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
auto
2024. 03. 19. kedd

Ennek a cikknek a megírása előtt nemsokkal lett vége a Tesla 2017 3. negyedévi pénzügyi elemzői konferenciahívásának. Ez egy szokásos program, a cég a negyedév végét követő második hónap elején kiadja a pénzügyi jelentést, majd egy órával később a legnagyobb tőzsdei elemző cégek kérdéseire válaszol.

A Tesla 3. negyedéves pénzügyi jelentésben és az azt követő telekonferencián a következő dolgok derültek ki a Model 3 gyártási nehézségeiről:

A kaliforniai autógyárban tapasztalt kezdetei nehézségek már szinte teljesen megoldódtak. A gyártósor bizonyos elemei már most is 6-7 ezer autót lennének képesek legyártani hetente, de olyan kulcs elemek, mint a meghajtás gyártása, a festéküzem, vagy a hegesztősor is már heti 1000-es példányszám felett járnak, az ütemtervnek megfelelően, vagy azt meghaladva.

Forrás: Tesla

A probléma most a nevadai Gigafactory-ban, illetve egészen pontosan ott is a gyártás egy területével, a cellák modulba rendezésével van. Mint ismeretes, a Tesla saját fejlesztésű receptje alapján a Panasonic gyártja magukat az akkumulátor cellákat az üzem területén, majd a Tesla rendezi azokat modulokba, ezekből pedig akku csomagokat készít a Model 3 „alá”. Mint megtudtuk, a középső fázis, a modulokba rendezés, 4 ütemből áll és míg a 3. és 4. gond nélkül működik, az első döcög, a második pedig ennél is rosszabbul halad.

A Model 3 aksija belül: új cellák, új modul elrendezés, új hűtés. Forrás: www.electrek.co

Innentől kezdve jöttek a jó hírek. Musk és csapata, köztük a cég második embere és egyik legfontosabb technikai guruja, JB Straubel, már hetek óta a nevadai gyárban „élnek” és iderendelték mind az amerikai mérnöki gárda, mind a német automatizálási szakértő Grohmann mérnökeit (ez utóbbi céget a Tesla nemrég vásárolta fel). Az illusztris társaság mostanra már teljesen feltárta és megértette a problémákat és elkezdték a megoldás kivitelezését.

Mint megtudtuk, a Tesla egyik alvállalkozója szállította az automatizálási megoldást, hogy robotok készítsék ezeket a modulokat a megannyi cellából, azonban valamit nagyon durván elszúrtak. Musk beszámolója szerint, a gyártósort vezérlő teljes programot újra kellett írniuk a nulláról, majd kiderült, hogy több mechanikai elem is újratervezésre szorul, illetve ezeket majd még össze is kell csiszolni az új szoftverrel.

A Model 3 akkumulátor csomagja. Forrás: www.electrek.co

A nagy újratervezés ráadásul olyan jól sikerült, hogy a jelenlegi 3 mellé tervezett 4. modul-összeszerelő sor kapacitása akkor lesz, mint az első háromé együtt. A munka gőzerővel folyik, és már az év végére ezres nagyságrendben gördülnek majd le az autók a futószalagról, márciusra heti 5000, 2018 végére pedig továbbra is heti 10,000 Model 3 legyártását tervezik. 

Elemzői kérdésére azt is elárulták, a Model 3 gyártósora az autóiparban példátlan módon automatizált, a szokásos „állomásoknak”, összeszerelési stációknak mindössze a negyedére van szükség. Emiatt azonban, ha egy automatizáció nem jól működik, az S és X futószalaggal ellentétben, nem lehet humán erőforrással pótolni, mert egyszerűen nem erre lett tervezve. Ellenben, ha a problémák megoldódtak, példátlan hatékonysággal fog pörögni a kis Tesla gyártása.

Forrás: Elon Musk Instagram

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.