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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Helyreállt az áramellátás a Tesla német gyárában

egyéb
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Pont egy hete, március 5-én hajnalban gyújtották fel egy szélsőbaloldali radikális mozgalom aktivistái annak a 110 kV-os nagyfeszültségű távvezetéknek a tartóoszlopát, amely a Giga Berlin mellett a szomszédos logisztikai parkot, tucatnyi környező kistelepülést, és Berlin déli részét is ellátta árammal.

Tegnap este helyreállt a rend.

Három műszakban

Bár korábban még úgy látták a szakemberek, hogy valószínűleg csak ennek a hétnek a végére sikerül helyreállítani az áramellátását, az Edis hálózati szakemberei az elmúlt hét napban három műszakban, nonstop dolgoztak a hiba kijavításán.

Az oszlop és a vezetékek kijavítását egy fontos teljesítményteszt követte, amelyen a névleges specifikációk felett terhelték tartósan a rendszert, hogy kiderüljenek az esetleges hibák. Ehhez egy különleges és túlméretes berendezést is a helyszínre kellett szállítani, ám a javítások kiállták a próbát.

Így tegnap este 20:45-kor helyreállt a rend és minden érintett újra a hálózatra lett kapcsolva.

Az autógyártó azonnal meg is kezdte a berendezések újraindítását, de ez több egy egyszerű gombnyomásnál, így eltart majd egy darabig, míg minden újra teljes kapacitáson üzemel.

A támadást követően az üzem vészleállítása sikeres volt, így sem személyi, sem anyagi kár nem keletkezett, de a vállalat szerint a kieső termelés és a bérköltségek együtt százmilliós nagyságrendű tételt jelentenek.

Leghamarabb jövő hét elején indulhat újra a Giga Berlin a terrortámadás után

Tüntetések

Az eseményektől függetlenül a hétvégén két tüntetés is volt a gyár környékén – egy ellene, egy mellette.

Az RBB24 regionális hírportál helyi tudósítója szerint nagyjából 800 fő tüntetett a „Zárjuk el a Tesla vízcsapját” elnevezésű csoport szervezésében a gyárterület további bővítése ellen. A beszámolók szerint a tüntetők szerte Németországból érkeztek a helyszínre. A rendőrség a megmozdulás során öt fő ellen indított eljárást. A vádak között a törvénysértő módon eltakart arctól, a náci karlendítésen át, egy bottal elkövetett testi sértésig minden volt – utóbbi elszenvedője egy tüntető házaspár volt.

A gyár környéki fenyőültetvénybe egyébként mintegy 80 környezetvédő költözött be sátrakban és a fákra szerelt faházakban. Engedélyük március 15-ig szól, és bár meg szerették volna ezt hosszabbítani, a támadás fényében a hatóságok ezt a kérést most szigorúbban mérlegelik – végső döntés még nincs.

A tüntetéssel egyidőben mintegy 200 fő a helyi lakosság részéről a konstruktív együttműködés és a gyár mellett állt ki. Pár nappal korábban, március 8-án pedig az üzem mintegy 2000 alkalmazottja, illetve családtagjaik tartottak egy másik megmozdulást is, amellyel az ellenük irányuló erőszak ellen kívántak tiltakozni.

Folyó ügyeik

A gyár elleni tüntetés egyik fő hívószava az ivóvíz védelme volt, a plakátok az üzem vízhasználata és az ivóvízbázis kapcsán adtak hangot nemtetszésüknek.

Egy a német Tagesspiegel birtokába jutott 55 oldalas jelentés szerint azonban a Giga Berlin az engedélyezett éves 1,8 millió köbméter ivóvízzel szemben 2023-ban csak 451.654 köbmétert használt fel, és 315.333 köbméter szennyvizet termelt. A papírokból az is kiderült, hogy a vállalat német gyára tavaly egészen pontosan 200.172 autót gyártott le.

A Giga Berlin vízfogyasztása ezek szerint autónként 2,23 m3 volt. Kíváncsiak voltunk, ez hogyan viszonyul a többi német autógyártóhoz. A legfrissebb elérhető, a 2022-es évről szóló környezeti jelentések szerint a BMW 1,9, a Mercedes 2,9, a Volkswagen Csoport pedig személyautónként 3,75 köbméter vizet használ a gyártás során.

A lap által megtekintett dokumentumokból az is kiderül, hogy nemcsak a közeli ipari létesítmények használnak fel jóval több vizet, mint az autógyártó, de még egy közeli spárgamező is évi egymillió köbméternyi öntözést igényel, ami több mint duplája a Tesla fogyasztásának.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.