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
auto
2024. 07. 27. szombat

Nagyon nem büszkélkedhet a Ford és a GM a villanyautó eladásaival

elektromos autó piac

A jelenlegi autópiaci környezetben különösen nagy figyelem kíséri, hogy melyik autógyártónak hogyan alakulnak a villanyautós számai. A Tesla eladásai éves összehasonlításban 9 százalékot estek, a BYD-nál egyelőre csak a növekedés üteme csökkent 86-ról 13 százalékra.

Most jelentett a Ford és a GM amerikai üzletága is.

General Motors

A GM gyakorlatilag kivonult Európából és kínai vegyesvállalatát (Wuling) félretéve gyakorlatilag csak Észak-Amerikában árul villanyautókat, így az egyszerűség kedvéért az alábbiakat globális adatoknak vehetjük.

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

USA Q1 2024 Q1 2023 Változás
LYRIQ 5800 968 499%
Blazer EV 600 0
Bolt EV/UEV 7040 19700 -64%
Silverado EV 1061 0
Hummer EV 1668 2 83300%
Összesen: 16169 20670 -22%

A szalagcímek leginkább egy-egy típusra koncentráltak az elmúlt napokban, és tegyük hozzá, ha valamiből tavaly csak kettőt sikerült legyártani, akkor nem túl nehéz 83.000 százalékos növekedést felmutatni.

A Blazer EV kiszállítását tavaly augusztusban kezdték meg, de még az idei első negyedévben is csak 600 darabot tudtak három hónap alatt leszállítani az újdonságból.

Blazer EV SS

A Silverado EV pickup gyártása tavaly júniusban kezdődött, és most értünk el a negyedéves 1000 darabhoz.

Chevrolet Silverado EV

A Hummer EV-nek 2,5 a LYRIQ luxusautónak pedig kerek 2 év kellett a fenti, pár ezer darabos gyártás eléréséhez.

Cadillac LYRIQ

Az egykori sztármodell Chevy Bolt gyártását viszont 2023. december 18-án már be is fejezték, így most már csak 7 ezer állt forgalomba belőle.

2019 Chevrolet Bolt EV

Így összességében 22 százalékkal csökkentek a GM villanyautó eladásai, és a teljes volumennek csak 2,7%-át tették ki. A GM 594 ezer autót adott el az Egyesült Államokban, ami 1,5%-os csökkenést jelent 2023-hoz képest.

Ford

A Ford természetesen jelen van Európában is, de itt az igazi nagy volumenű modell, az új elektromos Explorer még várat magára. Hogy mennyi Mach-e és elektromos Transit fogyott kontinensünkön, azt pedig egyelőre nem tette közzé a gyártó.

USA Q1 2024 Q1 2023 Változás
Mustang Mach-e 9589 5407 77%
F-150 Lightning 7743 4291 80%
E-Transit 2891 1168 148%
Összesen: 20223 10866 86%

Az cég amerikai ága azonban nyilvánosságra hozta az első negyedéves számokat, és a jó hír az, hogy 86 százalékkal nőtt az elektromos modellek forgalma. A rossz hír, hogy ez még mindig csak marginális mennyiség, 3,5 napnak megfelelő gyártási darabszám a cég termelésében.

Az autó gyártó az idei első negyedévben 508 ezer járművet adott el (+6,8%) az Egyesült Államokban, és ennek csak 4 százaléka volt tisztán elektromos.

A Mustang Mach-e 9500 darabban fogyott, amit minden bizonnyal segített az év eleji 3-8 ezer dolláros árcsökkentés. Erre már csak azért is szükség volt, mert a típus idén év elején teljesen kiesett az amerikai állami támogatásból, mivel akkumulátorai nem az országban készülnek.

Mach-e

Az F-150 Lightning eladásai 7700 darabra emelkedtek, de sajnos csak kevesebb, mint 5 százalékot jelent a modellcsaládon belül.

Ennél valamivel jobban áll az elektromos Transit, amely 2900 darabbal a típus eladásainak 7 százalékát tette ki.

A Ford egyébként a napokban azt is bejelentette, hogy a következő években a hibridek fejlesztését gyorsítja a villanyautókéval szemben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.