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
auto
2024. 04. 24. szerda

Elektromos munkagép segít, ahol a dízelek nem bírják

egyéb

A világ egyik leghosszabb és legmeredekebb felvonójának újjáépítését segíti egy Volvo ECR25 kompakt elektromos munkagép a svájci Alpokban, csaknem 3000 méteres tengerszint feletti magasságban egy James Bond-filmből híres sípályán.

A 100 millió frankos projektben a 2970 méter magas Schilthorn csúcsig épül felvonó a hegy lábánál fekvő kis faluból Stechelbergből. Az új felvonó csökkenti és egész évben elérhetővé teszi a hegymászók körében népszerű helyszínt, és rövidebb lesz az utazási idő is.

Az ECR25 Electric munkagépet 2600 méteres magasságig szétszedve szállították ratrakkal, majd innen egy helikopter vitte tovább a munkahelyre, ahol a felső állomás alapozási munkáin dolgozik. A projekt vezetője azt is elmondta, hogy miért választottak elektromos munkagépet a dízel helyett.

A hegyekben jellemző hideg időjárásban hatalmas előny, hogy az elektromos gép azonnal munkára fogható, ellentétben dízel társaival, melyek beindítása gyakran akár egy órát is igénybe vett ilyen körülmények mellett. Ezen kívül a ritkább levegőben a hidegtől függetlenül is üzembiztosabb egy elektromos gép. A speciális körülmények miatt a lehető legkisebb méretű, kompakt gépre volt szükség, amely a lehető legnagyobb teljesítménnyel rendelkezik és ebben a tekintetben is az elektromos volt a legjobb választás.

További előny, hogy nincs szükség folyamatos gázolaj-szállításra, a munkagép töltését ugyanis a felvonó elektromos ellátásán keresztül tudják elvégezni, amit 100%-ban a Lauterbrunnen-völgyben termelt vízenergiából biztosítanak.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.