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
auto
2024. 04. 30. kedd

Mennyivel tud tolatni egy elektromos autó?

egyéb

Az autóvezetés egyik elengedhetetlen része a tolatási képesség, hiszen a parkolások 99 százaléka nem kezdődhet vagy fejeződhet be enélkül. Ám míg előre haladni gyerekjáték, a hátramenet a nehezebb kilátás és a szokatlan kormányzás miatt sokak számára nem tartozik a vezetés legkedvesebb részei közé. Épp ezért a legtöbben nagyon lassan, óvatosan gurulnak rükvercben, de vajon mi a helyzet, ha valamiért sietősre kell fogni a figurát visszafelé haladva, mint Vin Dieselnek a Halálos Iram fél tucatnyi részében?

A hagyományos, belső égésű meghajtással szerelt járműveknél nagyon leegyszerűsítve a sebességváltóval „dönthetjük el”, hogy adott fordulatszámhoz mekkora tempó tartozzon, vagyis míg egyesben 3000-hez mondjuk 30 km/óra, addig hatosban már 130 km/óra társul. A dolog persze ennél összetettebb, de villanyautósok lévén nem szeretnénk jobban belemenni. A lényeg, hogy míg a benzines és dízelüzemű autók szűkebb fordulatszám-tartományban adják le megfelelő teljesítményüket és nyomatékukat, így a fokozatok váltásával elért fordulatszám-változtatással tarthatjuk mindig ideális üzemben őket, ráadásul hamarabb „leszabályoznak”, addig az árammal működtetett társaiknál sokkal hamarabb és tovább rendelkezésre áll a nyomatékcsúcs.

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

A váltóra azért tartottam fontosnak kitérni, mert a régimódi közlekedésben a hátramenet lényegében egy plusz fokozatot jelent, miközben az elektromos autók alatt nem találunk váltót – a Porsche Taycant most ne vegyük ide –, hisz a hajtásért közvetlenül az elektromotor felel, amely előre és hátrafelé is ugyanolyan sebességgel tud forogni. Épp ezért elméletileg ugyanarra a teljesítményre – ezzel együtt tempóra – képes hátramenetben, mint előrefelé. A légellenállás már más kérdés, hiszen a mérnökök a szélcsatornákban és a közúton is előre menetben igyekeznek a „felakadó” örvények számát és fékező erejét csökkenteni, nem foglalkoznak a tolatás közben keltett turbulens áramlatokkal, vagyis, ha szigorúan nézzük, akkor hátrafelé valamivel alacsonyabb végsebesség lenne elérhető.

Persze a gyártók nem szeretnék, hogy valaki emiatt szenvedjen – akár halálos – balesetet, így egyéni mérlegelés alapján állítanak be szoftveres korlátozást a maximális hátrameneti sebességre. Apróság ugyan, de sok modellnek előrefelé is limitált a végsebessége, így azt sem tudjuk, valójában egyébként milyen tempó elérésére lenne képes.

Az internet világában persze hamar lehet találkozni néhány kalandorral, akik megtették, hogy nekünk ne kelljen, így akad pár hátrameneti végsebesség-teszt, melyek releváns információkkal szolgálnak az egyes modellek tolatási képességeiről. A Kia EV6 és a Polestar 2 például egy kéz alatt mutatta meg, mit gondoltak a mérnökök ideális rükverctempónak: míg előbbi 42 km/óráig gyorsult, utóbbit 31-nél tiltotta az elektronika.

De a Tesla Model szedánjait is kipróbálták visszafelé. A Model 3 és Model S egyaránt 26 km/órát ért el, utóbbi talán egy hajszálnyival gyorsabb volt néhány pillanatig (16 és 17 mérföld/órás csúcs eredmények jöttek ki), de ezt betudhatjuk a környezetbeli különbségeknek is.

Végezetül még egy Audi Q4 E-Tron próbát is találtam, amely 20 mérföldes, azaz 32 kilométeres óránkénti sebességig engedte a hátramenetet.

Persze vannak példák – hivatásos sofőrök által, kontrollált körülmények között – elért tolatási rekordokra is. Az egyik ilyen a „régi” Nissan Leaf, amely még 2012-ben állított fel hátrameneti csúcsot a Goodwoodi Sebességfesztiválon, ahol a pályán 1 perc 37,02 másodperc alatt ért végig, ezzel 88,5 km/órás átlagot ért el – persze a szoftveres limitáció kiiktatását követően.

A másik, lassan minden létező rekordot megdöntő delikvens a horvát szuperautó, a Rimac Nevera, amely 2023 novemberében bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe is az „agyeldobós” 275 km/órás rükvercelésével. Ez már az a tempó, amire a legtöbb (nem csupán villany) autó még előrefelé sem képes – igaz, a Nevera akár 412 km/órával tud haladni a rendes irányba.

Habár ezek mind szép értékek, a saját autónkon tesztelést senkinek nem ajánljuk, hisz azon kívül, hogy felesleges, kifejezetten veszélyes olyan sebességgel a nem megszokott módon közlekedni, amivel már súlyos károkat vagy sérüléseket okozhatunk magunknak és másoknak.

Kőrössy Balázs