Valami nagyon nem stimmel a Portfolio.hu legutóbbi Tesla cikkével

FUD, azaz Fear, Uncertainty, Doubt, úgy is mint Félelem, Bizonytalanság, Kétség ébresztése. Az internetes információterjesztés és befolyásolás egyik gyakori technikája. Az indok lehet teljesen banális, elég csak pontatlan, slendrián cikket lehozni, egy jó szalagcímért akár a lelkünket is eladni. Súlyosabb esetben tényleges rémhírterjesztés állhat a háttérben, rosszindulat vagy anyagi érdekek okán. Ezen a helyen a jövőben megpróbáljuk majd helyreigazítani ezeket a pontatlanságokat és támadásokat.

Rögtön azzal kell kezdenem, hogy elnézést kérek a kedves olvasótól, mivel a „tüzet tűzzel” elve alapján én is aljas módon eladtam a lelkemet a szalagcímért. Azonban ez ebben az esetben indokolt volt, hiszen nem tettem mást, mint a Portfolió szenzációhajhász címét forgattam ki.

Pedig alapvetően nincs sok baj magával a cikkel – nyomokban felfedezhető kis pontatlanság, a sorok között árulkodó tájékozatlanság, de láttunk már ennél sokkal rosszabbat. Mégis, zavaró a cím, hiszen a szerző megjelölése nélkül publikált írás azt az érzetet kelti, mintha a hétvégén történt volna valami nagy leleplezés, fény derült volna valami komoly, eddig titkolt tényre. De hiába keresné a neten az olvasó az újabb Tesla skandalumot, nem került ki semmiféle hangfelvétel Elon Muskról, sehol nem mondta azt, hogy hazudtunk reggel délben és este, mindössze megerősítést nyert, amit már eddig is tudtunk: lassabban halad a Model 3 gyártásának felfuttatása a tervezettnél.

Érdemes visszamenni picit az időben, hogy megnézzük mekkora is a csúszás, mit ígért a Tesla?

A Model 3 az eredeti tervek szerint 2017 legvégén került volna gyártásba, először limitált mennyiségben, lassú indulással, majd 2018 elején pörgött volna fel igazán a gyártósor. Nincs ebben semmi különös, a modern, automatizált gyártósorok sajátossága ez az S-görbe: először lassan hozzák fel a gyártási sebességet, amíg a robotok és az emberek is tökéletesítik a folyamatot, majd miután ez megvolt, hatalmas ugrásokkal és kis pihenőkel srófolják felfele a tempót.

Forrás: Tesla

Aztán jött 2016 március vége, az előrendelés kezdete és még az örök optimista Musk-ot is meglepte a példátlan kereslet, ezért a cég az első negyedéves pénzügyi jelentésében ígéretet tett arra, hogy minden erejüket bedobva megpróbálják legalább félévvel előre hozni a termelést. Ez egyáltalán nem triviális feladat és Musk többször figyelmeztetett: lehetetlen pontosan megjósolni a gyártás felpörgetésének ütemét, hiszen az egész termelés csak annyira lehet gyors, mint amennyire lassú lesz a 6000 alkatrészből álló autó beszállítóinak legpechesebbje.

A CEO azt is hozzátette, bár teljesen biztos benne, hogy a Július 1 egy „lehetetlen dátum”, mégis ezt várja el minden beszállítótól és nem kívánja titokban sem tartani, mivel úgyis kiszivárogna. Azóta már tudjuk, mind a fremonti autógyárban, mind a sparksi gigafactoryban van egy-két szűk keresztmetszet, ami akadályozza a termelés felfuttatását, azonban a problémák közel sem megoldhatatlanok. Mint azt a hónap elején írták: tudják mit kell tenni, és dolgoznak rajta.

„It is important to emphasize that there are no fundamental issues with the Model 3 production or supply chain. We understand what needs to be fixed and we are confident of addressing the manufacturing bottleneck issues in the near-term.” – Tesla, Q3 2017 értékesítési gyorsjelentés

A legfrissebb update pedig magától a Vasembertől jött: október 26-án tett közzé egy képet arról, ahogyan a Tesla Gigafactory 1 aksigyár tetején beszélget kollégákkal, tábortűz mellett, egy hosszú átdogozott nap után. Musk száraz, szarkasztikus humorára jellemző, hogy már többször használta a „termelési pokol” kifejezést a gyártás beindítására, majd most, Dante Poklára utalva, azt twittelte a kép után, hogy már a Pokol 8. bugyrában járnak. Vegyük úgy, hogy ez jó hír, mert ugye 9 van.

Tábortűz és sütögetés a Gigafactory tetején. Forrás: Elon Musk Instagram

Többet, pontosabbat, a szerda esti 3. negyedéves pénzügyi jelentés és az azt követő elemzői telekonferencia után tudunk meg. Előbbit majd itt találja meg a kedves olvasó tőzsdezárás után pár perccel (ami most az európai és amerikai téli időszámítás eltérő kezdete miatt már eset 9 órakkor lesz). Utóbbi pedig magyar idő szerint, most szintén 1 órával korábban, 22:30-kor kezdődik és itt élőben végighallgatható.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.