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 A Nio az első kínai autógyártó, amely megkezdi a steer-by-wire rendszer beépítését autóiba – állítja a cég. A megoldásnak számos előnye van. Fizikai korlátok nélkül Az elmúlt években már megszoktuk, hogy sok autóban nem hidraulikus féket nyomunk a lábunkkal, hanem csak egy elektronikus kapcsolat van a pedál, a vezérlőegység és a fékrendszer között. Mostanra már azt is szépen lassan elfogadjuk, hogy a gázpedál is hasonló sorsra jutott, különösen a villanyautókban, ahol nem is igazán lenne más módja a tempó szabályozásának. Valami miatt viszont még mindig sokan idegenkednek a kormányrendszerek elektronikus forradalmától, pedig a repülőgépeknél már minden modern, új gyártású nagy utasszállító gép így működik – a Boeing adta be kicsit nehezebben a derekát a két nagy óriás közül, de elvileg mostanra már ők is átálltak. A Toyota már pár éve bejelentette, hogy dolgozik egy steer-by-wire rendszeren, és elvileg a két nemzetközileg is kapható villanyautójukban debütált volna a rendszer idén év végéig, de amennyire tudjuk, a sorozatgyártás még nem kezdődött el. Nekünk már korábban azért volt alkalmunk kipróbálni: Minden autóba ilyen kormányt akarok! – Lexus RZ450e első benyomások Egyelőre a Tesla Cybertruck az egyetlen tömeggyártásban lévő személyautó, amely így működik – nemrég ezt is élőben tesztelhettük: Villanyautó teszt: Tesla Cybertruck Foundation Series Most a Nio léphet be az elit klubba, ugyanis az új ET9, a vállalat legnagyobb szedánja ilyen, teljesen elektronikus kormányművet kap. A steer-by-wire esetén nincs semmi fizikai kapcsolat a kormánykerék és a kerekek között, ám a vállalat szerint aggodalomra semmi ok. Rendszerüket nagyon biztonságosra tervezték, minden redundáns, mindent megkettőztek, így két egymástól független áramforrás, kommunikációs csatorna, hardver és szoftver működteti a kormányt, forgatja a kerekeket. A cég szerint úgy számolnak, hogy rendszerük 2,2x megbízhatóbb, mint egy elektromos szervós rásegítés és a matematika szerint a kormányzás teljes elvesztése szinte kizárt, legfeljebb 25.368 évente fordulhat elő egyszer. A steer-by-wire kormánymű előnyei közé sorolja a cég, hogy teljesen megszünteti az útról érkező vibrációkat a kormánykerékbe, emiatt az autó az út rezgéseinek 80 százalékát ki tudja szűrni, így csendesebb, kényelmesebb az utazás. Mivel nincs útban számos mechanikus elem, így 60 mm helyett 153 millimétert lehet állítani a kormány mélységén, és elég 10 fokkal elfordítani a kormánykereket, hogy az autó elkezdjen kanyarodni, vagy magától parkolni A vállalat szerint a teljesen elektronikus kormánymű egy kulcsfontosságú mérföldkő a teljes önvezetéshez vezető úton is és a jövőben a csúcsmodelleken alapfelszereltség lesz. A rendszer arra is lehetőséget ad, hogy a sofőr személyre szabja, mennyi – elektronikus – visszajelzést szeretne kapni az útról. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!