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
auto
2024. 04. 24. szerda

Európa egyik legnagyobb LFP-s akkumulátorgyára épült fel kőhajításnyira a magyar határtól

elektromosautó-akkumulátor

Április utolsó hetében Szabadkán átadásra került Európa egyik első olyan nagy akkumulátorgyára, amely lítium vasfoszfát (LFP) kémiát alkalmazó cellákat fog gyártani.

A tulajdonos ElevenES célja, hogy a létesítmény 2024-re elérje az 500 MWh éves termelési kapacitást, az azonban nem derült ki a sajtóközleményükből, hogy idén mekkora volumenre számítanak.

A projekt 2021-es elindításakor az ElevenES azt nyilatkozta, hogy 2023-ra 300 MWh termelési kapacitást célzott meg. Az Al Pack Group alumíniumfeldolgozó vállalatból kivált cég tervei szerint öt év múlva már két üzemük is működni fog, amelyek együttesen 48 GWh-s kapacitással fognak rendelkezni.

A szabadkai üzem az elektromos járművek és a helyhez kötött energiatároló rendszerek piacára gyárt majd prizmatikus cellákat. Az LFP kémiát alkalmazó cellák biztonságosabbak és olcsóbbak is, mint az iparágban elterjedt nikkel-mangán-kobalt (NMC) cellák, mivel nem tartalmaznak olyan kritikus nyersanyagokat, mint a kobalt és a nikkel.

Az LFP azonban alacsonyabb energiasűrűséggel rendelkezik az NMC-nél, így praktikusabb az energiatárolásban alkalmazni, ahol ez kevésbé jelent gondot. Az LFP azonban kezd piaci részesedést szerezni az elektromos járművek területén, és az előrejelzések szerint 2030-ra ez a technológia lesz a domináns.

Nemanja Mikac, az ElevenEs vezérigazgatója elmondta: „K+F központunk bővítése és az első gyártási létesítmény megnyitása Szerbiában óriási mérföldkő az ElevenEs és az egész európai akkumulátorpiac számára. Az LFP-technológia a közelmúltban bebizonyította, hogy képes átalakítani az EV-piacot, és a McKinsey előrejelzése szerint az évtized végére az első számú, világszerte használt cellakémia lesz. Büszkék vagyunk arra is, hogy hozzájárulunk a globális karbonlábnyom csökkentéséhez az akkumulátorcelláink helyi gyártásával.

Kép: ElevenES.

Bár az ElevenEs azt állítja, hogy LFP terén övé az európai elsőbbség, valójában ez nem ilyen egyértelmű, mutatott rá az Energy-Storage.news.

A Freyr márciusban tartotta pilot gyártósorának megnyitó rendezvényét a Norvégiában található üzemében, amely várhatóan 2024-ben indul be teljes egészében. Ez a gyártósor egyelőre mintacellákat állít elő az általa alkalmazott LFP-alapú, félig szilárd cellagyártási technológia validálására, valamint gyártási tapasztalatokat és képzést biztosít a Freyr nagyobb gyárának kiépítéséhez. A pilot gyártósor nem termel folyamatosan, de ha ez megtörténne, akkor az éves termelési kapacitása meghaladná az egy GWh-t.

A Kontrolmatik törökországi LFP gyára várhatóan szintén ebben a negyedévben kezdi meg a kereskedelmi termelést, a kísérleti gyártás és tesztelés pedig már hónapokkal ezelőtt megkezdődhetett a cég Energy-Storage.news-nak küldött nyilatkozata szerint.

Európa és az Egyesült Államok egyaránt igyekszik kiépíteni a lítium-ion akkumulátorok hazai ellátási láncát, a nyersanyagfeldolgozástól a komponensek gyártásán át a cellákig, és az akkupakkokig. Az Egyesült Államokban a tavaly augusztusi inflációcsökkentő törvény elfogadása óta ugrásszerűen megnőtt a projektbejelentések száma, és a tervezett lítiumion-gyártási kapacitás azóta kétszer olyan gyorsan nőtt, mint Európában. Az európai közlekedési ágazat egyik kereskedelmi szervezete nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy az Európában tervezett kapacitások kétharmadának megvalósulását fenyegeti valamilyen formában az, hogy az amerikai piac sokkal vonzóbbá vált.

Nemrégiben azonban az európai akkumulátor- és lítiumakkumulátor-iparágak kereskedelmi szervezete, a RECHARGE úgy nyilatkozott, hogy az Európai Bizottság által az akkumulátorok ellátási láncának támogatására javasolt irányelvek komoly előrelépést jelentenek a kontinens versenyképessé tétele szempontjából ezen a területen.

Továbbra is özönlenek Európába az akkumulátorgyárak, Magyarország a fő célpont

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.