Szinte hihetetlen, hogy eddig nem vettem észre, pedig egy ideje már biztosan itt hevert a szemünk előtt. A mai nap felfedezése az e-Mobi Kft. által tervezett töltők komplett listája a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) honlapján. Ennek a hivatalnak a feladata, hogy kiadja az engedélyeket az elektromos autó töltőállomások üzemeltetőinek. Az engedélyek kiváltása tavaly nyár óta lehetséges, amikor a kormány megalkotta a Villamos Energia Törvényt kiegészítő kormányrendeletet. Ekkor viszonylag gyorsan négy cég (Főtaxi, E.ON, Szekszárdi Vagyonkezelő és ELMŰ) meg is kapta az engedélyt, így ők azóta a jogszabályoknak megfelelően biztosítják a szolgáltatást (ha biztosítanak bármilyen szolgáltatást külsősök számára egyáltalán). Ősszel és a tél folyamán további hat cég csatlakozott az elektromos autó töltés szolgáltatás biztosítására jogosult cégek sorába (MOL, EU-Solar, NKM Mobilitás, e-Mobi, MVM Partner, Emobility-Solitions). Sajnos a honlapon a második körben csatlakozott cégek közül egyedül az e-Mobinak címzett határozat érhető el (ha az előző link nem működne), de számunkra úgyis ez az egyik legérdekesebb. Akad is benne bőven mit nézni, hiszen a 320 töltőt ígérő állami tulajdonú vállalat nem kevesebb, mint 341 töltőhelyszínre adott be és kapott engedélyt. Legnagyobb meglepetésünkre az előzetesen az e-Mobi honlapján közzétettekkel szemben nem egy, hanem három 50 kW-os DC töltőt terveznek, és 22 kW-os DC-ből is többre kaptak engedélyt, mint amit a honlapon eddig közzétettek. A honlapjukra kitett térképen 25 ilyen helyszín szerepel, míg a határozatban a MEKH 63 kis teljesítményű, egyenáramú töltőre adott ki engedélyt. A 2×22 kW-os AC töltőoszlopokból összesen 275 darabra van engedélye az e-Mobinak. E-Mobi honlapon listázott 22 kW-os egyenáramú töltők tervezett helyszínei Bár használni egyelőre csak kettőt lehet ezek közül (Karcag és Tiszafüred), a villanyautós közösségben már többen számoltak be beüzemelt, de még lefóliázott töltőkről a lakókörnyezetükben. Biztosan lesz tehát töltő Móron, Kecskeméten, Bicskén és több helyen Budapesten is. Viszont az eddigi információink szerint a tervezett 320 töltőből a bejelentett 2018. május 31-es határidőig nagyjából 40 fog elkészülni. Az e-mobi.hu honlapon listázott helyszínek többségén még nyoma sincs a munkálatoknak, így valóban kétséges, hogy el tudják-e végezni a hátra lévő két hétben a szükséges feladatokat. Külön csavar a történetben, hogy a 341 engedély ellenére az e-Mobi látogatóközpontban idén év végére már 600 e-mobi töltőt ígérnek a látogatóknak, amihez a cégnek hamarosan új engedélykérelmet kell majd beadnia. Az Evopro által gyártott 2×22 kW-os AC oszlopok kísértetiesen hasonlítanak a cég korábbi töltőire, de a Type2 aljzat+Type2 kábel helyett ez a frissített verzió már szerencsére 2 db Type2-es aljzatot tartalmaz, és a jogszabályi megfelelés érdekében a fogyasztásmérőknek külön puttonnyal rendelkeznek. A 22 kW-os DC töltőket szintén az Evopro gyártja, bár ilyet eddig még senki sem látott. Ez eddig egy nem létező termék volt, így nem tudjuk, hogy mennyire lesz megbízható. A 22 kW-os DC választása egyébként azért érdekes, mert annak fele akkora teljesítményt kell előkészíteni a helyszínen, mint a kevésbé használható 2×22 kW-os AC oszlopoknak. Tehát bármelyik AC oszlop helyére egy 44 kW-os DC töltő is felszerelhető lenne, ezek a DC töltők ennek mégis csak a felét tudják. A fenti térképen a jelölőkre kattintva minden információ megtalálható az egyes töltőpontokról és a készülékekről. Mit szóltok a helyszínekhez és a választott töltőtípusokhoz? Hova tettetek volna még töltőket? Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!