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 A Stellantis az olasz Mirafioriban található gyárában csökkenti a műszakok számát, míg az Audi Brüsszelben döntött hasonlóan. Az ok állítólag a kereslet csökkenése. Visszavesznek A Stellantis február 12 és március 3 között szünetelteti a termelést, ezután pedig március 30-ig csak napi egy műszakkal indítja újra a Mirafioriban található gyárát, ahol az új Fiat 500 mellett egyes Maserati típusok is készülnek. A vállalat szóvivője szerint az ok a gyenge kereslet a gyártó elektromos modelljei iránt – írja az Automotive News Europe Március második felében mind a 2250 munkást átmeneti szabadságra küldik, a jövő hónap elejétől pedig hetente 300-350 alkalmazott lesz kényszerpihenőn a második műszak törlése miatt. Carlos Tavares, az autógyártó vezérigazgatója, pár hete az olasz kormány szűkmarkú villanyautó támogatási programját kritizálta, és ezzel indokolta a gyár problémáit. A február elsején kihirdetett új állami program segíthet ezen, ugyanis a 2024-re szánt 950 millió eurós keret a szerényebb jövedelműeknek, nettó 35.000 eurós vételárig, 13.750 euró támogatást biztosít villanyautókra, miközben 45.000 euróig a plug-in hibrideket is támogatja 10.000 euróval. (Emellett egyes modern belső égésű motoros autók is kapnak állami támogatást). A program követelményei között szerepel azonban egy régi, szennyező autó leadása is. Bizonytalan jövő Az Audi eközben brüsszeli üzemében vesz vissza a termelésből február 5 és 18 között csökkenti a műszakok számát, de a cég szóvivője szerint hétről hétre elemzik, hogy mekkora létszámmal kell üzemelniük. A hivatalos álláspont alkatrészhiányról szól, de az Automobilwoche szerint a kereslet csökkenése is közre játszhat. A brüsszeli gyárban korábban már tervezték a Q4 e-tron gyártásnak megkezdését is, ám ezt végül elvetették, mert a kereslet nem indokolta a jelenlegi gyártási helyszínek bővülését. Így az üzemben jelenleg csak a Q8 e-tron készül. A gyár munkásai azonban lehet joggal aggódnak az üzem jövője miatt, ugyanis a lap úgy értesült, hogy a típus 2027-ben érkező utódját már nem itt, hanem Mexikóban, illetve esetleg emellett Kínában szerelik majd össze. A vállalat ezzel kapcsolatban csak annyit árult el, hogy jelenleg is gondolkoznak rajta, mit gyártsanak majd Brüsszelben a jövőben. Újraindulás Nem csak a Stellantis és az Audi gyárai csökkentették a termelést az elmúlt időszakban, ahogy arról korábban beszámoltunk a Tesla német gyára is leállt két hétre, és a hivatalos indoklás itt is a Vörös-tengeren történetek következményeképp előálló alkatrészhiány volt. Hogy a kereslet itt is közrejátszott-e az majd az értékesítési számokból kiderül, egyelőre januárban közel 11 ezer Model Y fogyott Európában a TMC szokásos adatgyűjtése alapján, ami megfelel a tavalyi évben tapasztalt, a negyedév első hónapjában megszokott 10-11 ezres szintnek. (A berlini gyár exportra is gyárt, innen látják el Tajvant és Izraelt, az ide készülő autók pedig jellemzően a negyedév elején kerülnek gyártásba). Az Automotive News Europe most arról számolt be, hogy a berlini gyár, a korábbi terveknek megfelelően február 12-én újraindul, miután az alkatrészellátás helyreállt. Az üzem nem sokkal a leállása előtt, január végén egyébként elérte a heti 6000 darabos gyártási mennyiséget is – de az ilyen adatokkal érdemes vigyázni, mert ez nem jelenti azt, hogy mostantól minden héten ennyi autó készül majd. Az ismert Tesla-adatbányász Troy Teslike adatai alapján 2022-ben, az üzem működésének első kilenc hónapjában 48.900, míg 2023-ban 189.100 Model Y készült a gyárban. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!