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 Ahogy közeledünk az 5-ös BMW új generációjának, és a teljesen elektromos i5-nek a premierjéhez, egyre több érdekességet árul el a bajor autógyártó az újdonságairól. Most, hogy az extrém hideg megpróbáltatások után a nyári teszteket is lefutotta az i5, közleményében egy, a világon egyedülálló funkcióról számolt be a BMW: jön a szemmozgással aktiválható, automatizált sávváltás. Elektromos kombi jön a BMW-től, és érkezik a következő M-es villanyautó is Németországban, Kanadában és az Egyesült Államokban a hagyományos és teljesen elektromos meghajtású 5-ös BMW-khez is opcionálisan választható lesz a Driving Assistant Professional csomag a 130 km/órás sebességig aktiválható, úgynevezett Autópálya Asszisztenssel (Highway Assistant). Ez a rendszer képes folyamatosan fenntartani az autó előtt haladó jármű mögött kijelölt távolságot, valamint elvégezni a sávtartáshoz szükséges kormánymozdulatokat, és most először a szemmozgással aktiválható, automatizált sávváltásokat is. Az autóban a vezető éberségi szintjét egy belső kamera segít figyelni, de ez vizsgálja a sofőr szemmozgását is, amivel aktiválni tudja a sávváltást. Amint a vezető a külső visszapillantóba néz, a technológia automatikusan kezdeményezi az automatizált sávváltás folyamatát. Ha a vezető jóváhagyja és a forgalmi szituáció is lehetővé teszi, a technológia felveszi a szükséges sebességet és elvégzi a szükséges kormánymozdulatokat. Az automatizált sávváltás részeként a rendszer képes magától működtetni az irányjelzőt is – jó hír mindenkinek, aki BMW mögött halad az autópályán. A nyári tesztek során a vezetési asszisztensrendszereket, valamint a futóművet finomították a mérnökök. Ez utóbbi kapcsán a BMW elárulta, hogy a vertikáldinamika-vezérlő rendszer (Vertical Dynamics Management) legújabb, kilencedik generációja az új BMW 5-ös limuzinban ünnepli világpremierjét. Ennek az újítása az, hogy a rendszer már nem matematikai modellek segítségével számítja ki a szükséges csillapítóerőket, hanem a vezetés aktuális körülményeire vonatkozó adatok – például a keréksebesség, a kormányzási szög, a gördülési sebesség és a gyorsulás – fizikai számítását részesíti előnyben, a korábbinál pontosabb futómű-reakciókat eredményezve. Az új 5-ös sorozat és BMW i5 május 23-án mutatkozik be, sorozatgyártásuk nyáron veszi kezdetét Dingolfingban, a piaci bevezetésre pedig októberben kerül sor. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!