PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Norvég tempóra kapcsolhat az elektromos átállás Kínában

elektromos autó piac

Az elektromos átállás sebességét sokan sokszor próbálták már előre megjósolni, de az adatok alapján egyre inkább az az érzésünk, hogy azoknak lesz igazuk, akik szerint a folyamat gyorsabb lehet mint azt a legtöbben gondolják. Norvégia jó kis ablakot jelent a jövőbe, de nem szabad elfelejteni, hogy egy kis piacról van szó, ahová a trendek után loholva viszonylag könnyen át tudták irányítani a gyártók az elérhető legyártott mennyiséget.

Az viszont elgondolkodtató, hogy a görbe Kínában is kezd nagyon hasonló formát ölteni.

Merész jóslat

Li Xiang, a kínai Li Auto alapítója és vezetője eddig sem volt túl borúlátó az alternatív meghajtások terjedésének ütemét illetően, ami érthető is, hiszen cége csak ilyeneket gyárt. Az üzletember egy hónapja azt jósolta, hogy 2025 végére Kínában eléri a 70 százalékot a NEV eladások aránya, ami praktikusan a tisztán elektromos és plug.in hibrid autókat jelenti. Most viszont, a legfrissebb adatokat látva előrejelzését 80 százalékra módosította – írja a CnEVPost.

A piac átalakulás eléggé viharos lesz Li Xiang szerint, aki most azt írta ki a helyi közösségi média oldalára, hogy szerinte öt NEV gyártó maradhat talpon a folyamat végére, a 2023-2025 közötti időszakot pedig a második világháború utolsó két évéhez hasonlította.

Hogy a merész jóslat beválik-e azt majd utólag megtudjuk, de próbáltunk utánanézni az adatoknak, hogy van-e ennek egyáltalán bármi realitása – és érdekes tendenciákat figyeltünk meg,

Norvégiát vettük alapul az összehasonlításhoz, mivel itt már az eladott autók 90 százaléka konnektorról tölthető, ráadásul ezek túlnyomó többsége tisztán elektromos. Az átalakulás meglepően gyorsan, egy évtized alatt zajlott le, és meglepőek a hasonlóságok a Kínai adatokkal összevetve.

A skandináv országban 2011-ben érték el a konnektoros autók eladásai az 1 százalékot és 2013-ig viszonylag egyenletes növekedést láttunk, ám ezután, egy év alatt gyakorlatilag megduplázódott, 6-ról 14 százalékra nőtt ez az arány. Kínában az 1 százalékot 2015-ben lépték át az eladások és 4-5 évvel később értük el a 6% körüli értéket, tehát kétszer annyi ideig tartott ide eljutni, mint a norvégoknak. Ám a nagy ugrás itt is megfigyelhető, a 6 százalékról egy év alatt dupláztak a kínaiak is - 2021-re már 13 százalék fölött jártunk.

Norvégiában a 14 százalékos arány megduplázása két évbe telt, 2016-ban már 29 százalékot mértek, Kína azonban itt felgyorsult, és egy év alatt, 2021-ről 2022-re jutottak el hasonló szintre, kevéssel az egyharmados érték alá.

Li Xiang ennek kapcsán mondta most azt, hogy 30 százalék felett felgyorsulnak a folyamatok, és az év eleje valóban erősen indult, már a 35 százalékot nyaldosta a kínai NEV arány most március végére.

Jól látszik, hogy egyes mérföldkövek elérése - 1, 6, 14, 30 százalék körül - mindkét piacon nagy ugrásokat eredményezett.

De mit hozhat a jövő? Reális-e hogy két év alatt, megduplázódjanak a számok?

Norvégiában a 30 százalékos küszöb átlépése után mindössze két év kellett az 50 százalék eléréséhez, amit újabb nagy ugrás követtett és két évvel később, 2020-ban érték el a 75 százalékot. Innen már kicsit laposodik a görbe, most vagyunk 90 százaléknál, de ez érthető is, hiszen egyre speciálisabb, kisebb volumenű szegmensekben kell bekövetkeznie az átállásnak.

Norvégiában tehát 30-ról 75 százalékra négy év alatt jutottak, ám Li Xiang szerint ezt Kína két év alatt meg tudja lépni.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy ennek a fejlődésnek nem a kereslet, hanem a gyártási kapacitás szabhat csak gátat, hiszen egy 20 milliós autópiacról beszélünk, és ennek kiszolgálásához ki kell épülnie a gyártói kapacitásnak, fel kell szívnia magát a beszállítói hálózatnak is. 2022 végén 5,67 millió NEV autót adtak el Kínában, ám a 75 százalék 15 milliót jelentene, ami másfélszerese a 2022-es globális eladásoknak.

De ha két év túl szűk idősáv is a gyártás ekkora felfuttatásához, és mondjuk ennek a duplája kell hozzá, az is brutális tempót jelentene, amely miden bizonnyal átrendezné a gyártók erősorrendjét az országban, és az az érzésünk, ennek a nyugati márkák lennének a vesztesei, mivel egyelőre nehéz látni miként tarthatnák a lépését a helyi gyártókkal.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.