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
auto

Megérkezett a Tesla hatalmas akkumulátora Horvátországba

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

Megérkezett a Tesla Megapack a horvát Otocsán közelében lévő Supercharger töltőállomásra. A fejlesztés célja a töltési teljesítmény és a töltő áteresztőképességének növelése annak ellenére, hogy a helyi áramszolgáltató késlekedik a betáp bővítésével.

Napra pontosan Nikola Tesla születésének 169. évfordulóján, 2025. július 10-én érkezett meg a Tesla Megapack akkumulátor a Tesla születési helyétől mintegy 50 kilométerrel lévő Supercharger állomásra, amivel megvalósul Európa első mobil-Megapack akkuval támogatott töltőállomása.

Fotó: Plugshare

Az otocsáni Supercharger az egyik legkritikusabb töltőállomás a nyaralószezonban a horvát tengerpart felé utazók számára. Ezen a helyszínen 6 db régi, 2017-ben telepített v2-es Supercharger oszlop áll, ráadásul az ilyeneken elérhető 150 kW-os maximális teljesítménynél lényegesen kevesebbre, maximum 90 kW-ra korlátozva.

Tesla Supercharger Horvátország, Otocsán (fotó: Plugshare)

A v2-es Superchargerek jellemzője, hogy páronként osztoznak a rendelkezésre álló teljesítményen, így amennyiben 3-nál több autó tölt egy időben, a szomszédos töltőoszlopok maximum 45 kW-ot tudnak kiszolgálni. A teltház esetén lelassuló töltés gyorsan sorakozások kialakulásához vezet.

Ingyen töltést ad a Tesla a horvát tengerpartra utazóknak

Két éve a Tesla ingyenes éjszakai töltéssel próbálta a kevésbé terhelt időszakra terelni az árérzékenyebb autósokat, idén pedig éjjel kedvezményes, 22 cent/kWh árazást vezettek be.

A Tesla a saját részéről a fejlesztésekkel is halad, nemrégiben telepítettek a 6 régi v2-es töltőoszlop mellé 8 darab v4-es Superchargert, melyek már 250 kW-os maximális teljesítményre képesek, azonban a helyi áramszolgáltató késik a töltőoszlopok kiszolgálásához szükséges teljesítménybővítéssel.

Akkus mobil Superchargerekkel készült a Tesla az ünnepekre

A problémát tapasztalva a cég úgy döntött, hogy az általuk gyártott MegaPack akkumulátoros energiatárolóval támogatják meg a töltőállomást. A tervezett működés szerint éjszaka, amikor kevesebb autós érkezik a töltőhöz, feltöltik az akkumulátort, így az abban tárolt energiával tudják majd kiszolgálni a nappali órákban megnövekedő igényeket.

Az első európai MegaPack támogatásos töltőállomás annyiban más, mint az Egyesült Államokban pl. a zsúfolt hálaadási időszakban alkalmazott töltők, hogy Horvátországba csak egy akkumulátor érkezett a félpótkocsin, amelyek a már letelepített töltőoszlopokat fogják energiával ellátni, míg Amerikában töltőoszlopok is helyet kaptak a pótkocsin, így ott a töltőoszlopok számát is növelni tudták.

Egy Plugshare bejegyzés szerint a hatból két régi oszlopot este 6 és reggel 10 között lekapcsolnak, hogy ezek tápellátást az akku töltésére fordítsák.

A Tesla applikációban távolról ellenőrizve az oszlopok állapotát, hasonló lehet a megoldás, bár a 18:00 és 10:00 időpontok valószínűleg csak hozzávetőlegesek, a Megapack töltöttségi állapotától függően ettől eltérő lehet a valóság.

Tegnap este 9 után a hat régi, v2-es oszlop volt elérhető az app szerint. Ma reggel már csak 4 oszlop működött a 6 régi közül is, volt is 5-15 perces várakozás a reggeli órákban. 11 óra után már mind a 14 töltőoszlop elérhető, melyek közül 5 oszlop szabad, így épp nincs sorakozás az otocsáni állomáson.

Amennyiben nagyjából napi 16 órán keresztül a két oszlopra dedikált kb. 90 kW-os teljesítmény jut az akkuba, az veszteségek nélkül mintegy 1400 kWh energiát jelent. Ezzel gazdálkodhat a nappali csúcsok során majd a töltőállomás a fix 300 kW körüli betáp felett.

Az akkumulátoros bővítés mindenképp egy érdekes koncepció, mi is érdeklődéssel figyeljük, sikerül-e ezzel a megoldással jelentős mértékben csökkenteni a zsúfoltságot.

Amennyiben idén nyáron használjátok az otocsáni Superchargert, kérjük számoljatok be kommentben az élményeitekről.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás