendszerei is 94%-ot kaptak.

A mostani teszten a Model Y a gyalogosok védelme kapcsán a gázoláskor veszített néhány pontot, 36-ból 28-at szerzett meg, mivel az erős A-oszlopok és a szélvédő alja csak gyenge védelmet jelentenek a szerencsétlenül járt embernek. A motorháztető és az első lökhárító ugyanakkor jól vizsgázott. Az automata vészfék rendszer (AEB) 7,7 pontot kapott a maximális 9-ből ha gyalogost kellett észrevennie, és a maximális pontszámot érte el biciklis esetén. A közlekedés sérülékenyebb résztvevőit védeni hivatott passzív rendszerek így 82%-ot értek el.

Az öv becsatolására figyelmeztető és a sofőr éberségét figyelő rendszerek is maximális pontszámot kaptak – a tesztben használt autó már a belső kameráját is használta az utóbbi feladathoz. Szintén a maximumot érte el a sávtartó automatika, és közel ennyire jól, vizsgázott a más autókra reagáló vészfék asszisztens is, amely 6 pontból 5,7-et szerzett meg.

Így született meg a 98%-os rekord eredmény, amelynek egyedüli furcsa pontja talán, hogy dicsérte a Tesla sebességhatár figyelő rendszerét, ami legalábbis itthon elég pocsékul működik. Magyarázat lehet az, hogy a rendszer nemrég kapott frissítést pár európai országra, ahol most már elvileg jobban teljesít.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.