PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

A világ leggazdagabb embere?

Az elmúlt napokban körbejárta a világsajtót a hír, miszerint Elon Musk a világ leggazdagabb emberévé válhat, az új kompenzációs csomagja okán. Mint sokszor, a szalagcímek és a cikkek nem ástak túl mélyre, inkább megmaradtak a bulvár kategóriájában. Mi most ennél egy kicsit tovább megyünk.

Jól megszedi magát!

Magyarországon még mindig nehéz fizetésekről, vagy juttatási csomagokról beszélni. A hatalmas bérkülönbségek miatt nagyon sok ellenérzést, zsigeri reakciókat szül egy-egy orbitális fizetés megszellőztetése és a beszélgetés gyakran félresiklik.

Éppen ezért szögezzük le, hogy egy magáncég, egy tőzsdei vállalat annyi pénzt ad az alkalmazottainak (a törvényi kötelezettségek, pl. minimálbér felett) amennyit csak akar. Ez nem az adófizetők pénze, semmi közünk hozzá. Úgyhogy a változatosság kedvéért mi most nem fogjuk Musk juttatásait átváltani gyermek-lélegeztetőgépek darabszámára.

A demagógia mellőzésén túl azt is vitán felülinek érzem, hogy megérdemli-e vagy sem a szóban forgó összeget. Valljuk be, a Tesla az Musk. Bár sok nagyon tehetséges ember dolgozik a vállalatnál – különösen kiemelendő JB Straubel, Musk harcostársa, a cég technológiai igazgatója -, a közvélemény és ami ennél is fontosabb, a tőzsde felé, Musk a cég arca. Elnézést, ha kicsit elfogultnak, vagy ömlengősnek tetszik a szóhasználat, de zsenialitása a garancia a cég jövőbeni teljesítményére. A cég jelenlegi piaci értékének, vagy, ha úgy tetszik, a részvény árfolyamának egy jó része Elon Musk maga. (És a részvényesek szempontjából mindig is az volt az egyik legnagyobb kockázat, mi történik, ha egyszer leesik egy repülőgép szárnyáról).

Musk elsődleges motivációja kétség kívül nem a pénz. Ha nem így lenne, akkor anno nem a világ egyik legbiztosabb bukásába, új villanyautós cégbe, vagy a űrrakétákba fektetett volna. A PayPal eladásakor szerzett vagyonát sokkal biztosabb befektetésekre válthatta volna, és playboyok életét élve vonulhatott volna nyugdíjba 30 évesen. Emberünk kétség kívül egy adrenalin junkie, akit a lehetetlen kihívások mozgatnak, így a most bejelentett csomag sem elsősorban a potenciális nyereség, hanem az abszurd magasra tett mérce miatt érdekes. Ezzel biztosan ott tartják még 10 évig.

Elon Musk élete egy infografikára sűrítve. Forrás: Anna Vital / Visual Capitalist

Eddig is ingyen dolgozott

Biztos sokakat meglep, de Musk évek óta ingyen dolgozik a Teslánál. Az előző fizetési csomagja ugyan tartalmazott még egy 35-40 ezer dollár körüli éves fizetést – a mindenkori kaliforniai minimálbér értékét -, illetve egy hasonló éves bónuszt, de híres volt róla, hogy a csekket nem váltotta be soha.

Részvényeket sem adott nagyon el, kivéve annyit amennyi a részvényopciói után fizetendő adókhoz szükséges volt. Hogy akkor miből élt? Hitelből! Nem, tudomásom szerint nincsenek magyar felmenői, sokkal inkább elvi okai voltak ennek. Mindig is azt mondta, hogy ő lesz az utolsó ember aki eladja a Tesla részvényeit – ez nála kvázi becsületbeli ügy – viszont midig volt pénzintézet amelyik ezeket a részvényeket fedezetként elfogadva ad neki pár tízmillió dollárt.

A jelenleg érvényes csomagja egyébként már eddigi is tartalmazott az új javaslathoz hasonló elemeket. Ahhoz, hogy megkapja a szerződés szerinti részvényopciókat, különböző mérföldköveket kellett elérnie a cégnek. A 2012-es megállapodás értelmében 10 ilyen sarkalatos pont volt, köztük pl. a Model S, X és 3 modellek sorozatgyártásának megkezdése, összesítve 100, 200, később 300 ezer autó leszállítása, illetve 4 egymást követő negyedéven keresztül  30% feletti bruttó haszon elérése. A 10-ből egyébként a 9. a napokban teljesül, mivel február során ki fog gurulni a gyárból a 300 ezredik Tesla is. Ami a bruttó hasznot illeti, még van 4 éve erre.

A Tesla részvényeinek kibocsátása 2010 július 29.-én. Az árfolyam azóta a hússzorosára emelkedett. Forrás: Daniel Acker / Bloomberg

A Világ Összes Pénze

De miről is szól pontosan ez az új csomag?

A kompenzációs csomag hivatalos neve egyébként „2018 CEO Performance Award” és jelenleg még csak javaslat, a Tesla részvényesei február 7-én szavaznak majd róla. Röviden arról szól, hogy Elon Musk kötelezettséget vállal, hogy a következő 10 évben a Tesla vezetője marad, viszont ezalatt az idő alatt egy árva fillér fizetést sem kap. Ellenben, ha 10 év alatt eléri a cég az előírt 12 mérföldkövet, akkor összesen mintegy 20,3 millió Tesla részvényre nyílik opciós joga. Ezeket azonban még további 5 évig nem adhatja el.

Elon Musk 2018-2028 közötti feladata. Forrás: Tesla

De mit jelent ez a gyakorlatban és mik ezek a mérföldkövek egészen pontosan?

Az opciós jog részvényre nagyjából azt jelenti, hogy a követelmény teljesítése esetén, egy előre meghatározott (nagyon kedvezményes) áron vásárolhatja meg ezeket a részvényeket, majd azokat kötelező meg pár évig megtartania.

Hogy ez így mégis miért éri meg? Nos konkrét példával élve, Musk előző szerződésében is volt hasonló opció és 2016-ban, amikor élt a lehetőséggel, 5,5 millió részvényt vásárolt meg, rögzített, 6,63 dolláros áron. A TSLA árfolyama ekkor egyébként már 223 dollár volt, tehát 36 millió dollárért tudott megvásárolni majd 1,2 milliárd dollárnyi részvényt. Ez, természetesen, ilyenkor nem tiszta haszon, adóznia is kell a nyereségből, ami ebben az esetben majd 600 millió zöldhasú volt. Ennek kifizetéséhez a megvásárolt részvények egy részét rögtön el is adta – erre lehetőséget adott a szerződés.

A mostani javaslat is hasonló alapokon nyugszik. Nézzük meg az első és az utolsó mérföldkövet, hogy jobban megértsük:

  • Az első mérföldkőnél a cég piaci értékének (a részvények darabszáma X a részvények ára) el kell érnie a 100 milliárd dollárt. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a mai 337 dollár körüli árfolyamnak fel kell menni 558-ra. És ez még önmagában nem elég, ugyanis egyidejűleg a következő 2 feltétel valamelyikének teljesülnie kell:
    • vagy 20 milliárd dollárt meghaladó árbevétellel kell rendelkezniük,
    • vagy 1,5 milliárd dolláros EBITDA szerinti eredményt kell felmutatniuk.
  • Az utolsó mérföldkövet akkor érték el, ha a cég piaci értéke meghaladja a 650 milliárd dollárt és,
    • vagy legalább 175 milliárd az éves árbevétele,
    • vagy 14 milliárd az EBITDA szerinti eredménye.

A 12 mérföldkő mindegyikénél nagyjából 1,7 millió részvényopció válik elérhetővé Musk számára – de nem osztották meg mekkora a rögzített árfolyam.

Akárhogy is, a mai adatokkal számolva ez nagyjából azt jelenti, hogy amikor a Tesla részvényárfolyama eléri a 3,800 dollárt (!), a bevétele pedig annyi lesz mint ma a Samsungé, Musk bruttó 77 milliárd dollárral lesz gazdagabb. Mivel már ma is majd 30 millió TSLA részvénnyel rendelkezik, vagyona 2028-ban 180-190 milliárd dollárra rúghat, amivel a világ leggazdagabb embere lehet.

A világ leggazdagabb embereinek listája 2017-ben, a Forbes magazin szerint. Forrás: Forbes

Mission Impossible?

Ez mind nagyon szépen hangzik, bele is szédülünk a milliárdokba, de kérdés, hogy mennyire reális a cél? Nos bármennyire is meglepő, a szokásos Tesla-szkeptikus írók első reakciója az volt, hogy „irreálisan alacsonyra tették a lécet Musknak”, ami az elért profit mértékét illeti. Szerintem meg aki azt mondja, hogy egy cég piaci értékét megtízszerezve,  bevételét tizenötszörösére, profitját pedig huszonegyszeresére emelve a világ tetejére emelni alacsony léc, annak elment a józan esze. Úgyhogy ezt ennyiben is hagynám.

A nagyobb kérdés inkább az, hogy mivel lehet elérni ezeket a célokat?

A 175 milliárdos árbevétel elsőre soknak tűnhet, de mint említettem ez kb. ma a Samsung mérete. Természetesen a koreai cég egy hatalmas konglomerátum, nem csak hűtőt, tévét, meg telefont gyárt és a Tesla is terjeszkedik, az autóktól eljutottunk az otthoni és ipari energiatároláson át a napelemes rendszerekig, sőt már napelembe oltott tetőcserepet is gyártanak. Mégis, ha csak a mai számokból indulunk ki, a BMW éves árbevétele 2016-ban nagyjából 115 milliárd dollár, a Volkswagen csoporté pedig 270 milliárd voltTehát autós cégeknél belefér a pakliba ez a cél és akkor az energia bizniszről még nem is beszéltünk, ami a tervek szerint a bevételek felét tenné ki.

Az EBITDA haszon messzire vezetne, de szögezzük le: a villanyautók ma még azért drágábbak mint a benzines társaik, mert az akkumulátorok előállítása költséges. A hajtáslánc minden egyéb eleme viszont jóval olcsóbb. Már a Model 3-nál látjuk, hogy versenyképes az ára  a közvetlen versenytársakéval, a következő 10 évben pedig tovább fog zuhanni a cellák ára. Tehát nem lesz kimondottan nehéz profitot termelni.

Az igazi kihívás inkább a 650 milliárdos piaci érték. A Tesla ma a bevételénél és a pénzügyi eredményeinél jóval nagyobb értékkel rendelkezik – és ez azért lehet így, mert a befektetők egy sikeres és éhes start-upot látnak, hatalmas potenciállal. Kérdés, 2028-ban, 175 milliárdos bevételű, 14 milliárdos profitban úszó piacvezető vállalatént mivel tudja a Tesla majd úgy elkápráztatni a befektetőket, hogy azt érezzék, ez a cég megint fenekestül felforgat majd komplett iparágakat?

A válasz pedig ennek a cikknek az elején található. Ha az akkor már 57 éves Elon Musk ismét képes erre a mutatványra és a cég piaci értéke akkora lesz mint ma a Microsofté, akkor minden pénzt megér a Teslának.

A Falcon 9 rakéta első fokozata 100 km magasságban, a hangsebesség 7-10-szeresénél leválik, majd az óceán közepén egy a vízen ringatózó zsebkendőnyi bárkára száll le. Kérdés? Forrás: SpaceX

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.