PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD00OTklMjAlMjAlMjAlMjAlMjBLw7ZzesO2bsO2bSEiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9NDk5JTIwJTIwJTIwJTIwJTIwS8O2c3rDtm7Dtm0hJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTQ5OS1tLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvdmlsbGFueWF1dG9zb2stbGVhZC00OTktdy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtNDk5LXcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Amikor július végén Norvégiában megnéztük az új elektromos Hondát, elég feszes volt a program, de egy órát sikerült a szálloda környékén sétálni, amely az öböl partján, a kikötők közelében volt. Olyat láttunk, hogy elsőre nem is értettük mi történik. Zen Aki rendszeresen hajózik a Dunán, vagy a Balatonon, annak az érzékei megszokták már, hogy amikor a hajó elindul, fordul, vagy a kikötőhöz ér, felbőg a dízelmotor, és remeg minden, füstöl a kémény. És persze nem csak nálunk. Én jártam már úgy, hogy bármennyire is szerettem volna a Garda tavon hajózva a felső fedélzeten, a szabad levegőn gyönyörködni az olasz tájban, szinte elviselhetetlen volt a zaj, és a szél is ránk fújta a dízel füstöt, így inkább lementem a földszinti zárt térbe. Pedig az ilyen rövid, pár-tíz kilométeres távú személyszállító hajózás ma már megoldható elektromos hajókkal és kompokkal. Sőt, még csak újat sem kell venni hozzájuk, az átépítés is működik. Jó példa erre – mi más, mint – Norvégia, ahol a kikötőbe érve először cserben hagytak az érzékeim, nem értettem mi annyira furcsa. Néztem a menetrend szerinti hajókat elsuhanni előttem, és nem tudtam mi nem stimmel. Aztán rájöttem: csend volt. Egészen szürreális volt, ahogy a hatalmas hajók hangtalanul közlekedtek. Kicsit utána olvasva kiderült, hogy mind a két típus amelyet a kikötőben láttam teljesen elektromos – más nem is volt Oslóban. Ezek a helyi „közlekedési vállalatok járatai, amelyek egész nap szállítják az utasokat az öböl ívén található városrészekbe és elővárosokba. Az egyik típus ami rendszeresítve van a DNVGL osztályú MS Kongen, MS Dronningen és MS Prinsen trió, amelyek a B10-es vonalon üzemelnek, 600 fő befogadására képesek. Utolsó dízeles évükben, 2018-ban 2,8 millió utast szállítottak. A három kompot 2019-ben kezdték átépíteni és a projekt 150 ember 25 ezer munkaórájába került – hajónként. A felújított járművek a szerződés szerint 2034-ig maradnak szolgálatban, és csak ez a trio a helyi társaság járatai CO2 kibocsátásnak 70 százalékáért, a nitrogénoxidok 45 százalékáért volt felelős. A három jármű átépítésének és üzemeltetésének költségei évi 270 millió forintnyi koronába kerülnek. A hajókból, egyenként, 36 tonnányi vasat távolítottak el, kiszerelték ugyanis a korábbi belsőégésű hajtásláncot és üzemanyagtartályokat, a helyükre, a gépházba 2018 kWh-nyi akkumulátor került, amely 26 tonnát nyom. A parton, a kikötő egyik épületében egy 8 MW teljesítményű elektromos alállomást is telepítettek, amely nem csak ezt a hármast, de az összes többi hajót is ki tudja szolgálni. A másik típus, ami szintén hangtalanul suhant az öbölben, a török Sefine hajógyár DNV osztályú ötösfogata, amelyeket norvég tervezők alkottak meg. Az Oslofjord (I, II…V) nevű kompok 35 méter hosszúak, 8 méter szélesek, 2,2 méteres merülési mélységük van és bruttó 410 tonnát nyomnak. Két fedélzetükön 350 utas fér el, és az öböl kisebb szigeteit kötik össze a fővárossal. Elődjeikhez képest másfélszeres a befogadóképességük, akadálymentesítettek, és új, modern, a jeges tengeren történő navigálást segítő rendszert is kaptak. Ezeket a kisebb hajókat a Westcon Power and Automation 1017 kWh akkupakkjaival, és két-két, egyenként 250kW teljesítményű Schottel villanymotorral szerelték – utazósebességük 11 csomó, 20 km/h. Az üzemeltetésük szintén 2034-ig van garantálva. Oslo 2028-ra a teljes hajóforgalmát elektromosra akarja cserélni. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!