PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ezt hogy csinálták? Kínában már olcsóbb a villanyautó, mint a hagyományos

elektromos autó piac
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

Az elektromos autók hajtáslánca egyszerűbb felépítésű, mint a belsőégésű motoros járműveké, ezért elméletileg olcsóbban is kellene tudnunk gyártani őket, joggal vetődik tehát fel a kérdés: hol vannak a megfizethető árú villanyautók, amelyekkel oly régóta hiteget minket az iparág? Most úgy tűnik, hogy erre a kérdésre Kínában lelhetünk választ.

Az autópiaci elemzésekkel foglalkozó Jato Dynamics készített ugyanis egy rövid elemzést az elektromobilitás előtt álló kihívásokról, amelyből kiderül, hogy Kínában a tisztán elektromos autók (EV) piaci átlagára már alacsonyabb, mint a belsőégésű autóké.

A Jato szerint 2015 és 2022 között az EV-k átlagára Európában 48.942 euróról 55.821 euróra , az Egyesült Államokban 53.038 euróról 63.864 euróra emelkedett, Kínában viszont 66.819 euróról 31.829 euróra csökkent.

Az elektromos autók átlagos kiskereskedelmi ára. Forrás: Jato Dynamics

A három piac közül 2015-ben még Kínában voltak a legdrágábbak az elektromos autók, de a központi kormányzat célzott intézkedései nyomán olyannyira sikerült leszorítani az árakat, hogy Kínában ma már az elektromos autók átlagos ára 33 százalékkal alacsonyabb, mint a benzines autóké.

Forrás: Jato Dynamics

A meglepően nagy különbséget az alig 1700 eurós állami támogatás és az adókedvezmény csak részben magyarázza, így az okokat alapvetően máshol kell keresnünk.

Kínában évekkel ezelőtt széles körű, és nemzeti szinten érvényesülő állami támogatásokat vezettek be, amelyek hozzájárultak a hazai gyártókapacitások kiépüléséhez, míg Európában és Amerikában csak tagállami szintű támogatási rendszerek léteztek, amelyek mögül hiányzott az átfogó stratégia.

Elektromos autók támogatása Kínában

Az állami ösztönzők által keltett, dinamikusan növekvő keresletnek köszönhetően a kínai piacon rengeteg kisebb-nagyobb gyártó jelent meg, amely a verseny fokozódásához, és a profitmarzsok csökkenéséhez vezetett. Ezzel párhuzamosan az országban kiépült a világ legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitása is, így a helyi piacon jóval olcsóbban lehet hozzájutni az akkucellákhoz, mint a saját ellátási láncát még csak most építgető Európában.

A fentieken túlmenően van még egy további fontos oka is az árak drasztikus csökkenésének: míg az európai és az amerikai autógyártók a magasabb haszonkulcsok miatt a prémium kategóriájú járművekre koncentráltak, addig a kínaiak elkezdtek olcsó autókat gyártani.

A Jato grafikonján látható, hogy Kínában a 30 ezer euró alatti szegmens teszi ki a villanyautós kínálat kétharmadát, miközben nyugaton ez a kategória szinte teljesen hiányzik, és az 50 ezer euró feletti modellek teszik ki a kínálat felét.

A baloldali oszlop az elektromos autók kínálatát mutatja, árkategóriák szerinti bontásban. A jobboldali oszlop a teljes autópiac értékesítéseinek árkategóriák szerinti megoszlását mutatja. Minél inkább hasonlít egymásra a két oszlop, annál jobban igazodik az elektromos autók gyártás a vevői igényekhez. Forrás: Jato Dynamics

Az persze jó kérdés, hogy az európai vevők részéről mekkora lenne a nyitottság a kínai standardok szerint készült olcsó kisautókra – valószínűleg jóval kisebb, mint Kínában – az azonban így is jól látszik, hogy melyek azok a legfontosabb tényezők, amelyek alacsonyabb árakat eredményeznek:

  1. erős piaci verseny,
  2. hajlandóság az olcsóbb kategóriába tartozó autók gyártására,
  3. és egy robusztus akkumulátorgyártási kapacitás, amely képes nagy mennyiségben olcsó cellákat biztosítani mindehhez.

Az akkumulátorgyártás felfuttatása az a fundamentális feltétel, amely nélkül sem igazi verseny, sem olcsón gyártható villanyautó nem képzelhető el. Ezt szerencsére, ha kicsit késve is, de már Európa is felismerte, és elkezdte kiépíteni a saját ellátási láncait, így most már csak idő kérdése, hogy az olcsó elektromos autók ígérete a kontinensünkön is valósággá váljon.

Viszlát akkumulátorhiány? Végre felpörög az európai gyártás

Címlapkép: freepik.com

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.