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 Németországban annyira központi kérdéssé vált az energiaszektor szerkezetváltásával kapcsolatosan a megújuló energiával előállított, karbonsemleges hidrogén ügye, hogy csak a közlekedési szektort érintő hidrogén koncepciókra 3 × 15 millió eurós (aktuális forint árfolyamon számoltan 3 × 5,55 milliárd forintos) támogatást ad hirtelen a közlekedési minisztérium (BMDV). A Renewables Now friss jelentése szerint a tárca az északi Rügen-Stralsund régiónak, a türingiai Erfurt és Rajna-Ruhr régióknak nyújt kiemelt támogatást ahhoz, hogy ha már kitalálták, meg is építsék az első olyan közlekedési projektjeiket, amelyben hangsúlyt kap a zöldhidrogén. Erőltetni kell a zöldhidrogént – ha sikerül, évekkel hamarabb kidobható a szén A minisztériumi kiválasztás egyáltalán nem volt véletlenszerű, a három győztes régió országos versenyben bizonyult a legjobbaknak. Az eredményhirdető közleményben az olvasható, hogy a három térség a HyPerformer program keretében nyerte el támogatást, amely azonban a hidrogén-terveknek csupán a kisebbik része. Hajrá Hy-ok! Ahhoz, hogy a HyPerformer kategória értelmezhető legyen a magyar olvasó számára, érdemes az egész Hy-rendszert minimum felületesen ismerni. Németországban 2019 óta rendeznek régiók közötti versenyeket „HyLand” témában. Ez az ország minden térségében arra ösztönzi a cégeket, szövetségeket, önkormányzatokat, hogy kezdeményezzenek (HyStarter), tervezzenek (HyExperts) és valósítsanak meg (HyPerformer) hidrogén és az üzemanyagcellás technológiára épülő projekteket közlekedési területen. A cél lokális: fejleszteni a hidrogéngazdaságot és a hidrogén regionális alkalmazási területeit. Ehhez Németországban a szövetségi állam biztosít olyan támogatást, ami az első üzleti modellek megvalósításáig elvezethet. A három új nyertessel együtt a BMDV már 53 régiót vont be különböző szintű és mértékű támogatással a hidrogén hasznosításról való gondolkodásba és cselekvésbe. Három helyi cél Az erfurti Th2Eco projekt a helyben termelt zöldáramból származó zöldhidrogén felhasználását irányozza elő 2025-től. Ezt a hidrogént a 42 km távolságra lévő tározóba szállítják el csővezetéken, mely hidrogénmennyiséget az ipari és épületfűtési felhasználáson túl a helyi vasúti közlekedésbe is becsatornázzák. A Rajna-Ruhr régió kezdeményezése a hidrogén-töltőállomások hálózatba szervezésére tervezett projekteket egyesíti. Az a célja, hogy megteremtse a szükséges infrastruktúrát a nehéz áruk és az autóbusz-szállítás szén-dioxid-mentesítéséhez. Ehhez az olyan csomópontokba, mint például Düsseldorf, Essenbe, Gelsenkirchen, elektrolizátorokat és üzemanyagtöltő állomásokat fognak építeni. A harmadik nyertes régióban (Ruegen-Stralsund) logisztikai cégek, közszolgáltató vállalatok és a helyi egyetem közösen olyan koncepciót dolgoztak ki, melynek célja, hogy a hidrogént gyakorlatilag a felhasználási helyszínén állítsák elő, és a térség tömegközlekedési buszjáratait, nehéz teherszállító autóit, illetve a tengeri szélerőműveket kiszolgáló hajók hidrogén üzeműre váltásához az üzemanyagot biztosítsák. De Stralsundban a hidrogéntöltő állomás mellett egy lakónegyed hőellátása is e projektek részét képezi. Egészségügyi kérdés lett az iskolabuszokból Világvezetővé lenni A három új HyPerformer régióban a teljes projekt volumene 131 millió euró; mindhárom elképzelést a hidrogén teljes értékláncon keresztüli megjelenésére építették föl. Ez azt jelenti – olvasható a minisztériumi közleményben – , hogy a közlekedési szektorban hasznosuló hidrogént az előállítástól (generálástól) a tároláson, elosztáson és tankoláson át a különféle alkalmazási módokig szinte mindent kidolgoztak. „Szeretnénk a világ egyik vezető hidrogén-nemzetévé válni” – mondta Volker Wissing közlekedési miniszter, hozzátéve, hogy azért ösztönzik a hidrogéngazdaság fejlesztését, hogy innovatív technológiákat vigyenek a régiókba. „A HyPerformer régiók nemzeti és nemzetközi szintű világítótorony-projektek, mert ezeken a helyeken már létrejöttek az első hálózatok, infrastruktúrák és projektek. A következő lépés a technológia és a gyakorlati alkalmazás bevezetése – ezt szeretnénk finanszírozásunkkal aktívan elősegíteni” – tette hozzá a miniszter. Ha zöldhidrogénről van szó, a németek Ausztráliáig is elmennek 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 Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!