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
auto
2024. 06. 18. kedd
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

A Tesla első európai gyárának helyszínét 2019 november 12-én jelentették be, a tereprendezés pedig 2020 februárjában kezdődött. A gyár építését hátráltatta a járvány, a környezetvédelmi aggályok, és az elhúzódó engedélyeztetési eljárás, valamint a tervek többszöri változása is, de végül 2022 márciusában hivatalosan is megkapták a működési engedélyt, és megkezdődhetett a termelés. A megnyitón mi is ott voltunk.

A következő fázis valószínűleg gyorsabban kész lehet.

15.000 oldal

Az első fázis építése során az autógyártó többször változtatott a terveken, ezért az engedélyeztetés is újraindult, ráadásul hónapokat kellett várni arra is, hogy a területen lévő papíripari faültetvényeket kivághassák, mivel ott különböző hüllők és denevérek teleltek. Ha más nem, valószínűleg ezek a részletek most gördülékenyebben fognak menni a Teslának, mivel már tavaly megkezdték újabb 70 hektár megtisztítását a területen, a tervek benyújtását pedig tavaly év végéről idén év elejére halasztották, és végül a napokban került csak erre sor.

A Teslamag.de beszámolója szerint nem pár mappáról, hanem 15.000 oldalnyi nyomtatott anyagról beszélünk.

Ahogy egy internetes komment csípősen meg is jegyezte, örülünk, hogy a bürokrácia máris talált módot a kivágott fák hasznosítására.

Balra fent: az első fázis épületei; jobbra fent: a második fázisnak előkészített terület; alul: a logisztikai park jelenleg zajló bővítése. Forrás: Tobias Lindh, YouTube. 2023.03.16.

A tetemes dokumentáció nyilván tartalmazza a különböző hatástanulmányokat és segédanyagokat is, úgyhogy remélhetőleg tanultak a korábbi hibákból. Arról egyelőre nincs hír, hogy most is előzetes engedélyekkel kívánnak-e dolgozni, de nem igazán tudjuk elképzelni, hogy a Tesla hónapokat, vagy akár egy évet (éveket) várjon a végleges papírokra, és csak utána kezdjenek építkezni.

Az már most kiderült a beadványokból, hogy a gyártási kapacitást 500 ezerről egymillióra kívánják növelni, ám ehhez nem igényelnek még több vizet, az eredetileg engedélyezett mennyiség a teljes projektre elég lesz az autógyártó szerint.

Arról már korábban beszélt a vállalat, hogy a Giga Nevadában olyan vízújrahasznosító berendezéseket telepítenek, amelyek a felhasznált mennyiség 98 százalékát visszaforgatják, és hogy az európai gyár is hasonlót kaphat. Az azonban új információ, hogy nem csak az akkugyártás, de ezek szerint valahogy az autógyártás vízigényét is csökkenteni fogják. Az ivóvíz témája egy fontos kérdés volt már az első fázis építése alatt is, a helyi vízmű például bejelentette, hogy nem áll módjában tovább növelni a kitermelt mennyiséget.

Állítólag a benyújtott anyagok között szerepel a jelenlegi gyárépületek módosítási kérelme, és további anyagok is születnek majd az új épületek kapcsán.

200.000+

A Tesla nagyjából három hónapos késésben van a korábbi tervekhez képest, az első fázisban eredetileg 2022 végére tervezték elérni az évi negyedmilliós, majd 2023 végére célozták meg a félmilliós gyártási ütemet. A heti négyezres, évi 200 ezres gyártást végül idén februárban érte el a vállalat, és ha tartják az ütemet, akkor hamarosan meglehet az ötezres csapásszám is, amivel elérik a 250 ezres célt. A Giga Berlinben jelenleg mintegy 10.000 fő dolgozik, három műszakban.

Középen fent: a dolgozók parkolója; középen lent: a parkoló illetve a bekötőút bővítése; jobbra fent: a gyár főépülete; jobbra lent: az akkugyár épülete, tőle balra az épülő vasútállomással. Forrás: Tobias Lindh, YouTube. 2023.03.16.

A gyárban jelenleg csak a Model Y készül, és hivatalosan egyelőre nem erősítették meg, hogy milyen modellt gyártanak majd a második fázis épületeiben. Arról azonban már korábban többször is beszélt a vállalat, hogy az új, 25 ezer dolláros modell gyártását Európába is elhozzák majd, és a március elsejei bejelentések után nagyjából 2024 közepére – második felére tehető ennek a típusnak a mexikói gyártása. Így arra lehet számítani, hogy, ha minden jól megy, 2024 végén, 2025 elején kezdődhet meg a típus gyártása a Giga Berlinben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.