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
auto
2024. 04. 24. szerda

Tőzsdére lép a Porsche, de a VW marad a többségi tulajdonos

egyéb

A döntést régóta fontolgatta a Volkswagen Csoport tulajdonosi köre, de most megadták a végső jóváhagyást is.

Egyszerűbb nem lett a két cég viszonya.

Komplikált viszonyok

Azt talán sokan tudják, hogy a Porsche márka a Volkswagen Csoport égisze alatt működik, azzal viszont talán már kevesebben vannak tisztában, hogy a Porsche SE a Volkswagen Csoport többségi tulajdonosa.

A két cég komplikált történetének teljes felgöngyölítése túlmutat ezen az íráson, de, a teljesség igénye nélkül álljon itt egy rövid verzió, hogy jobban megértsük a friss hírt. A Porsche Automobil Holding SE az egykori Porsche GmbH utódja. Az eredeti céget 1931-ben alapította Ferdinand Porsche, és a veje Anton Piëch. Ha ezek a nevek ismerősen hangzanak a Volkswagennel kapcsolatban, az nem véletlen. A sportautóiról ismert osztrák mérnök tervezte a Volkswagen számára a legendás Bogarat, illetve ehhez magát a wolfsburgi gyárat is  – pontosabban Hitler megbízásából tervezett egy népautót, amiből a Volkswagen márka lett, de úri társaságban nem illik felemlegetni a világcég alapításának körülményeit. A Piëch név pedig onnan lehet ismerős, hogy Anton fia, Ferdinand, aki egyben Porsche unokája is, 1993-tól több, mint kilenc éven át a Volkswagen Csoport vezetője volt.

VW Bogár, 2004-es utolsó kiadás. Forrás: konradsheim.at

Ha a családi kötelékek nem jelentenének elég kusza szálat a történetben, akkor a tulajdoni viszonyok gondoskodnának a komplikációkról. 2005-ben ugyanis a Porsche SE, tehát a sportautómárka anyacége, 18,53%-os részesedést vásárolt a Volkswagen Csoportban, ami az idő során 50% közelébe nőtt és a cég ekkor már nyíltan arról beszélt, hogy 75%-ig kívánja növelni az arányt. Egy rövid időre ennek következtében mindössze a részvények 6%-a maradt elérhető a piacon. Ebből lett az az emlékezetes 2008 őszi tőzsdei nap, amikor a félig titokban végrehajtott tranzakciók kiszivárgása után a spekulánsok 1000 euróig hajtották a Volkswagen Csoport részvényeinek értékét, amely azután visszazuhant a korábbi szintre.

A VW értéke két nap alatt 1000 euróig szökött, amivel a világ legértékesebb cége lett, majd négy nap alatt 70%-ot zuhant. Forrás: warriortrading.com

A felvásárlási kísérlet azonban 10 milliárd eurós adósságot generált a sportautógyártónál, amely ezért a wolfsburgi cégtől kért anyagi segítséget. A hosszú történet lezárása az lett, hogy 2009-ben a két cég megállapodott sportautómárka Volkswagen Csoportba való beolvasztásáról, cserébe a Porsche SE tulajdonában maradt a Csoport jegyzett tőkéjének 31%-a és a szavazati jogok 50,7%-a. A teljes ügylet 2012-ben zárult le.

Pénznyomtatás

A Porsche márka természetesen nagyon sikeres, sőt, amióta nyitottak a valamivel olcsóbb sportautók és a ma népszerű SUV-k irányába, évi 50 ezer körüli eladásaik 2021-ben 300 ezer fölé szaladtak, és 30 milliárd eurós forgalom mellett 5 milliárdos üzemi eredményt értek el.

A jó eredmények már az év elején felvetették annak a lehetőségét, hogy a Volkswagen Csoportról részlegesen leválva, önállóan a tőzsdére léphetne a márka, ezzel tetemes bevételt biztosítva jelenlegi tulajdonosainak. A fentiek alapján tehát a Porsche SE többségi tulajdonában lévő Volkswagen Csoport úgy döntött most hétfőn, hogy a tulajdonában lévő Porsche AG-t tőzsdére viszi. A Volkswagen Csoport vezetője egyébként már az az Oliver Blume aki továbbra is a Porsche márkaigazgatója marad. Mondtam én, hogy komplikált.

A részvénykibocsátás előkészítésére a márka értékét 50-50%-ban közönséges és kiemelt részvényekre osztották, most pedig

szeptember végén, vagy október elején a kiemelt részvények 25%-át belistázzák a frankfurti tőzsdére.

Ez tehát valójában a Porsche márka értéke felének a negyede, azaz a Porsche AG 12,5 %-a. Ezekhez a részvényekhez szavazati jog nem jár, de egy esetleges osztalékból, a márka éves nyereségéből rendszeresen részesülhetnek majd a befektetők. Szakértők 65 milliárd euróra teszik a Porsche értékét, így ez a pénzeső nagyjából 8 milliárdra rúghat. A kifizetés legnagyobb nyertese a Porsche SE lehet majd, hiszen ők a Volkswagen Csoport többségi tulajdonosai is. Ugyanakkor a Porsche SE azt is bejelentette, hogy a szavazati jogot is tartalmazó Porsche AG részvények negyedét átveszi a Volkswagen Csoporttól, így egy olyan stabil kissebségi tulajdona lesz a gyártóban, ami szavatolja, hogy blokkolni tudja a neki nem tetsző döntéseket.

És ha már osztalék, az ügyletből származó rendkívüli bevétel felét a Volkswagen Csoport rendkívüli osztalékként kívánja kifizetni részvényeseinek, ezért decemberben rendkívüli közgyűlést tartanak majd, ahol erről véglegesen is dönthetnek. Ugyanakkor a tőzsdei belépő a Porsche márka részleges önállósodásának kezdetét is jelenti. A döntés értelmében ugyanis az év végén megszűnik a Volkswagen Csoport és a Porsche kapcsolatát jelenleg szabályozó megállapodás is. Ez nem csak a döntéshozatalban jelent nagyobb szabadságot a sportautó gyártónak, de a nyereség/veszteség Csoporttal való megosztásának jelenlegi rendszere is megszűnik, és az a jövőben a tulajdoni viszonyok alapján kerül majd számításra. És igen, a döntéshozatali szabadság pont akkor nő meg, amikor a Porsche márkaigazgatója egyben a Volkswagen Csoport vezetője is lett.

A Porsche és a Volkswagen Csoport egyébként arról is megállapodtak, hogy a jövőben is együttműködnek, de már tartani fognak egy lépés távolságot.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.