Mindössze fél év telt el a februári beharangozó óta, a többek között a Fiatot, az Opelt, a Peugeot-t és a Citroënt is magába tömörítő konszern máris felfüggesztette STLA AutoDrive névre keresztelt önvezető rendszerének fejlesztését, állítja három, az ügyhöz közel álló személy. Az év eleji bejelentés még arról szólt, hogy a házon belül fejlesztett szoftver készen áll a telepítésre és a cégcsoport stratégiájának kulcsfontosságú részét képezi; a sofőrök egyes jól körülhatárolt esetekben (autópályán, sűrű forgalomban), 60 km/h sebességig elengedhetik majd a kormányt és tekintetüket is levehetik az útról: a vezetés helyett filmet nézhetnek, e-mailezhetnek vagy olvashatnak, a felelősséget pedig a gyártó vállalja helyettük. forrás: Stellantis A Stellantis megerősítette a Reutersnek, hogy a szoftvert végül sohasem dobták piacra, arról azonban, hogy a projektet leállították volna, nem adtak ki közleményt. „A 2025. februárjában bemutatott technológia egy 3. szintű megoldás volt, amelyre jelenleg korlátozott a piaci kereslet és ezért nem került még bevezetésre, de rendelkezésünkre áll és bármikor telepíthető. ” – mondta a gyártó szóvivője. A belsős informátorok szerint azonban a programot jegelték és nem is kerül majd bevezetésre. A Stellantis ügyesen kitért az elől a kérdés elől, hogy a fejlesztésre mennyi időt és pénzt vesztegettek el: válaszukban csupán azt hangsúlyozták, hogy az AutoDrive-on végzett munka segíteni fogja majd a jövőbeli verziók fejlesztését. A hagyományos autógyártók az elmúlt években milliárdokat költöttek arra, hogy az úttörő Teslát és számos kínai konkurensüket utolérjék az olyan szoftverközpontú járművek fejlesztése terén, melyek úgy frissíthetőek, akár egy okostelefon. Felzárkózásukat számos olyan tényező akadályozta, mint a növekvő költségek, a tapasztalat hiánya és a százéves vállalatokat átható bürokrácia. Carlos Tavares, a Stellantis korábbi vezérigazgatója, 2021-ben betekintést engedett a cégcsoport AutoDrive-ra vonatkozó terveibe. Akkor azt állította, hogy a rendszer annak a három alapvető technológiai platformnak az egyike, mely 2024-ben fog megjelenni. „A szoftverstratégia a Stellantis átfogó üzleti tervének kulcsfontosságú építőköve” -mondta. E stratégia részeként került sor 2022-ben a magyar aiMotive felvásárlására is, amelynek segítségével folytatódott a gyártó saját önvezető megoldásának fejlesztése. Az AutoDrive a Tavares által is említett három összetevőből álló STLA ABC platformnak az egyik eleme, mely az előbbin kívül magában foglalja a gyártó fedélzeti szoftverkörnyezetét, a SmartCockpitet és a SmartBrain névre keresztelt architektúrát, amely lehetővé teszi a járművek frissítését, új funkciókkal vagy hibajavításokkal történő ellátását.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 forrás: Stellantis A cégcsoport és az Amazon SmartCockpit-re kötött partnersége nemrég ért véget, a Stellantis közlése szerint Android alapokra helyezik át a rendszert. Az AutoDrive körüli stratégiaváltás a legújabb jele annak, hogy a gyártó nehezen tudja megvalósítani technológiai ambícióit és egyre inkább a beszállítóira kíván támaszkodni olyan kész szoftverek szállításában, melyek fejlesztését korábban házon belül kívánta megoldani – állítja négy, a témában jártas személy. A konszern hivatalos kommunikációja szerint a jövőben azokra a fejlesztésekre kívánnak összpontosítani, melyek a készterméket megkülönböztetik más gyártók megoldásaitól, miközben a válogatott beszállítókkal a legkorszerűbb technológiát tudják biztosítani az ügyfeleknek, versenyképes áron. forrás: Stellantis A költségcsökkentés nagy terhet ró a cégcsoport vezetésére, mivel az éppen egy viharos, zuhanó eladásokkal teli időszakból próbál kilábalni: a Stellantis New York-i tőzsdén jegyzett részvényei több, mint 40%-ot veszítettek értékükből az elmúlt egy évben. Az olyan fejlett vezetéstámogató rendszerek, mint az AutoDrive, már korábban az autógyártók figyelmének központjába kerültek, mivel egy előfizetéses rendszerrel jelentős bevételre tehetnek szert. A Stellantis 2021-ben évi 20 milliárd eurós bevételt célzott meg szoftveralapú termékekből és előfizetésekből az évtized végére. A tavaly nagy hirtelenséggel távozó Tavares utódja, Antonio Filosa új elképzeléseket dédelget az autóipari nagyhatalommal kapcsolatban; terveit várhatóan 2026. elején fogja ismertetni. Dékány Zsolt Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!