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
auto

EU CO2 kvóta: három év haladékot kapnak az autógyártók

üzlet

Megszületett a döntés Brüsszelben, ezt maga az Európai Bizottság vezetője, Ursula von der Leyen jelentette be a mai napon az Európai Unió központjában.

Persze ezt még meg is kell szavazni, de valószínűleg ez már csak formaság.

Haladék

Bár az EU 2025-től életbe lépő új környezetvédelmi normái nagyjából 5-6 éve ismertek a szereplők előtt, nem minden autógyártónak sikerült megfelelően felkészülnie az idei szigorításokra. A BMW és a Volvo jól állnak, a Stellantis pedig korábban úgy gondolta, megugorja a lécet segítség nélkül is, ám a vezetőváltás óta inkább csatlakoztak az európai autógyártók lobbiszervezetéhez, az ACEA-hoz és ők is a könnyítésért kampányoltak.

Mivel az idei évtől nem az ősrégi NEDC, hanem az újabb WLTP norma szerint kell számolni a kibocsátást, a legtöbb vállalatnak 10-20 százalékos csökkentést kellene elérnie a CO2 értékekben 2023-hoz képest.

Mint ördög a tömjénfüsttől, úgy félnek az autógyártók a 2025-ös CO2 szabályoktól

Ezt a fent említett kevés kivételtől eltekintve a többiek inkább kvótavásárlással, közös flottaszámítással kívánták elérni, amelynek legnagyobb nyertese a Tesla és a Volvo lettek volna.

Az Európai Unió azonban most úgy néz ki, meghallgatta az ACEA érveit, sőt az eredeti két éves haladékról szóló kéréssel ellentétben még egyet rátett és három évet adott a vállalatoknak az új szabályok teljesítésére.

A pontos részletek még nem ismertek, de annyi kiderült, hogy az autógyártók gyakorlatilag annak fejében mulaszthatják el a célszámokat idén, ha a következő két évben túlteljesítenek, azaz a három év átlagában elérik az átlagosan 93,6 gramm/100 kilométeres határértéket.

Megint a Teslának fizetnek a nagy autógyártók, hogy ne kapjanak büntetést

Hogy ennek pontosan milyen hatása lesz a már megkötött flottaszerződésekre, az még nem világos – írja az Automotive News Europe. A Volvo azt nehezményezi, hogy miközben ők komoly pénzeket költöttek az átállásra és jól teljesítenek, a többiek most könnyítést kapnak. Környezetvédő szervezetek pedig az EU versenyképességének romlását prognosztizálják a villanyautós átállás lassítása miatt.

A hivatalos Uniós szavazásra még ebben a hónapban sor kerülhet.

1,5 milliárd eurójába kerülhetnek a szigorúbb CO2 szabályok idén a Volkswagennek

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.