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
auto

Kevesebb áramot és vizet fog fogyasztani a debreceni CATL akkugyár

elektromosautó-akkumulátor
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

Kisebb lesz, valamint kevesebb áramot, és kevesebb vizet igényel majd a CATL debreceni akkugyára, miközben a tervezett gyártási kapacitás marad az eredetileg meghirdetett 100 GWh/év – tudta meg a Világgazdaság.

Tovább optimalizálták a terveket.

Mérhető reszelgetés

Valószínűleg a negatív lakossági reakcióktól nem független, hogy a CATL most már hivatalosan is módosított a magyar projekt tervein, és a tervezett gyártósorok összevonásával és továbbfejlesztésével jelentősen csökkenteni tudta a gyár igényeit.

Miközben a megcélzott éves volumen marad, az épületek alapterülete 13 százalékkal csökken – a központi cellagyártó épület például 152 ezer négyzetméterről 135 ezerre zsugorodik. A cég arról beszélt a gazdasági lapnak, hogy egyes gyártóegységeket összevont a gyártáshoz nem kapcsolódó egységekkel, valamint tovább korszerűsítette a telepíteni kívánt gyártósorokat is.

Ennek következményeképp az üzem energiaigénye 25, vízigénye 10 százalékkal csökkent.

Ezért a vállalat arra kérte az illetékes hatóságokat, hogy vizsgálják felül a korábban benyújtott terveket és a hivatalos engedélyek is a kisebb energia, víz és helyigényt tükrözzék.

A CATL akkumulátorgyár építési területe a Déli Ipari Parkban Debrecen közelében 2023. február 23-án – Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

Korábban az üzem napi vízigényét 3400 köbméterben jelölték meg, ám ez most 3075 köbméterre módosult. Ebben a legnagyobb tétel a hűtőtornyok éves 775 ezres fogyasztása, amely a teljes szükséglet 70 százalékát teszi ki, ám a cég lapunknak korábban arról beszélt, hogy ezt szürkevízzel, azaz tisztított szennyvízzel oldják majd meg.

A CATL azt is hangsúlyozta a Világgazdaságnak, hogy nem csak a magyar, de minden EU-s előírást is be fognak tartani a gyár építése és üzemeltetése során.

Így gyárt akkut a CATL Debrecenben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás