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
auto
2024. 12. 12. csütörtök
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

2025. február 1-jétől érvényes tűzvédelmi tájékoztatókat adott ki a katasztrófavédelem az elektromos autóbuszok, tehergépkocsik és a mikromobilitási eszközök töltésével, valamint a fix energiatárolók telepítésével kapcsolatban, miközben a norvég tűzoltóság nem is érti ezt a problémát, szerintük épp a hagyományos járművek jelentik a veszélyt.

Autóbuszok, tehergépkocsik töltőhelyeinek biztonságos kialakítása

Az elektromos autóbuszok és nehézgépjárművek töltőállomásainak kialakításakor a tűzterjedés megakadályozása érdekében a zárt térbe telepíthető töltők teljesítménye nem lehet 150 kW-nál nagyobb, és az egymás mellé telepíthető töltőoszlopok száma is korlátozott.

A töltőhely kialakításánál biztosítani kell a járművek gyors és biztonságos eltávolításának lehetőségét, és a töltésnél természetesen kerülni kell a hosszabbító használatát.

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

Buszmegállóban a töltőkábel nem korlátozhatja az utasok le- és felszállását, így ez esetben például a pantográfos megoldás alkalmazása szerencsés.

Szabadba vagy épület tetejére telepített töltőknél egy csoportba maximum 10 töltőhely létesítése javasolt, melyek között legalább egy méter távolságot tartanak, a töltőhelyek csoportjai között pedig legalább 10 méter távolság ajánlott. Szintén 10 méter a javasolt távolság a transzformátorállomás és a töltőpontok között.

A fenti távolságok csökkenthetők a tűz továbbterjedését megakadályozó fix vagy mobil szerkezet kialakításával, amely legalább fél méterrel magasabb, mint a járművek magassága.

A biztonsági berendezések akkor megfelelőek, ha a töltőberendezések vagy a járművek rendelkeznek olyan biztonsági eszközökkel (pl. BMS), amely a töltési rendellenességeket észlelni képes, és ilyenkor a töltést megszakítja, a töltőhelyeket a tűz felismerésére és jelzésére alkalmas térfigyelő kamerával felszerelt, illetve a mobil tűzgátló szerkezet töltés közben csukott állapotú.

Zárt vagy részben nyitott térben akkor megfelelő a töltőállomások kialakítása, ha a töltési teljesítmény töltési pontonként nem több, mint 150 kW, de egy csoportba maximum 4 db 50 kW feletti, vagy maximum 6 db legfeljebb 50 kW-os töltő telepíthető. A töltőhelyek között legalább 1 méter, a töltőcsoportok között legalább 10 méter távolságot kell tartani.

A töltőhelyek nem lehetnek 20 méternél közelebb a kiürítésre szolgáló kijáratokhoz, kivéve, ha a kiürítési útvonalak védettek a tűzhatástól. Vasbeton szerkezet esetén megfelelő betonkeveréket vagy tűzgátló bevonatot kell alkalmazni.

A töltőállomások kialakítása akkor megfelelő, ha azok beépített tűzjelző- és tűzoltó berendezéssel védettek és lehetővé teszik a járművek gyors és biztonságos eltávolítását.

A BMS rendszeren felül a fűst- vagy tűzjelzésnek is meg kell szakítani a töltési folyamatot.

A tájékoztató kitér az elektromos autóbuszok és tehergépjárművek töltőhelyeinél kialakított tűzoltó berendezések tervezésének és telepítésének részleteire is.

Elektromos mikromobilitási eszközök

Az elektromos mikromobilitási eszközök akkumulátorainak töltésével kapcsolatos ajánlások a tűzterjedés elleni védekezésre összpontosítanak.

A dokumentum azokra az egy személy szállítására alkalmas mikromobilitási eszközökre vonatkozik, melyek névleges töltési teljesítménye 550 W feletti, vagy akkumulátorának kapacitása 2000 Wh-nál nagyobb.

A gyártó által mellékelt vagy ajánlott töltők alkalmazását javasolják és a töltést jól átszellőztethető helyiségben vagy kültéren ajánlott végezni, hosszabbító és/vagy elosztó alkalmazása nélkül. Az eszközt töltés közben úgy ajánlott elhelyezni, hogy az ne akadályozza a lakásból menekülést, több eszköz egyidejű töltésekor figyelembe kell venni a villamos hálózat és a lakás adottságait.

Anna Shvets at Pexels

Az 5 kWh-nál nagyobb kapacitású akkumulátorral rendelkező eszközök töltése csak lakótértől elkülönített helyiségben, például garázsban javasolt, 20 kWh összkapacitás felett pedig tűzálló ajtók, falak és födémek alkalmazása ajánlott.

Bevásárlóközpontokban, irodaházakban és egyéb közösségi használati épületekben akkor megfelelő a kis teljesítményű mikromobilitási eszközök töltése, ha biztosított az eszközök közötti távolság és hozzáférhetőség, azok nem akadályozzák a menekülési útvonalakat.

5-nél több mikromobilitási eszköz egyidejű töltéséhez már erre szolgáló helyiség alkalmazása javasolt, megfelelő védőtávolságokkal, 20 eszköz beltéri töltésénél pedig további előírások betartása javasolt.

Nagy teljesítményű mikromobilitási eszköz esetén még tovább szigorodnak a fenti ajánlások.

Akkumulátoros energiatárolók elhelyezése

A javaslatok szerint az 5 kWh feletti akkumulátoros energiatárolók telepítése akkor megfelelő, ha az akkumulátor töltő- és kisütő berendezések kompatibilisek egymással, az energiatároló rendelkezik olyan biztonsági és felügyeleti rendszerrel (pl. BMS, ESMS), amely rendellenes működés esetén megszakítja a töltést és leválasztja a fogyasztókat.

Az épület főbejáratánál és az energiatárolón javasolt figyelmeztető felirat vagy biztonsági jel elhelyezése és a telepítésnél be kell tartani a gyártói előírásokat.

20 kWh összkapacitásig beltérben is elhelyezhető az energiatároló, amennyiben az nem gátolja az épületből kijutást egy esetleges akkumulátortűz esetén, de elsősorban nem lakótérben történő elhelyezés javasolt, különösen nem háló- vagy gyerekszobában.

Nem javasolt a padlástérbe vagy tetőtérbe telepítés, és működés közben biztosítani kell a megfelelő hőmérséklet-tartományt, szükség esetén szellőzés kialakításával.

Kültéren, de az épület homlokzatán történő elhelyezésnél a vonatkozó szabványtól függően legalább 1, illetve 2 méter távolságot kell tartani az ablakoktól és ajtóktól, valamint az éghető anyagú épületszerkezettől, így például éghető hőszigeteléstől is.

Az épülettől távoli kültéri elhelyezésnél szabványtól függően 2, illetve 3 méteres távolságok betartása javasolt az éghető anyagú épületektől.

A fenti távolságok csökkenthetők megfelelő tűzállósággal rendelkező védőfal kialakításával.

20 kWh-nál nagyobb, de maximum 100 kWh összkapacitású energiatároló rendszer beltéri elhelyezése csak gépészeti helyiségben, gépjárműtárolóban vagy kamrában elfogadható, de amennyiben a tároló nem felel meg a vonatkozó szabványnak, akkor kizárólag erre a célra szolgáló helyiségben helyezhető el.

100 kWh kapacitás felett meghatározták az akkumulátor telepítésére szolgáló helyiség falazatának és födémének tűzállósági követelményeit is, a kültéri elhelyezésnél pedig a kisebb akkukhoz képest lényegesen nagyobb védőtávolságok alkalmazása javasolt.

A norvég katasztrófavédelem épp leszámolni próbál a tűzveszélyes akku mítoszával

Brazíliában a hatóságok a fenti magyar szabályozáshoz hasonló új műszaki előírást javasoltak, amely a norvégok szerint aránytalanul szigorú biztonsági intézkedéseket ír elő a töltési infrastruktúra fejlesztésére.

A brazil szabályozás legalább öt méteres biztonsági zónákat javasol a töltőhelyek között, ezenkívül zárt térben tűzgátló falakat helyeznének a járművek közé.

Norvégia legalább egy évtizeddel előttünk jár az elektromobilitás terjedésében, és tíz éve még a norvég tűzoltók is aggódtak, hogy képesek lesznek-e kezelni egy esetlegesen bekövetkező elektromosautó-tüzet.

Ma már úgy vélekednek, hogy az aggodalom alaptalan volt, a mobilitás a villanyautók terjedésével nem veszélyesebb, hanem biztonságosabb lett – kezdte a brazil tűzoltóknak tartott előadását Rune Wiggo Johnsen, a Trøndelag-i Tűzoltó- és Mentőszolgálat katasztrófaelhárítási vezetője, aki Norvégia egyik legjobb szakértője az elektromos autókkal kapcsolatos tűz- és mentési munkák területén.

A szakértő szavait a statisztikák is alátámasztják: 2023-ban közel 700.000 elektromos autó futott már Norvégia útjain, és mindössze 33 villanyautós tűzeset történt.

Lényegesen nagyobb a tűzveszély a fosszilis üzemanyaggal működő autókban, amennyiben egy ütközéskor megsérül a benzintartály, melynek következtében a gyúlékony folyadék literszámra szivárog ki.

Brazíliában az újautó-piacon 2024 első felében az elektromos járművek aránya mindössze 3% volt, és Diogo Seixas, az ABRAVEi, azaz a brazil elektromos autós szövetség elnöke azért aggódik, hogy az alaptalanul szigorú szabályozás még azelőtt fojtja el az elektromobilitás terjedését, hogy az igazán elkezdődne.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.