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
auto
2024. 05. 18. szombat

Nagyon nem büszkélkedhet a Ford és a GM a villanyautó eladásaival

elektromos autó piac
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

A jelenlegi autópiaci környezetben különösen nagy figyelem kíséri, hogy melyik autógyártónak hogyan alakulnak a villanyautós számai. A Tesla eladásai éves összehasonlításban 9 százalékot estek, a BYD-nál egyelőre csak a növekedés üteme csökkent 86-ról 13 százalékra.

Most jelentett a Ford és a GM amerikai üzletága is.

General Motors

A GM gyakorlatilag kivonult Európából és kínai vegyesvállalatát (Wuling) félretéve gyakorlatilag csak Észak-Amerikában árul villanyautókat, így az egyszerűség kedvéért az alábbiakat globális adatoknak vehetjük.

USA Q1 2024 Q1 2023 Változás
LYRIQ 5800 968 499%
Blazer EV 600 0
Bolt EV/UEV 7040 19700 -64%
Silverado EV 1061 0
Hummer EV 1668 2 83300%
Összesen: 16169 20670 -22%

A szalagcímek leginkább egy-egy típusra koncentráltak az elmúlt napokban, és tegyük hozzá, ha valamiből tavaly csak kettőt sikerült legyártani, akkor nem túl nehéz 83.000 százalékos növekedést felmutatni.

A Blazer EV kiszállítását tavaly augusztusban kezdték meg, de még az idei első negyedévben is csak 600 darabot tudtak három hónap alatt leszállítani az újdonságból.

Blazer EV SS

A Silverado EV pickup gyártása tavaly júniusban kezdődött, és most értünk el a negyedéves 1000 darabhoz.

Chevrolet Silverado EV

A Hummer EV-nek 2,5 a LYRIQ luxusautónak pedig kerek 2 év kellett a fenti, pár ezer darabos gyártás eléréséhez.

Cadillac LYRIQ

Az egykori sztármodell Chevy Bolt gyártását viszont 2023. december 18-án már be is fejezték, így most már csak 7 ezer állt forgalomba belőle.

2019 Chevrolet Bolt EV

Így összességében 22 százalékkal csökkentek a GM villanyautó eladásai, és a teljes volumennek csak 2,7%-át tették ki. A GM 594 ezer autót adott el az Egyesült Államokban, ami 1,5%-os csökkenést jelent 2023-hoz képest.

Ford

A Ford természetesen jelen van Európában is, de itt az igazi nagy volumenű modell, az új elektromos Explorer még várat magára. Hogy mennyi Mach-e és elektromos Transit fogyott kontinensünkön, azt pedig egyelőre nem tette közzé a gyártó.

USA Q1 2024 Q1 2023 Változás
Mustang Mach-e 9589 5407 77%
F-150 Lightning 7743 4291 80%
E-Transit 2891 1168 148%
Összesen: 20223 10866 86%

Az cég amerikai ága azonban nyilvánosságra hozta az első negyedéves számokat, és a jó hír az, hogy 86 százalékkal nőtt az elektromos modellek forgalma. A rossz hír, hogy ez még mindig csak marginális mennyiség, 3,5 napnak megfelelő gyártási darabszám a cég termelésében.

Az autó gyártó az idei első negyedévben 508 ezer járművet adott el (+6,8%) az Egyesült Államokban, és ennek csak 4 százaléka volt tisztán elektromos.

A Mustang Mach-e 9500 darabban fogyott, amit minden bizonnyal segített az év eleji 3-8 ezer dolláros árcsökkentés. Erre már csak azért is szükség volt, mert a típus idén év elején teljesen kiesett az amerikai állami támogatásból, mivel akkumulátorai nem az országban készülnek.

Mach-e

Az F-150 Lightning eladásai 7700 darabra emelkedtek, de sajnos csak kevesebb, mint 5 százalékot jelent a modellcsaládon belül.

Ennél valamivel jobban áll az elektromos Transit, amely 2900 darabbal a típus eladásainak 7 százalékát tette ki.

A Ford egyébként a napokban azt is bejelentette, hogy a következő években a hibridek fejlesztését gyorsítja a villanyautókéval szemben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.