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
auto
2024. 04. 26. péntek

Az autópályák befedése csak a kezdet a német napelemipar számára

energia

Alig néhány hete, hogy hírt adtunk az Energiebänder-ről. Vagyis: azokról az elméleti számítások szerint akár évi 200 TWh villamos energiát megtermelni képes energiasávokról, amelyek a városok, ipari területek és repülőterek közötti közlekedési tengelyek (zömmel autópályák) mentén alakíthatók ki a leginkább hatékonyan.

Legalábbis ezt vezette le az Altes Neuland Frankfurt Alapítvány víziója, mely a leginkább annak bemutatására szolgál, hogy mennyire másként összerakott világot kell építeni és működtetni ahhoz, hogy a 21. századi európai civilizáció a növekvő energiaszükségnek és a karbonmentes működésnek egyaránt meg tudjon felelni. A 45 ezer kilométernyi autópályaterület napelemes rendszerrel történő bármiféle „lefedése” egyelőre pusztán elméleti megközelítése ennek a problémának, ám a kérdéskör egy másik dimenzióját máris a megvalósítás irányába terelték.

Elképesztő mennyiségű áramot termelhetnek a német autópályák

Azért tűnik jó megoldásnak a napelem, mert ha jól megtalálják a helyét – azt, ahol gyakorlatilag senkit nem zavar –, akkor észrevétlenül teszi majd a dolgát, megkönnyítve ezzel a mindennapjainkat. Nagyjából ez az üzenete annak, hogy Németországban, a bundesligás Freiburg focicsapat stadionjának közelében elkészült az első napelemes kerékpárút szakasz. A kísérleti projekt, amely 912 darab speciális napelempanelből épült föl, és 300 méter hosszúságú, csupán tavaly novemberben jelentették be.

A Badenova rendszerintegrátor azonban arra tett kísérletet, hogy a napelemeket ne a máshol (például Hollandiában, Dél-Koreában és Kínában is) is próbált járófelületre (útba, jártába) illesztette be, ahol ezeknek az elképzeléseknek a gazdasági életképessége a mechanikai igénybevétel miatt is eleve ellentmondásos, hanem tető formájában a kerékpárút fölé építse meg.

A tesztüzem máris elkezdődött (forrás: Electrek)

A 287 kW-os napelemes rendszer, melyet a Drezdában nemrég új, 35 millió eurós gyártósort avató SolarWatt áttetsző, 300 wattos paneleiből építettek meg, melyek az ún. „szabályozott építési engedély” birtokában korlátozás nélkül hasznosíthatók tető vagy akár homlokzati beépítésre is. A napelemes kiserőmű olyan fontos pilot, hogy az üzemeltetését és a hasznosítását a Fraunhofer Institute for Solar Energy vállalta magára – amely Németország legfontosabb napelemes kutató-, tesztelő és analizáló központja.

A napenergiával fedett kerékpárút azt jelenti, hogy a kerékpárosok védve vannak az időjárás viszontagságaitól, miközben károsanyag-kibocsátás nélkül pedáloznak, és a menedék tiszta energiát termel. Az Electreknek nyilatkozó Karolina Baltins, a Fraunhofer ISE napelemes erőművek csapatvezetője szerint nem csak az áramtermelés fontos, mert „a kísérleti projektből gyűjtött tudást is felhasználjuk, és beépítjük kutatásunkba. hogy választ adjunk a városi napelemek működésével kapcsolatos sokféle kérdésre.”

Németország átlépett egy újabb határt

A tetővel ellátott kerékpárút szakasz a tervek szerint évente 280 MWh áramot termel majd, melyet a Fraunhofer ISE laborjaiban használnak majd fel. „A napelemes áramtermelést újra kell gondolni, úgy, hogy az ehhez hasonló projekteket beépíthessük a városképbe. Ez egy kísérleti projekt, mely azt mutatja meg, hogy miként lehet a városi tereket duplán is hasznosítani” – foglalta össze a projekt értelmét a PV Magazine-nak a Badenova egyik vezetője.

Így kellene: akár százmilliós támogatást is érhet a napelemes parkoló

Szabó M. István