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
auto
2024. 03. 19. kedd

Megszavazták a képviselők az Európai Parlament tegnap tartott plenáris ülésén azt az indítványt, ami a korábbinál jóval szigorúbb mértékben, 40 százalékkal csökkentené 2030-ra az új személyautók és kishaszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátását a 2021-es szinthez képest, 20 százalékos közép távú célkitűzéssel 2025-re. Az Európai Bizottság eredetileg elfogadott javaslata 15 százalékos kibocsátás-csökkentést írt elő 2025-re, és 30 százalékos visszaszorítást 2030-ra, ám a szakértők szerint elengedhetetlen a lehető leghamarabb és a leghatározottabban fellépni a közlekedésből származó légszennyezés ellen, ugyanis jelenleg ez az egyetlen szektor, ahol az üvegházhatású gázok kibocsátása továbbra is meghaladja az 1990-es értéket, és amely folyamatosan egyre nagyobb mértékben járul hozzá a klímaváltozáshoz. Azon autógyártóknak, melyek nem tudnak megfelelni az új célértékeknek, büntetést kell befizetniük az Európai Unió költségvetésébe, és az így összegyűlt összeg az autóipari változások által érintett dolgozók továbbképzését fogja segíteni. A gyártóknak emellett arra is figyelniük kell, hogy zéró-, valamint alacsony emissziós járműveik (azaz azok a személygépkocsik és kisteherautók, melyek 50 gramm CO2-nél kevesebbet bocsátanak ki kilométerenként) legalább 20%-os részesedést tudhassanak magukénak az újonnan értékesített járművek között 2025-re, és 35%-ot 2030-ra.

A Parlament felszólította továbbá az Európai Bizottságot, hogy két éven belül alkosson meg egy tervezetet, ami előírja a valós szén-dioxid-kibocsátás mérését egy hordozható eszközön keresztül, valamint 2019 végére le kell fektetni a törvényi alapjait annak, hogy a fogyasztók pontos és összehasonlítható információkat kapjanak az üzemanyag-fogyasztásról, és a károsanyag-kibocsátásról. 2025-től ráadásul valamennyi autógyártónak be kell jelentenie a forgalomba hozott új autók CO2-kibocsátásának életciklusát egy közös módszertan alkalmazásával. Az elmúlt években az új autók átlagos kibocsátása 118,5 g CO2/km-re emelkedett egy néhány esztendős stabil csökkenési időszak után. A jelenlegi szabályok szerint egy átlagos új autónak nem lesz szabad 95 grammnál többet kibocsátania kilométerenként 2021-ben, ám az új célértékek elfogadásával, és egy a valós vezetési körülményeket jobban tükröző, szigorúbb emissziós teszt bevezetésével ezt az értékek újra kell kalkulálni.

A szigorítás természetesen nem nyerte el mindenki támogatását, a kritikusok szerint ez a lépés hatalmas mértékű létszámleépítéshez vezet az autógyárakban és az autóalkatrész manufaktúráknál, valamint jelentősen rontja az EU versenyképességét. Mindez persze apró áldozat lenne, ha hosszú távon a bolygónkat mentjük meg vele, ám az Unió felhívja a figyelmet rá, hogy az autóiparban megszűnésre ítélt közel 12 000 munkahelyet ellensúlyozza az a 69 000 új munkahely, ami az energetikai és más szektorokban megjelenik a 40%-os emisszió-csökkentés következtében. A Financial Times információi szerint az új javaslatot a tagországok több mint fele támogatta, míg mindössze négy ország volt, mely egyöntetűen ellenezte: Németország, Románia, Bulgária, és Magyarország.  A német autógyártóknak nyilvánvalóan nem hiányzott az EU ösztönzése a villanyautó-gyártásra, amiről Harald Krueger, a BMW vezérigazgatója ki is fejtette véleményét a Párizsi Autószalonon:

„45%-os CO2-kibocsátás-csökkentésről reménykedni 2030-ra álmodozás. Ez nem lehetséges” – állította az igazgató az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága által korábban meghatározott 45%-os értékről. „A 30% az a maximális nyújtás, amit az autóipar elvisel. 45%-os csökkentéshez az európai értékesítéseink 70%-ának akkumulátoros autónak kéne lennie, amit a villamosenergia-infrastruktúra egyszerűen képtelen lenne kezelni.”

A CEO továbbá hozzátette, hogy a dízeles BMW-k jelenleg 47%-os részesedést tudnak magukénak a kontinensen, mely nagy eséllyel 25-30% körül fog stabilizálódni, így a dízeles hajtás továbbra is számíthat a gyártó támogatására, melynek jelenléte Európában „alapvető fontosságú a CO2-emisszióra vonatkozó célkitűzések eléréséhez”.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.