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
auto
2024. 04. 26. péntek

Lerántottuk a leplet a Ford korszakváltó autójáról

elektromos autó

Számos más autógyártóhoz hasonlóan a Ford európai üzletága is egy példátlan átalakulásba kezdett. Az ismert modellek megszűnésével és sajnos leépítésekkel is járó transzformáció egyik fő mozgatórugója a kontinens gazdaságának lassulása és a költségek drámai megemelkedése, de az elektrifikáció is megkövetel egy gyökeres struktúraváltást, amelynek következtében a vállalat hatékonyan lesz képes átállni a tisztán elektromos autók gyártására, és megőrizheti versenyképességét az egyre nagyobb veszélyt jelentő vetélytársakkal szemben.

Ennek az átállásnak az egyik kulcsfontosságú eleme a Volkswagennel való együttműködés, amelynek köszönhetően a Ford a németek MEB elektromos padlólemezén gyárthatnak nagy mennyiségben tisztán elektromos autót Európában. Az elmúlt években folyamatosan beszámoltunk a közelgő korszakváltással kapcsolatos legfrissebb hírekről, most azonban eljött az idő, hogy végre megismerjük az autót, amely megnyitja az új fejezetet a márka történetében. És a legjobb az egészben, hogy a Ford újdonságának premierjét nem csak online nézhettük meg, hanem személyesen is.

A Ford legelső európai fejlesztésű, nagy volumenű sorozatgyártásra tervezett tisztán elektromos személyautója az Explorer elektromos változata, de természetesen műszaki kapcsolat nincs a hagyományos változattal, habár a tervezők igyekeztek minél jobban lekövetni annak stílusát.

Az elektromos Explorer méretben nagyjából a VW ID.3 és ID.4 közé esik, de a MEB platform alkalmazása ellenére szemmel láthatóan is más arányokat képvisel, mint a wolfsburgiak villanyautói. Korábban a Ford azt is többször hangsúlyozta, hogy dizájn tekintetében teljesen önálló utat járnak, és igyekeznek inkább egy amerikai dizájnvilágot a vásárlók elé tárni. Az esztétikán túl természetesen kiemelt hangsúlyt kapott az aerodinamika, valamint a robusztus, sportos terepjárós látványvilág megalkotása is.

Az autó orrán teljes panel váltja a hűtőrácsot, amelyen alighanem az eddigi legnagyobb Ford-embléma díszeleg, ami egyébként nem egy kidomborodó fémjelzés, hanem teljesen a síkban fekszik. Sokak számára talán csalódás, de a padlólemez megkötései nem tették lehetővé a Ford tervezői számára a frunk, azaz az első csomagtartó kialakítását a motorháztető alatt, így a töltőkábelt a 450 litert kínáló hátsó csomagtartó egyik rekeszében tudjuk tartani. A csomagtér egyébként a hátsó ülések ledöntésével 1400 literre is növelhető a közepes méretű crossoverben.

Az utastérben fellelhetők a Volkswagen ID. sorozatával való rokonság nyomai – például az érintésérzékeny vezérlőkön keresztül –, de összességében itt is a „fordosság” dominál, és számos dizájnelem és megoldás a Mustang Mach-E-ből köszön vissza. A kormány mögött egy 5 colos kijelző mutatja a vezetés közben szükséges fontosabb adatokat, középen pedig egy álló helyzetű, 15 colos érintőkijelző jeleníti meg a Ford SYNC Move infotainment rendszert sokféleképpen személyre szabható felületét.

 

A kijelző mozgatható – erre utal a Move szó az infotainment rendszer elnevezésében -, akár 30 fokban is eldönthető, ami különösen praktikus lehet akkor, amikor a fényviszonyok miatt rosszabbul látható az adott pozícióban a képernyő. A kijelző mögött egy zárható rekesz található.

Rekeszekből egyébként nincs hiány az autóban, a középkonzolon egy hatalmas, úgynevezett MegaConsole tároló bújik meg a könyöktámasz alatt, ahol akár három másfél literes vizespalack is elfér. Az ide pakolt cuccokat jégkaparóként is használható elválasztókkal különíthetjük el, vagy akár egyben is felhasználhatjuk a 17 liternyi helyet.

Habár a hajtáslánc elemei a MEB miatt adottak, a futómű beállítása teljes mértékben a Ford mérnökeinek munkája, azaz érezhetően más lesz vezetni, mint a Volkswagen autóit. Az autógyártó egyelőre három hajtásváltozatot jelentett be, ebből kettő hátsókerékhajtású – 170, illetve 286 lóerő teljesítménnyel –, a harmadik pedig négykerékhajtású 340 lóerővel. Konfigurációtól függően a legnagyobb elérhető hatótávolság körülbelül 500 kilométer, de a pontos akkuméreteket egyelőre nem árulta el a Ford (noha sejthetők a VW modelljeiből kiindulva). A Blue Oval Charge Networkön keresztül a vásárlók több mint 400.000 töltőponthoz férhetnek hozzá Európa-szerte, beleértve 400-nál is több Ionity töltőállomást, ahol kedvezményes tarifával tölthetnek majd.

A vezetéstámogató rendszerek kapcsán azt lehet tudni, hogy a hardverek a Volkwagentől érkeznek, de a szoftveres finomhangolás a Ford feladata, tehát itt sem ugyanazt kapjuk majd, amit az ID. modellekben megszoktunk. Az utasok biztonságára 12 ultrahangos érzékelő, öt kamera és három radar vigyáz 360 fokos észleléssel.

Az Explorer felszereltségének része a hőszivattyú, a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay, valamint a kulcsnélküli nyitás is.

A modellt Kölnben fogják gyártani, ahol egy kétmilliárd dolláros beruházással készülnek fel a létesítmény átalakítására és új energiarendszerek kiépítésére, amely jelentősen csökkenti majd a termelés környezeti lábnyomát. 2024 közepétől egy második elektromos Ford is gyártásba megy a MEB padlólemezen a kölni gyárban, melynek éves gyártási kapacitása eléri majd a 200.000 darabot. 2030-ra a Ford már csak villanyautókat fog értékesíteni Európában.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.