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 Ki ne szeretné akkor tölteni az elektromos autóját, amikor olcsóbb az áram? Nálunk erre egyelőre sajnos nincs lehetőség, nem úgy Németországban, ahol a müncheni székhelyű The Mobility House egy olyan új szolgáltatást vezetett be a piacra, amely az általa telepített töltőt használó elektromos autókat egy virtuális erőműbe integrálja. Azok az autósok, akik letöltik a vállalat Eyond nevű alkalmazását, és ezen keresztül vezérlik az otthoni töltésüket, a napon belüli árampiacon profitálhatnak a jármű rugalmasságának automatizált értékesítéséből. Ezzel nemcsak a töltés költségeit faraghatják lejjebb, hanem az ahhoz kapcsolódó széndioxid-kibocsátást is csökkenthetik. Az ajánlat feltétele, hogy az ügyfeleknek a Mobility House-nál kell előfizetniük az általuk kínált zöldáramra – ami állítólag nem lesz drágább, mint a piacon lévő hasonló ajánlatok. Az ügyfelek ezután az alkalmazáson keresztül vezérelt okos töltés révén bónuszpontokat gyűjthetnek, amelyek a következő havi villanyszámla összegét csökkentik. Minél több az okos töltés, annál több bónuszpont szerezhető, így optimális esetben akár 10 cent is lefaragható az áram kilowattóránkénti árából. A felhasználó az alkalmazásban megadhatja azt a minimális töltöttségi szintet, amellyel az autónak mindig rendelkeznie kell, így egy előre nem tervezett spontán utazás sem fog gondot okozni. E határértékig a töltés a csatlakoztatás után azonnal megtörténik. A felhasználó emellett megadhatja azt is, hogy mikor szeretne utazni, és az induláskor mekkora legyen a töltöttségi szint: pl. minden reggel 8 órakor legyen feltöltve az akkumulátor 85%-ig.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 Az autók az idejük nagy részében egy helyben állnak, ami azt jelenti, hogy jóval több idő áll rendelkezésre a kívánt töltöttségi szint eléréséhez, mint amennyire egyébként szükség lenne. Az alkalmazás ezt a rugalmasságot használja ki arra, hogy az energiapiacon bevételt generáljon. Ezt nevezi a Mobility House okos töltésnek, amiért a felhasználók havi bónuszban részesülnek. A háttérben a rendszer összesíti a csatlakoztatott elektromos autókat egy nagy virtuális erőműbe, és automatikusan szabályozza, hogy melyik jármű mikor, milyen teljesítménnyel töltődik, miközben figyelembe veszi az áram tőzsdei árát és a felhasználók által megszabott kereteket. Dinamikus tarifát több más szolgáltató is kínál, az Eyond azonban más elv szerint működik. A dinamikus tarifák esetében a felhasználó ki van téve az áram árának ingadozásából eredő kockázatoknak, amit nem mindenki vállal. A Mobility House ezzel szemben egy 12 hónapra szóló fix összegű tarifát kínál, amelyet az ügyfeleik csökkenthetnek az app segítségével. A másik különbség már kevésbé látható a felhasználó számára. A dinamikus tarifák esetében a legtöbb szolgáltató csak a villamosenergia-tőzsde másnapi piacát veszi figyelembe. Itt a tárgynapot megelőző napon aukciót tartanak, hogy az előrejelzett termelés és fogyasztás függvényében meghatározzák a következő nap összes negyedórás idősávjára vonatkozó villamosenergia-árat. A Mobility House nemcsak ezt a piacot veszi figyelembe, hanem a rövidebb távú, napon belüli piacot is. Ha a termelés és a fogyasztás a nap folyamán eltér az előző napi előrejelzésektől, akkor itt lehetséges a teljesítés előtti órákban, percekben is ügyletet kötni, így azok a piaci szereplők, akik eltértek a menetrendtől, az utolsó pillanatban még meg tudják venni/el tudják adni a kiegyenlítő energiát. Ezen a piacon tehát a rugalmasság az érték: ha egy villamosenergia-kereskedő módosítja termelését vagy fogyasztását, azzal pénzt kereshet. Hogyan működik az áramtőzsde? A túlkínálat – például a hajnalban termelt szélenergia – olcsóbbá teheti a villamos energiát, amit az elektromos autók képesek lehetnek felhasználni. A rugalmas töltésnek azonban nem csak anyagi előnyei vannak, a megoldás ugyanis megakadályozhatja, hogy egy drága és szennyező gázerőművet kelljen beindítani a csúcsidőszakban. „Most érett meg az idő egy ilyen tarifa bevezetésére” – mondta Marcus Fendt, a Mobility House ügyvezető igazgatója. „Már vannak intelligens mérőórák, amelyek szükségesek ehhez, vannak dinamikus villamosenergia-tarifák, és az elmúlt években nőtt az energiatárolás bevételi potenciálja a szabályozási piacon, és az Eyond most a járművek akkumulátorai számára is megnyitja ezt.” „Kezdetben ez egyirányúan történik majd” – teszi hozzá Fendt. Ez azonban csak előkészítése a következő lépésnek: jövőre a Mobility House a kétirányú töltést is be kívánja vezetni a piacra. A Chargepilot töltési és energiagazdálkodási rendszert is kínáló töltési megoldások szolgáltatója már korábban is számos tesztet végzett, és úttörőnek számít ezen a területen. Heiko Bayer, a The Mobility House termékigazgatója szerint még az egyirányú töltéssel is reális, hogy évente 2500 kilowattórát rugalmas módon töltsenek, és így 250 eurós jóváírást szerezzenek az ügyfeleik. Ha a kétirányú töltést is beépítik, szerinte ez lényegesen magasabb lehet. 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!