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 A Stellantis az olasz Mirafioriban található gyárában csökkenti a műszakok számát, míg az Audi Brüsszelben döntött hasonlóan. Az ok állítólag a kereslet csökkenése. Visszavesznek A Stellantis február 12 és március 3 között szünetelteti a termelést, ezután pedig március 30-ig csak napi egy műszakkal indítja újra a Mirafioriban található gyárát, ahol az új Fiat 500 mellett egyes Maserati típusok is készülnek. A vállalat szóvivője szerint az ok a gyenge kereslet a gyártó elektromos modelljei iránt – írja az Automotive News Europe Március második felében mind a 2250 munkást átmeneti szabadságra küldik, a jövő hónap elejétől pedig hetente 300-350 alkalmazott lesz kényszerpihenőn a második műszak törlése miatt. Carlos Tavares, az autógyártó vezérigazgatója, pár hete az olasz kormány szűkmarkú villanyautó támogatási programját kritizálta, és ezzel indokolta a gyár problémáit. A február elsején kihirdetett új állami program segíthet ezen, ugyanis a 2024-re szánt 950 millió eurós keret a szerényebb jövedelműeknek, nettó 35.000 eurós vételárig, 13.750 euró támogatást biztosít villanyautókra, miközben 45.000 euróig a plug-in hibrideket is támogatja 10.000 euróval. (Emellett egyes modern belső égésű motoros autók is kapnak állami támogatást). A program követelményei között szerepel azonban egy régi, szennyező autó leadása is. Bizonytalan jövő Az Audi eközben brüsszeli üzemében vesz vissza a termelésből február 5 és 18 között csökkenti a műszakok számát, de a cég szóvivője szerint hétről hétre elemzik, hogy mekkora létszámmal kell üzemelniük. A hivatalos álláspont alkatrészhiányról szól, de az Automobilwoche szerint a kereslet csökkenése is közre játszhat. A brüsszeli gyárban korábban már tervezték a Q4 e-tron gyártásnak megkezdését is, ám ezt végül elvetették, mert a kereslet nem indokolta a jelenlegi gyártási helyszínek bővülését. Így az üzemben jelenleg csak a Q8 e-tron készül. A gyár munkásai azonban lehet joggal aggódnak az üzem jövője miatt, ugyanis a lap úgy értesült, hogy a típus 2027-ben érkező utódját már nem itt, hanem Mexikóban, illetve esetleg emellett Kínában szerelik majd össze. A vállalat ezzel kapcsolatban csak annyit árult el, hogy jelenleg is gondolkoznak rajta, mit gyártsanak majd Brüsszelben a jövőben. Újraindulás Nem csak a Stellantis és az Audi gyárai csökkentették a termelést az elmúlt időszakban, ahogy arról korábban beszámoltunk a Tesla német gyára is leállt két hétre, és a hivatalos indoklás itt is a Vörös-tengeren történetek következményeképp előálló alkatrészhiány volt. Hogy a kereslet itt is közrejátszott-e az majd az értékesítési számokból kiderül, egyelőre januárban közel 11 ezer Model Y fogyott Európában a TMC szokásos adatgyűjtése alapján, ami megfelel a tavalyi évben tapasztalt, a negyedév első hónapjában megszokott 10-11 ezres szintnek. (A berlini gyár exportra is gyárt, innen látják el Tajvant és Izraelt, az ide készülő autók pedig jellemzően a negyedév elején kerülnek gyártásba). Az Automotive News Europe most arról számolt be, hogy a berlini gyár, a korábbi terveknek megfelelően február 12-én újraindul, miután az alkatrészellátás helyreállt. Az üzem nem sokkal a leállása előtt, január végén egyébként elérte a heti 6000 darabos gyártási mennyiséget is – de az ilyen adatokkal érdemes vigyázni, mert ez nem jelenti azt, hogy mostantól minden héten ennyi autó készül majd. Az ismert Tesla-adatbányász Troy Teslike adatai alapján 2022-ben, az üzem működésének első kilenc hónapjában 48.900, míg 2023-ban 189.100 Model Y készült a gyárban. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!